Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

DrKejs skrev 2010-03-05 09:09:15 följande:
    Nja, eftersom jag inte vet vad du säger så är det svårt att tro på det. Däremot kan jag tro på det du skriver.
    ja men tro på de hundratals inlägg jag skrivit där jag förklarar ts då. Istället för att envist hålla kvar vid första.

Herregud människa, jag vet att du och jag har olika syn på det här med könsroller och strukturerna i samhället - men om du överhuvudtaget läst andra inlägg av mig i t.ex genusdebatten där jag ofta talar om och FÖRSVARAR män och kvinnors rättigheter eller bara på vissa inlägg i den här tråden där jag ställer mig väldigt kritisk mot synen att mannen är biologiskt våldsam eller att mannen ska dyrka kvinnan osv -  så borde du ju kunna skönja en större bild....?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    TigerLily skrev 2010-03-05 09:15:28 följande:
    Du svarar inte på mina frågor, lite svårt att diskutera då. Jag svarar på dina.Testoreson ger bl a Ökad muskelmassa och muskelstyrka.ALltså borde det rimligtvis göra så att männen har ett större behov av att använda den, annars skulel den inte fylla ett syfte.Du har hakat upp dig på att jag använde ordet våldsamma, ATT TESTORESON GÖR MÄN VÅLDSAMMA. Du läser in mycket eller tar saker ur sitt sammanhang, men då nån annan gör samma sak är det inte ok?Men MÄN är i allmänhet MER våldsamma än KVINNOR. Nu säger jag inte att testoreson gör män våldsamma, men män har ett mkt större FYSKISKT behov att få utlopp för sin fysiska styrka. Och DET tror jag att testoresonen har att göra med.
    så ju mer muskler man har dessto större behov har man av att avreagera sig fysiskt? Har du några belägg överhuvudtaget för den teorin eller är det rent hittepå? Det låter som rent dravvel i mina öron.

Kvinnor som kommer i klimakteriet får ökad testosteronmängd, blir de mer "fysiska" då?
  • Lady Dahmer
    Rochefort 10 skrev 2010-03-05 09:12:54 följande:
    Jag skulle vilja tilllägga om jag får: Att jag förstår att du (TS) hela tiden hävdar att du hatar inte män utan snarare mansrollen, ok det köper jag. Men så, om jag tolkar dig rätt, påstår du också att det inte finns några biologiska eller hormonella skillnader som skulle ha någon påverkan på beteende mellan män och kvinnor. Om det är så, att inga sådana skillnader existerar, så är ju inte människan mer än sin fostran och påvekan av miljö. Vilket ger att människan är enbart sitt sociala kön och i längden skapar ett likhetstecken mellan 'man' och 'mansroll'. Eller har jag missförstått?
    jag säger inte att det inte finns några skillnader biologiskt mellan könen, men en del människor verkar glömma att det även finns biologiska skillnader INOM könen.

Miljö och fostran är ju det som formar oss.
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-03-05 09:16:53 följande:
    Javisst. Men är det då inte jävligt onödigt att ge uttryck för misandri? Skapar du inte fler problem då och spär på en onödig könskamp?
    om jag hade stått på torget och vrålat ut mitt hat ja, men nu startade jag EN tråd på FL. Ett försök till uppriktighet och förståelse, inte i syfte att smutskasta människor. man måste kunna prata om rädslor och fördomar. Man måste kunna erkänna sina fördomar och rädslor. Hur ska man annars kunna förändra nåt?

Har du inga fördomar eller känslor eller rädslor som du är mindre stolt över?
  • Lady Dahmer
    Rochefort 10 skrev 2010-03-05 09:34:38 följande:
    Det råder lite olika uppfattningar om det. Jag har redan presenterat en (tror det var i den här tråden) Steven Pinker. I vilket fall så är ju det du säger här ovan ytterligare ett exempel på att du egentligen inte gör någon skillnad mellan 'man' och 'mansroll', varför jag inte heller förstår vad du egentligen menar när du säger att du inte hatar män utan du hatar mansrollen.
    jag var otydlig. Jag TROR att det är miljö och fostran som är avgörande.

