Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Ett schweizisk-brittiskt forskarlag undersökte hur människor betedde sig efter att de fått antingen testosteron eller placebo. Försökspersonerna ställdes inför olika valmöjligheter för att fördela en summa pengar mellan olika parter, där poängen är att ju mer jämt man delar, desto större är chansen att få behålla en del av summan.

Man upptäckte att de som fått testosteron faktiskt var mer rättvisa än de andra – men att den stora skillnaden var mellan de som trodde att de hade fått testosteron, och de som trodde att de hade fått placebo.

Försökspersoner som hade fått placebo, men som trodde att det var testosteron, betedde sig mer aggressivt, själviskt och riskfyllt än de andra. En av forskarna, ekonomen Michael Naef, sammanfattar:

”It appears that it is not testosterone itself that induces aggressiveness, but rather the myth surrounding the hormone. In a society where qualities and manners of behavior are increasingly traced to biological causes and thereby partly legitimated, this should make us sit up and take notice.”

http://www.sciencedaily.com/releases/2009/12/091208132241.htm

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Arnold Braunsweiger skrev 2010-03-02 19:27:33 följande:
    Jaja, okey då. Jag älskar dig med.
    haha! Du är säkert en fantastisk snoppbärare.
  • Lady Dahmer
    Pelleping skrev 2010-03-02 19:29:13 följande:
    Könsrollen är genetisk och medfödd.
    haha. jaha ok, hur förklarar du då att könsrollen förändras hela tiden och att det är beroende av sin tid och sin kultur?
  • Lady Dahmer
    TigerLily skrev 2010-03-02 19:44:28 följande:
    Vi är visst djur, däggdjur. Kvinnor är pumor.. män är svin. SKämt så sido.Jag talar inte om att lyfta en väska, jag talar om att lyfta TUNGA otympliga saker, som t ex en garderob från Ikea. Män är ju generellt starkare. Man är inte ett svagare kön bara för att man har vett att be om hjälp. Och sen är smaken som baken, jag GILLAR t ex att bli uppvaktad och behandlad som en liten prinsessa av en karl. Det har jag inget alls emot, och det utesluter inte att han ska respektera mig för den jag är. Och det gör mig heller inte ett dugg svagare på nått vis.
    KAN man inte lyfta nåt så är det ju helt i sin ordning att be om hjälp.

men visst, du gillar att bli särbehandlad, det har jag förstått - och visst fan kan jag erkänna att (lat och bekväm som jag är) att jag lätt faller i den fällan också ibland. Men jag tycker inte det är rätt eller nåt att sträva efter. Jag tror på jämlikhet och på att behandla människor som jämlikar. Oavsett kön, ras, religion, sexualitet osv. Jag tror inte det är rätt att ha olika krav på människor beroende på dessa faktorer.
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-03-02 20:02:09 följande:
    det där tänker jag inte säga emot, men man kan fråga sig varför? är det omständigheterna som gör att kvinnan oftare gör illa sina barn? Eller är det biologiska anledningar? (fast jag tror det är olika beroende på ålder. Kvinnar misshandlar generellt oftare spädbarn medans män oftare misshandlar äldre barn.)

Kvinnan anses ju ha "modersinstinkter" (och så ignorerar man totalt att män har samma instinkt) och att hon ska både veta hur man tar hand om spädbarn OCH tycka om det. Det är ganska vanligt att kvinnor drabbas av depressioner i samband med födseln av ett barn. Antingen baby blues ("vanlig" depp) eller förlossningspsykos. Vissa kvinnor reagerar även på oxytocinet och kan då få nåt man kallar amningspsykos.

Jag tror även att det här handlar om det sociala och omständigheterna. Inte om det biologiska.
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-03-02 20:11:51 följande:
    Oavsett vilken anledning kvinnorna har för att utöva incest mot sina egna barn och slå sina egna barn så kvarstår det faktum att kvinnor gör dessa saker och att feminismen i Sverige ljuger om detta. Varför ljuger feminister om detta?
    jag har aldrig stött på det fenomenet tyvärr, så jag kan inte svara.
  • Lady Dahmer
    Mariohn skrev 2010-03-02 21:53:45 följande:
    Tråden förvirrar mig. Å ena sidan finns det inga könsroller och inga skillnader mellan kvinnor och män. Å andra sidan finns det ett hat mot män? Har jag förstått det rätt om det är ett hemskt beteende som kallas "manligt" ts hatar, inte snoppbäraren i sig? 
    jo du har förstått mig ganska så rätt. Jag hatar könsrollen. Det manliga. Mannen.
  • Lady Dahmer
    Triskele skrev 2010-03-02 22:03:54 följande:
    www.heartless-bitches.com/rants/niceguys/miso... Om man blir placerad på piedestal så blir man fortfarande inte sedd som en jämlike. Jag vill bli mött som en vuxen människa i första hand. Det finns roligare saker att göra än att höra samma tröttsamma raggningsrepliker om och om igen. Vissa verkar t.o.m. tro att det är tilltalande att bli förolämpad och reducerad till en kroppsdel eller någon annan aspekt av ens kropp. Klart man kan göra rätt, det är inte svårt. Bemöt mig med samma respekt och hövlighet som du själv vill bli bemött av.  Bit av kaka, helt enkelt.
    tack! du förklarar det så mycket bättre än jag kan.
  • Lady Dahmer
    Triskele skrev 2010-03-02 23:26:25 följande:
    Helst skulle jag se familjejourer där könet på den som söker skydd och stöd inte spelade någon roll. Jag är skeptisk till den könssegregation som sker idag.

--------------

japp. Där har vi en del av problemet. Män som söker hjälp blir utskrattade eller tas inte på allvar.
  • Lady Dahmer
    gutegirl skrev 2010-03-03 09:04:02 följande:
    Ja, jag hör ju då till dem som tycker att det är vettigt att planera så att även pappan kan ta sitt ansvar för barnen om han tjänar bättre. Har han högre lön än du så får man ju sätta undan pengar innan så man klarar sig när han är hemma, men det klart, alla planerar ju inte sina barn och då är det ju lätt att man skyller på att "vi har inte råd" när det egentligen handlar om att kvinnan anser att barnen är hennes business och att mannen inte är så viktig. Vill man så kan man.

alla kan inte lägga undan en massa pengar och det kan även finnas andra faktorer som spelar roll. 

Fast hade vi haft MER pengar så hade vi ändå gjort lika för då hade vi kunnat haft henne hemma ÄNNU längre. Vi vill ju inte ha henne på dagis. Det för oss är viktigare än att maken tar pappaledigt. (om man nu måste välja, och det måste vi tyvärr)

Jag ser absolut INTE mitt barn som mitt business bara. Det är lika mycket hans ansvar. Och att pappa inte är viktig? herregud, vilket stenålderstänk liksom. Då kan man inte veta mycket om barns utveckling och behov.

Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.