Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

DrKejs skrev 2010-03-03 09:41:12 följande:
    Ja, hur kommer det sig då att anslagen till Mansjourer är icke existerande samtidigt som anslagen till kvinnojourer uppgår till mångmiljonbelopp? Hur kommer det sig att en mansjour för att få bidrag måste informera de män som söker hjälp där om mäns våld mot kvinnor när det är lika vanligt att kvinnor slår män i nära relationer som att män slår kvinnor?
    för att män inte kan våldtas och för att män inte kan misshandlas.

ja, jag är sarkastisk. Jag ser det som ett lika stort problem som du. men attityden i samhället gentemot män som blir misshandlade av sin partner är fruktansvärd.

fast du --- enligt BRÅ så är det vanligare att män slår sina kvinnor än tvärtom.

fast å andra sidan beror det kanske på vad man menar med slå. det är ju socialt accepterat för kvinnor att ge karln en örfil om han beter sig på ett icke tillfredsställande sätt.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-03-03 09:43:59 följande:
    Men varför gnäller du då på andra som gör samma val som ni gjort och spottar på det du kallar pappor som satsar på karriär? Varför kan du inte se att vi alla gör vårt bästa för barnen (nåja, nästan alla)?
    då missförstår du mig. jag förstår att folk gör så gott de kan och jag har inga problem med att kvinnor är hemma eller att män jobbar.

men jag tycker ändå att man ska vara öppen för varför det ser ut som det gör och avrför vi gör de val vi gör. och vad kan man göra för att förändra situationen? Jag är för kvoterad FP, men samtidigt så måste man ju ändra på strukturerna som gör att kvinnorna kommer efter på arbetsmarknaden innan det är möjligt.
  • Lady Dahmer
    gutegirl skrev 2010-03-03 10:03:05 följande:
    Tja, för er del verkar det ju inte viktigare, då pappan inte behöver ta samma ansvar som du för barnet, iom att du är hemma mycket mer. Det om något är väl "stenålderstänk"?Fast iofs, med tanke på din syn på män som ett slags grottmänniskor så kanske det är bra att han inte är så mycket bland barnen, de kanske utsätts för onödigt stereotypt tänkande då.
    öh. du har verkligen mycket fördomar om mig.

Min man tar precis samma ansvar för vårt barn som jag. Att jag är den som är hemma mest förändrar inte det.

Du kanske vill att ditt barn ska fostras av staten (där kan man ju snacka om att lämna över ansvar i såfall) men det vill inte vi. Det har inget med min syn på män att göra (och nej jag är ingen biologist som anser att kvinnan är bättre lämpad för barnavård). Det har med min syn på barns utveckling och behov att göra.

Min unge mår bättre av att vara hemma på heltid med EN förälder än att tillbringa dagarna UTAN nån förälder alls. (dagis)
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-03-03 11:10:40 följande:
    Men då undrar jag varför du så kategoriskt skäller på pappor som enligt dig inte tar sitt ansvar? Ni gör ju så själva? Kvoterad fp tar inte hänsyn till individuella variationer. På vilket sätt kommer några månaders skillnad i uttagna fpdagar att förändra det faktum att kvinnor i mycket högre utsträckning söker sig till omvårdande yrken samt offentlig sektor?
    jag skäller på pappor som överger sina familjer. Min man har inte övergivit oss.

Jag vet att kvoterat fp inte tar hänsyn till det individuella, men det måste finnas nån variant kring det?
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-03-03 11:35:16 följande:
    Ja, och jag talar om för dig att väldigt många av de pappor som inte är närvarande hos sina barn har blivit bortplockade. De VILL ta ansvar men de får inte det. Klart det finns varianter, men alla varianter som inskränker individens frihet går jag emot. Vi är tillräckligt statsstyrda som det är.
    jag tjänar givetvis på att det inte är kvoterat, men å andra sidan så vill jag ser en förändring och jag tror inte att svenska folket klarar av att förändra det själv. eller ja, inte på de närmaste femtio åren iallafall.
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-03-03 11:52:07 följande:
    Du inser att med en tvångskvotering så hade din dotter varit på dagis för länge sen? Varför vill du inte att andra ska kunna lösa sina behov individuellt som ni har gjort?
    om det varit kvoterat så hade jag kanske tvingats till andra lösningar, kanske tvingats tänka till mer och planerat bättre... jag vet inte. Kvotering är inte det enda som krävs för att förändra - det krävs ju förändringar på arbetsmarknaden. Att kvinnor har bättre löner så kan man dela upp det på det sätt jag och maken gjort utan att förlora nåt. ??
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-03-03 12:17:12 följande:
    Finns enkla lösningar på att få bättre löner. Jobba med ett yrke inom den privata sektorn där de betalar hyfsat, till exempel som ingenjör.
    jo. men hur gör vi för att få större andel kvinnor att söka sig till yrken med bättre betalt?
  • Lady Dahmer

Jag tänkte citera ett inlägg ur en av mina favoritbloggar. Hon har precis läst "Könskrig"  - en samling berättelser skrivna av män och kvinnor. Och hon skriver väldigt tänkvärt om sina tankar kring män, manlighet och mansrollen.

