Lady Dahmer skrev 2010-02-24 12:41:27 följande:
från:
www.jamstalldskola.se/Kompensatorisk pedagogik handlar om att bredda flickors och pojkars traditionella könsroller. Eleverna stimuleras att pröva och träna nya förmågor och situationer. Det kan ske på många olika sätt, genom små förändringar och nytt förhållningssätt hos pedagogerna eller genom en mer organiserad verksamhet. Kompensatoriskt arbete kan sammanfattas i att stärka självständighet hos flickor och samhörighet hos pojkar. Självständighet innebär att kunna uttrycka sin vilja i små och större grupper, att kunna ta egna initiativ, att stå för sina åsikter och att kunna sätta gränser. Samhörighet innebär att kunna samspela bra i mindre och större grupper att kunna lyssna, att kunna uttrycka egna känslor och att förstå och respektera andras känslor.Tips för kompensatoriskt arbete: Ge flickor i alla åldrar stöd att experimentera och utvecklas inom dataområdet Inför schema för användning av datorerna, så att alla elever får tillgång till dem Dela fysik- och tekniklektioner så att flickor får experimentera och arbeta utan att behöva jämföra sig med pojkar Låt pojkar reflektera över sitt lärande i muntlig och skriftlig form Låt flickor träna att tala inför grupp Träna flickor att argumentera och debattera Synliggör flickors olikheter, uppmuntra dem att vara olika varandra Ge flickor uppmuntran för de är starka, tuffa och smarta Ge pojkar uppmuntran för de är hjälpsamma och omtänksamma Uppmuntra flickor att vara ledare, till exempel leda yngre elevers aktiviteter Uppmuntra pojkar att vara positiva ledare som sätter gränser och uppmuntrar gruppen Träna pojkar i samspel i små grupper och parvis, till exempel i problemlösning Träna pojkar att lyssna Träna pojkar i omsorg och låt dem vara faddrar för yngre elever Mål: att ge flickor och pojkar fler förmågor än de som ryms inom de traditionella könsmönstren.
men har du tänkt på en sak.. med detta så säger du ju det som många andra tycker och tänker... att könen ÄR olika. Vi ÄR inte lika på många sätt. Jag tycker oxå att det är bra att uppmuntra barn och skapa en jämvikt, men man behöver inte gå till överdrift. Det sitter INTE i kläderna eller vad man leker med. Tjejer och killar ÄR olika, annars hade inte trådar som dessa funnits. Jag kan klä mina barn hur jag vill utan att det ska ligga dem till last ute i samhället. Tro mig, jag arbetar nämligen på mina barns SJÄLVKÄNSLA och är väldigt noga med att man ska behandla sina medmänniskor väl, det är DÄR skon klämmer, ingen annanstans. Synd och dumt att lägga krut och energi på att klädkedjorna har olika utbud på kill och tjejsidan, för det spelar faktiskt ingen roll. Det vi ska lära barnen är att RESPEKTERA varandra OCH våra unika olikheter. Mina pojkar har inga somhelst problem med att ha målade naglar på dagis etc eller ha rosa mössa osv.. ÄVEN fast nån komenterar så har de SVAR på TAL. För att jag har lärt dem att man får tycka om och använda allt man tycker är fint. "MAN KAN VISST HA NAGELLACK, JAG HAR JU DET OCH JAG ÄR KILLE" sa min 4-åring till en kamrat som hade påpeklat att han minsann inte kunde ha nagellack för han var kille. Men killar och tjejer ÄR olika över lag, det sitter i generna det är jag fast övertygad om, att vi HAR olika behov osv, som att killar faktiskt oftast ÄR mer "livliga" och har starkare drifter inom vissa områden.
Det gäller som sagt att ta hänsyn till olikheterna, inte att DÄMPA eller neutralisera dem. Killar och tjejer ÄR olika, DÄRFÖR är det bra att som du skriver här ovan att man använder sig av OLIKA metoder för att plocka fram det bästa i dem. Just för att pojkar och flickor är och förblir OLIKA för det är 2 olika kön.