Ang. män och mansrollen -- nej, man är inte sin könsroll. Det är nåt man fostras in i.
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-03-05 09:43:41 följande:
    Ehrm, hört talas om att kvinnor som kommer i klimakteriet ofta blir mer ilskna?
    i övergången ja, pga hormonsvallningarna. (men detsamma händer i puberteten eller i graviditeter)
  • Lady Dahmer
    TigerLily skrev 2010-03-05 09:40:11 följande:
    Jag ger upp denna diskussion,. för du svarar fortfarande inte på MINA frågor utan bombarderar mig med desto fler. Inte fairplay direkt.Tycker det är sorgligt att du bär på så mkt ilska och hat. Jag förstår din poäng i TS, men tycker inte att du har rätt, jag tror fortfarande att de biologiska/genetiska skillnaderna mellan könen spelar in. DET utesluter inte i sig att miljö och uppfostran påverkar det MED. Men jag köper inte konceptet att vi skulle vara helt opåverkade genetiskt/biologiskt, att vi inte alls påverkas av att vi faktiskt är 2 olika kön, MAN / KVINNA, testoresonhalter, kromosmer osv.. Våra kroppar är skapta på olika sätt, vi har därigenom olika förutsättningar. De som byter kön...? Hur förklarar du det? Att de KÄNNER att de är födda i FEL kropp? Hur går det ihop i ditt resonemang att det enbart är miljö och fostran som formar oss? Men gissar att denna fråga blir ännu en i raden av obesvarade frågor jag ställt..
    jo jag svarar på dina frågor. Att jag ställer motfrågor är bara ett sätt att belysa varför jag anser att du har fel.

ang. könsbyte så vet man för lite om det för att kunna uttala sig, men det finns fler syndrom där man känner sig fånge i fel kropp. Har du t.ex hört talas om de som vill amputera kroppsdelar osv? Jag gissar att det är nåt psykologiskt.

Sen i könsbytesfrågan så kan man fråga sig om behovet att byte kön skulle vara lika stort om könsrollerna inte existerade. Vad är det som gör att en människa inte känner sig hemma i sitt kön?
  • Lady Dahmer
    Stinky skrev 2010-03-05 10:00:29 följande:
    OCH det man har i ryggsäcken när man föds, dvs. generna. För du är väl inte så naiv att du tror att det enbart är miljö och fostran som formar oss? För övrigt så måste jag säga att du har ett riktigt onyanserat tänk om könen. Det finns otroligt mkt positivt med det manliga könet som sällan hittas bland kvinnor. Jag är rätt så säker på att om världen hade styrts enbart av kvinnor, skulle vi inte ha funnits idag! 
    givetvis så finns det biologiska faktorer som påverkar vår personlighet, men de biologiska skillnaderna varierar både mellan som INOM könen. Män och kvinnor är inte två åtskilda homogena grupper med samma egenskapet.

Dessutom så är jag övertygad om att det biologiska är en mindre del av hur vår personlighet formas.

Sen är det inte det inte så att ALLA traditionellt manliga och kvinnliga egenskaper per automatik är dåliga. Det finns mycket bra egenskaper som tillskrivs respektive kön. Det dåliga är just att förväntningarna är olika. Och att egenskaperna könsbestäms. Det är INTE manligt att vara stark t.ex och det är inte kvinnligt att vara omvårdande. Det är MÄNSKLIGT.
  • Lady Dahmer
    TigerLily skrev 2010-03-05 10:15:10 följande:
    Men Dahmer... läser du bara det du VILL läsa? Och svarar på de frågor som passar dig? SKulle vara intressant vad du har att säga om forskingen som visas på länken/länkarna ovan...
    jag har svarat på alla frågor som ställts till mig.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.