-------------------------------------------------

Berättelsen om män är en berättelse om ensamhet. Bra karl reder sig själv, Själv är bäste dräng och man ska Sköta sig själv och skita i andra. Mannen ska vara en autonom enhet. Han söker inte hjälp för sina problem för sådana får inte finnas.

Om man som man vill ha en riktigt nära vän hänvisas man till Mållgan. De mest intima stunderna upplever mannen ofta i duschrummet efter skolidrotten. De rullar noggrant ihop handdukarna till små piskor och visar sin enorma kärlek genom att prygla varandra.   

Kroppen blir blodiga berättelser om vänskap: Knogarna sargade efter "kronan" och ryggen uppsliten och ömmande efter omklädningsrummet.

Manligt umgänge kan ses som en bristsjukdom. Samhörigheten präglas av en gränslös ängslighet som avhåller dem från att göra allt det som kännetecknar riktig vänskap. Det gäller att hålla sig till sådant som är manligt kodat. Att visa varandra uppskattning eller söka stöd och tröst är det inte.

Beröring är otänkbart om det inte är hårdhänt. Utrymmet för vad som får göras blir så begränsat att tillslut känns bara tävlandet tryggt. Konkurrens är tillåtet så det mesta handlar om att vara störst, bäst och starkast.  

Det är inte lätt att träffa nya vänner som man när man passeratr trettio, när lumpen och skolan är förbi. Man pratar inte länge i telefonen. Man föreslår inte en fika. Man hänvisar inte till hjärtesorg för att umgås med de vänner man har sedan tidigare, eller att man behöver en pratstund. Det är aktiviteter som gäller. Man super, spelar biljard eller badminton.

Mansrollen försvårar manlig vänskap. Pojke blir man genom att besegra andra män. Är man fortfarande man om man blottar strupen för sina medtävlande?

För några år sedan gjordes en studie som visade att 20% av de svenska männen saknar en nära vän. Det råder en social nöd och mansrollen ser åter ut att vara boven i dramat. Spännvidden för vad som anses manligt är minimal och intimitet ingår inte.

Naturligtvis får detta stora konsekvenser för mäns hälsa. Över 70% av alla självmord begås av män, tre av fyra som dör av narkotika och alkohol är män och män lever i genomsnitt fem år kortare än kvinnor. Hur många år skulle inte räddas om man demonterade den förbannade mansrollen? Hur många liv? Hur mycket skattepengar?

För 15 år sedan saknade var tredje svensk man en nära vän. Utveckligen har alltså gått framåt. Kanske kan mäns relationer ses som ett slags jämställdhetsindex. Mansrollsidealet vidgas, ängsligheten minskar och toleransen ökar.

---------------------

Nina Ruthström http://ninaruthstrom.blogg.se/index.html

• Lady Dahmer
    SweetNilam skrev 2010-03-04 09:00:31 följande:
    Men alltså, vänta nu här. Mycket av det som står är direkt recension av boken. Iofs fortfarande genom Ninas ögon, men ändå. Kanske inte siffrorna i slutet. De vat jag inte varifrån de kommer. Jag har inte läst något ur den än, men ser fram emot att göra det, främst för att få läsa just ur männens perspektiv. Vi kan sitta här och påstå att vi vet både det ena och det andra om männen, när vi egentligen inte vet ett skit. Så att läsa böcker/noveller/artiklar av och om män är en viktig del i vårt steg mot jämtsälldheten. Mansforskningen har fått ta ett steg tillbaka för att ge plats åt feminismen. Det tycker jag är fel. Mansrollen är också åthelskotta fel, vilket verkar bemötas i just dessa artiklar från bokenMen det är ju knappast Lady D eller Nina som "målar upp idiotiska, dreglande, patt-besatta män" (varifrån detta nu kommer, det står ju knappast ngt om det i inlägget du citerade, det inlägget är vad jag bemöter...)
    precis, det är ju männen själva i boken som berättar ur sitt perspektiv. själv har jag beställt både den och "på yfronten intet nytt" också det en bok skriven ur ett manligt perspektiv.
  • Lady Dahmer
    TessaS skrev 2010-03-04 09:06:47 följande:
    Det jag vet om män är det jag fått veta från killkompisar, män jag varit ihop med, män i min omgivning. En del pratar jag med ganska personliga saker om... uppväxt etc. Det är väl också att få veta mer om männens perspektiv, för det kan väl inte BARA komma från att läsa böcker?Nej, "målar upp idiotiska, dreglande, patt-besatta män" kommer från tidigare inlägg från Lady D där det beskrivs krogrundor kantade av män som inte kan göra annat än tafsa, slå eller ta för sig. Jag känner inte igen det heller.
    en intressant sak jag märkt genom åren är att de män jag öppet kritiserats i min bekantskapskrets har fått ett ordentligt försvar av både män och kvinnor som hävdar att jag snackar skit och har fel. "han är inte sån!"

Det är nästan som att mäns dåliga beteende är osynligt för de flesta.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.