Inlägg från: TigerLily |Visa alla inlägg
  • TigerLily

Jo, jag är en manshatare.

Lady Dahmer skrev 2010-02-21 18:50:21 följande:
    fast jag tycker inte att barn ska vara med och välja kläder. de ska inte med i affären alls. Det bidrar till att de påverkas av de rådande könsnormerna (eftersom att det är tydligt i affären vilka kläder som gäller för vilket kön)De kan uttrycka sina önskemål (hemma) och så tar man hänsyn till det (inom rimliga gränser). Och nu har inte Ninja uttryckt några önskemål annat än att hon är väldigt förtjust i hattar och mössor och vuxenkläder. Så därför handlar jag. Eget ansvar kan vara att välja mellan de gröna byxorna och de gula, eller att gå till lådan och hämta en egen tröja.
    mina barn får vara med och handla i butiken. Och de har inte påverkats ett dugg utav könsfördelningen, Min 4-åring väljer gärna kläder från tjejavdelningen om han gillar dem, han har bl a ett par supertighta svarta jeans med strass på och en tröja med glitter som han valt på "tjejsidan". Mig stör inte könsindelningen på kläderna, man får ju välja fritt endå. Det är ju upp till MIG som förälder, ingen annan. Det blir vad man gör det till, man kan inte skylla allt på samhället. Det som kan störa mig lite är väl om det står just "girl" på ett plagg som jag tänkt köpa till sonen... men det är oxå det enda.
  • TigerLily
    Mandi74 skrev 2010-02-24 00:31:26 följande:
    barn vet inte vilka kläder som är till för de olika könen, det är vi vuxna som lär dom sånt. Hur skulle dom kunna veta det?
    aa precis... det blir ju vad man gör det till. Samhället är lite fel att skylla på-- min son på 4 år väljer gladeligen från de glittriga tighta käderna på kappAhls tjejavdelning. Så egentligen borde barnen få handla själv om det gick. ja inom rimliga gränser så de inte klär sig för tjockt eller tunt för årstiden då såklart!
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-24 06:01:33 följande:
    de lär sig genom att iaktta andra barn. Av affärernas uppdelning. TV. Media. Och ja, genom oss vuxna. Redan när barn är två år gammla så har de lärt sig vilka kläder och vilka beteenden som förväntas av respektive kön.
    har min son missat det då med tanke på att han väljer kläder som HAN tycker är snygga.. oavsett om de hänger på "tjej"sidan eller ej?
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-24 07:57:48 följande:
    och han vet garanterat vad som förväntas av könen. såvida du inte hållt honom borta från dagis osv. Det beror på ålder.
    han är 4 år, och går på dagis.
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-24 08:16:09 följande:
    ja då har han full koll men bryr sig inte. Än iallafall. Fortsätt stärk honom i att han vågar gå sin egen väg.
    jo det gör jag för fullt, med alla mina kids. Dottern är enormt självsäker och framåt, trots att hon växte upp i ett tvättäkta prinsessrum från golv till tak och har fått ha prinsessklänningar när hon ville i princip. För jag tror inte att det handlar om det utan på HUR man ÄR med barnen och vad man som förälder förmedlar. Jag har aldrig gjort skillnad på mina barn pga deras kön, utan har gulligullat som sjutton med alla 3, på precis samma sätt och säger ofta hur söööööta å gullliga och älskvärda de är mina små änglar. Det gäller att boosta självkänslan då de är små, så att det sitter i ryggmärgen sen att det är älskade. Duktiga behöver de inte vara, för de är alltid värdefullast i mina ögon och det vet de med råge. Min 5-åring önskade sig nagellack i julklapp, och till hans fars förvåning så var det just DEN julklappen som han blev allra gladast över. (ja hans pappa hade ju knappast köpt det till honom). SÅ det var kul att se hans min då jag hade köpt ALLA färger som stod på hans önskelista dessutom.

