• Neko

En fråga till er som har koll på islam/slöja =)

Den här frågan gäller bara de som har slöjan för att dölja håret av religiösa skäl, inte om man har den för att man tycker det är snyggt/tradition osv.

Frågan är ifall det måste specifikt vara en slöja, och måste den vara av någon specifik sort/material? Går det lika bra att ha en mössa som täcker håret, kanske en sådan där med grejer som hänger ner på sidorna? Ifall det ska vara en slöja, finns det då specifika regler för hur man ska sätta fast den? Går det att ha en som sitter fast under hakan men inte under håret där bak utan som händer löst bakåt men som ändå täcker håret (blir lite mer som katolska nunnehuvudbonader då kanske). Hoppas att någon förstår hur jag menar =) Jag blev nyfiken eftersom det verkar som att alla har den knuten på samma sätt.

I de länder där det är lag på att kvinnor ska täcka håret, går det då att täcka det med vad man vill eller är det fel att ha en tunn mössa istället för en slöja? Och måste den vara knuten under hakan?

• Svar på tråden En fråga till er som har koll på islam/slöja =)
  • Fiyali

Det handlar ju som du säger om att dölja håret, men när det är verkligt religösa grunder till användandet handlar det om att "avsexualisera sig". Dvs, man har en löst sittande som döljer hår, hals nacke och går fram en bit över pannan. De tramsar inte heller till det med färg eftersom hela grejen är att de vill bli osynliga, vilket en rosa eller mönstrad slöja förstör.

Hoppas du fick svar på något av det du undrade.

• Fiyali

Så, en liten mössa räcker inte!

• Posh Foxy Baby

Det finns olika sätt att knyta en slöja på, även om det kanske ser ut som att "påskkärring" stilen är normen så finns det en del andra också där man t ex fäster slöjan i nacken snarare än under hakan.

En mössa går inte att byta ut slöjan mot utan det är just en hijab det handlar om. Men annars.. det finns olika material, olika knytstilar. Vissa gillar att ha dekor på sin slöja, andra inte.

Make ligg not war
  • castillo

hej hej . jag bär slöja .

man behöver varken ha ett specielt material eller mönster eller sätt att knytta osv. går lika bra att ha en mössa med halsduk.
    syftet med slöjan äratt göra sig igenkänd som muslim, sättet du menar är ett traditionelt sätt och väldigt bekvamt sätt att bära slöjan på.
    går fort att sätta på ,ramlar ej av eller åker upp, och drför många andvänder den så .
    alla kvinnor som bär slöja hittar sitt eget sätt hur dem fäster slöjan och hur många nålar eller om dem inte vill ha det alls.
    materialet väjer man efter vädret. exemep nu på vintern så andvänder man ett tjockare material så att det värmer öronen.
    på sommaren så andvänder man ett tunnare material som blåser lätt igenom och inte blir varmt , mänga väljer också ett annat sätt att fästa slöjan på sommaren så att em sitter lite lösare runt huvuet så att det inte blir varmt.
    exempel att knytta slöjan bakom huvudet och ha den jätte tajt mot huvudet blir jätte vamt men snyggt , andvänder mest så på vintern då det e kalt ute och passar bra.
    sommaren har den bara löst hängades över huvudet en nåll uppe på huvudet så den inteblåser bort, så knns inte ens att man har slöjan på och jätte skönt att inte få solen rakt på huvudet och svalnar huvudet. (fungerar som en solhatt)
    hoppas att du fick svar på dina frågor

• Amiras mamma

Jag kör den här stilen:
    http://www.easyhijabstyles.com/images/style5_blue_front.jpg

För den uppfyller lla krav för hijab. Om jag skulle börja täcka ansiktet skulle jag kvävas och om jag skulle knyta bakom nacken och göra som turkarna då skulle jag känna mig naken.