Med detta vill jag ha sagt att jag inte tror att samhället påverkar så mycket alls, utan att det är upp till en själv som FÖRÄLDER, och att det INTE skadar det minsta att låta barn vara prinsessor osv.
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-24 12:41:27 följande:
    från: www.jamstalldskola.se/Kompensatorisk pedagogik handlar om att bredda flickors och pojkars traditionella könsroller. Eleverna stimuleras att pröva och träna nya förmågor och situationer. Det kan ske på många olika sätt, genom små förändringar och nytt förhållningssätt hos pedagogerna eller genom en mer organiserad verksamhet. Kompensatoriskt arbete kan sammanfattas i att stärka självständighet hos flickor och samhörighet hos pojkar. Självständighet innebär att kunna uttrycka sin vilja i små och större grupper, att kunna ta egna initiativ, att stå för sina åsikter och att kunna sätta gränser. Samhörighet innebär att kunna samspela bra i mindre och större grupper att kunna lyssna, att kunna uttrycka egna känslor och att förstå och respektera andras känslor.Tips för kompensatoriskt arbete: Ge flickor i alla åldrar stöd att experimentera och utvecklas inom dataområdet Inför schema för användning av datorerna, så att alla elever får tillgång till dem Dela fysik- och tekniklektioner så att flickor får experimentera och arbeta utan att behöva jämföra sig med pojkar Låt pojkar reflektera över sitt lärande i muntlig och skriftlig form Låt flickor träna att tala inför grupp Träna flickor att argumentera och debattera Synliggör flickors olikheter, uppmuntra dem att vara olika varandra Ge flickor uppmuntran för de är starka, tuffa och smarta Ge pojkar uppmuntran för de är hjälpsamma och omtänksamma Uppmuntra flickor att vara ledare, till exempel leda yngre elevers aktiviteter Uppmuntra pojkar att vara positiva ledare som sätter gränser och uppmuntrar gruppen Träna pojkar i samspel i små grupper och parvis, till exempel i problemlösning Träna pojkar att lyssna Träna pojkar i omsorg och låt dem vara faddrar för yngre elever Mål: att ge flickor och pojkar fler förmågor än de som ryms inom de traditionella könsmönstren.
    men har du tänkt på en sak.. med detta så säger du ju det som många andra tycker och tänker... att könen ÄR olika. Vi ÄR inte lika på många sätt. Jag tycker oxå att det är bra att uppmuntra barn och skapa en jämvikt, men man behöver inte gå till överdrift. Det sitter INTE i kläderna eller vad man leker med. Tjejer och killar ÄR olika, annars hade inte trådar som dessa funnits. Jag kan klä mina barn hur jag vill utan att det ska ligga dem till last ute i samhället. Tro mig, jag arbetar nämligen på mina barns SJÄLVKÄNSLA och är väldigt noga med att man ska behandla sina medmänniskor väl, det är DÄR skon klämmer, ingen annanstans. Synd och dumt att lägga krut och energi på att klädkedjorna har olika utbud på kill och tjejsidan, för det spelar faktiskt ingen roll. Det vi ska lära barnen är att RESPEKTERA varandra OCH våra unika olikheter. Mina pojkar har inga somhelst problem med att ha målade naglar på dagis etc eller ha rosa mössa osv.. ÄVEN fast nån komenterar så har de SVAR på TAL. För att jag har lärt dem att man får tycka om och använda allt man tycker är fint.  "MAN KAN VISST HA NAGELLACK, JAG HAR JU DET OCH JAG ÄR KILLE" sa min 4-åring till en kamrat som hade påpeklat att han minsann inte kunde ha nagellack för han var kille. Men killar och tjejer ÄR olika över lag, det sitter i generna det är jag fast övertygad om, att vi HAR olika behov osv, som att killar faktiskt oftast ÄR mer "livliga" och har starkare drifter inom vissa områden.
    Det gäller som sagt att ta hänsyn till olikheterna, inte att DÄMPA eller neutralisera dem. Killar och tjejer ÄR olika, DÄRFÖR är det bra att som du skriver här ovan att man använder sig av OLIKA metoder för att plocka fram det bästa i dem. Just för att pojkar och flickor är och förblir OLIKA för det är 2 olika kön.
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-24 15:53:14 följande:
    Lily -- det är ingen som hävdar att pojkar och fickor inte är olika.frågan är; VARFÖR är det så?
    generna, det tror jag benhårt på, att generna spelar in mest.
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-24 16:06:41 följande:
    så du tror alltså att vi föds färdiga? Att sånt som bemötande, miljö, fostran och erfarenheter inte spelar så stor roll? Hur tänker du då kring faktumen att genus inte är konstant? Det förändras ju med tiden och beroende på kulturen vi lever i - om det vore genetiskt så skulle det vara konstant oavsett.
    ingen föds helt färdig, det tror jag inte. men jag tror att mycket sitter i generna. Inte allt. Det ena behöver inte utesluta det andra. Killar över LAG är starkare fysiskt, kvinnan har mer hormoner, mannen  mer testoreson osv... klart som sjutton att det spelar in i våra beteenden.
  • TigerLily
    linas fina skrev 2010-02-24 21:39:33 följande:
    Så du menar att det är generna som gör att tjejer vill ha nagellack men inte pojkar? Tycker du inte själv det låter lite märkligt i alla fall? Ibland ställs frågan "varför måste det gå till överdrift?" På vilket sätt är det att gå till överdrift att alla ska få vara som de vill? Du menar att män och kvinnor är olika. Kvinnor är si och män så. Men de män och kvinnor som inte är på det sätt som anses manligt eller kvinnligt. Är de sjuka på något sätt? Har de fel på sina gener?
    nu har du nog inte alls läst allt jag skrivit... det handlar inte om nagellack, mina söner använder nagellack. men kvinnor och män ÄR olika, that´s it, oavsett nagellack eller ej. Det handlar om hormoner och testoreson. Läs gärna mina tidigare inlägg i tråden... så ser du att du nog missförstått mig lite.
  • TigerLily
    linas fina skrev 2010-02-24 21:52:39 följande:
    Okej sorry om det inte var det du menade. Men på vilket sätt har då dessa olikheter du pratar om någon betydelse? Om du nu tycker att alla får vara som de vill, varför är det då så viktigt att poängtera dessa olikheter. Är det inte mer intressant att belysa individers olikheter oberoende av kön?
    jo men det är ju det jag gör. Men förstår inte vitsen med att UNDVIKA "tjejiga" grejer till tjejer och "pojkiga" grejer till pojkar som Dahmer förespråkar.

Det är inte särskilt viktigt att poängtera dessa olikheter, men då folk påstår att pojkar och flickor är precis samma, bara att de uppfostras/formas på olika sätt.. DET sätter jag mig emot. Titta bara på fl t ex.. inga MÄN gafflar på som vi tjejer här inne.. tejer i allmänhet är mer "hönsiga" (haha ursäkta uttrycket) och det är för mig "typiskt tjejigt". Jag talar om beteenden, så som att pojkar är livligare än tjejer i allmänhet, de leker på ett annat sätt.. de är mer buffliga mot varandra, brottas och leker krig osv.. de har andra behov av att få ur sig aggressionerna på ett annat sätt än tjejer (i allmänhet, klart det finns undantag, men över lag är det så) och jag tror inte att det enbart är sammhället och uppfostran som gör att det är så.. utan att mycket av det sitter i generna. Efter som vi är olika. Se bara som exempel de som byter kön som vuxna.. de säger att de "hamnat i fel kropp". De om några borde ju isåfall om Dahmers teori stämmer inte ens känna så... eftersom det enligt hennes tes är samhället och uppfostran som skapar olikheterna. Är du med hur jag tänker? Jag är rätt värdelös på att förklara ibland.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.