Hijaben ska täcka håret,öronen,halsen och brösten..så en mössa hjälper inte mycket.  Och det handlar egentligen inte först och främst om att avsexualisera sig,utan det handlar om att visa att man är troende..versen i Koranen lyder att alla troende kvinnor ska klä sig med sjal.Inte alla sexiga kvinnor.

• Haraaz
    Neko skrev 2010-02-19 17:02:14 följande:
    Den här frågan gäller bara de som har slöjan för att dölja håret av religiösa skäl, inte om man har den för att man tycker det är snyggt/tradition osv. Frågan är ifall det måste specifikt vara en slöja, och måste den vara av någon specifik sort/material? Går det lika bra att ha en mössa som täcker håret, kanske en sådan där med grejer som hänger ner på sidorna? Ifall det ska vara en slöja, finns det då specifika regler för hur man ska sätta fast den? Går det att ha en som sitter fast under hakan men inte under håret där bak utan som händer löst bakåt men som ändå täcker håret (blir lite mer som katolska nunnehuvudbonader då kanske). Hoppas att någon förstår hur jag menar =) Jag blev nyfiken eftersom det verkar som att alla har den knuten på samma sätt. I de länder där det är lag på att kvinnor ska täcka håret, går det då att täcka det med vad man vill eller är det fel att ha en tunn mössa istället för en slöja? Och måste den vara knuten under hakan?
    Det spelar ingen roll vilket material det är, och om det är en mössa som täcker halsen också så är det tillåtet. Man kan ha på sig ett lakan om man så vill . Man måste täcka hela håret och barmen, alltså bröstet.

Förr i tiden i arabien så hade kvinnorna endast en slöja som satt fast uppe på huvudet, men hängde bakom ryggen och på så vis exponerade brösten. I Koranen står det: "Säg till de troende kvinnorna att fästa slöjan så att den täcker barmen", alltså ska man dra den framåt över bröstet, istället för hur de gjorde på den tiden (att endast låta den hänga på ryggen).
  • Neko

Tack så mycket för alla svar, jag förstår nu =) Har bara en liten fråga till. Ifall man vill ha så att den inte täcker halsen, dvs fästs i nacken bara, och man har polokrage, är det okej då? Hade inte hört att den skulle täcka halsen innan, men isf förstår jag att många väljer att sätta fast den under hakan =)

• Amira
    Neko skrev 2010-02-20 14:19:47 följande:
    Tack så mycket för alla svar, jag förstår nu =) Har bara en liten fråga till. Ifall man vill ha så att den inte täcker halsen, dvs fästs i nacken bara, och man har polokrage, är det okej då? Hade inte hört att den skulle täcka halsen innan, men isf förstår jag att många väljer att sätta fast den under hakan =)
    JA. 
  • Amira
    Amiras mamma skrev 2010-02-19 21:13:35 följande:
    Jag kör den här stilen: www.easyhijabstyles.com/images/style5_blue_fr... För den uppfyller lla krav för hijab. Om jag skulle börja täcka ansiktet skulle jag kvävas och om jag skulle knyta bakom nacken och göra som turkarna då skulle jag känna mig naken. Hijaben ska täcka håret,öronen,halsen och brösten..så en mössa hjälper inte mycket.  Och det handlar egentligen inte först och främst om att avsexualisera sig,utan det handlar om att visa att man är troende..versen i Koranen lyder att alla troende kvinnor ska klä sig med sjal.Inte alla sexiga kvinnor.
    Jasså - jag trodde att Hijab var till för att se till kvinnan och inte till hennes yttre; att förhindra denna objektivisering av kvinnan som dessvärre existerar i dagsläget. 
    Att bära muslimska kläder garanterar väl inte en tro? Allt sitter i hjärtat. 
  • Posh Foxy Baby
    Neko skrev 2010-02-20 14:19:47 följande:
    Det är helt ok. Man måste inte täcka halsen.
    Make ligg not war
Svar på tråden En fråga till er som har koll på islam/slöja =)