• Umbrageous

Förbannad! Datorn är strömförande!

Jag är så jävla sur just nu. Min första HP dator ledde ström så att jag kände av det ordentligt i mina händer när jag råkade jorda ner mig. De bytte då datorn, och den nya är exakt likadan.

Ny felanmälan till HP och de:
    "finner det otroligt att jag skulle ha fått två  med samma problem på rad"

Första gången detta hände så skickade de ut en snubbe med en trasig voltmeter {#lang_emotions_undecided} som dessutom hånskrattandes förklarade att hela datorn var i plast.

Det är den INTE! Den är målad med metallfärg och uppenbarligen har de gjort skiten fel.

Nu vill de att jag ska vara utan min dator i 8(!!!!!!) veckor. Utan ersättningsdator.

Senaste är nu att om jag råkar hålla i något annat som är på laddning så får jag kraftiga elstötar som gör ont tex i örat. Höll och pratade i min mobil och fick satans ont i örat, tills jag släppte datorn....

Nuvarande lösningen är att jag tejpat över allt i metall med tejp. Datorn ser ut som faaaan men vad gör man {#lang_emotions_undecided}

• Svar på tråden Förbannad! Datorn är strömförande!
  • Zillen

Låter som ett jordfel. Är datorn inte kopplad i ett jordat uttag kan det bli sådana fenomen, eller om det är jordade uttag kan det också bli så beroende på om t ex bildskärm och dator är inkopplade fasvända.
    Kan räcka med att vända stickproppen i väggen...

• Umbrageous
    Zillen skrev 2010-02-23 11:44:18 följande:
    Låter som ett jordfel. Är datorn inte kopplad i ett jordat uttag kan det bli sådana fenomen, eller om det är jordade uttag kan det också bli så beroende på om t ex bildskärm och dator är inkopplade fasvända.Kan räcka med att vända stickproppen i väggen...
    tyvärr hjälper inte det och alla uttag är jordade

Nu har jag tejpat chassit där det är metall så slipper jag detta men datorn är ju ful som fan...
  • ninos

Jag måste kolla men jag tror jag har en HP på jobbet och den ger mig ständigt småstötar. Kanske samma fel på min ...

• Umbrageous
    ninos skrev 2010-02-23 15:44:44 följande:
    Jag måste kolla men jag tror jag har en HP på jobbet och den ger mig ständigt småstötar. Kanske samma fel på min ...
    en silverfärgad eller typ metallfärgad? Kommer du ihåg modellbeteckningen? Jättesnällt om du kollar!
  • ninos

Jag ska kolla men jag jobbar inte förrän nästa vecka så det tar ett tag

• ddum
    Umbrageous skrev 2010-02-23 11:49:11 följande:
    tyvärr hjälper inte det och alla uttag är jordade Nu har jag tejpat chassit där det är metall så slipper jag detta men datorn är ju ful som fan...
    Är ALLT som är kopplat till datorn anslutet till jordade uttag? (Ögtalare/skärm/skrivare/mobiltelefoner/RUBBET). Om du har saker som är anslutna till jordade uttag, men är av dubbelisolerad typ, koppla bort dessa.

Det du beskriver är en jordkrypström, och jag tror inte att datorn i sig är defekt, utan att något annat strular.
  • Umbrageous
    ddum skrev 2010-02-24 12:57:43 följande:
    Är ALLT som är kopplat till datorn anslutet till jordade uttag? (Ögtalare/skärm/skrivare/mobiltelefoner/RUBBET). Om du har saker som är anslutna till jordade uttag, men är av dubbelisolerad typ, koppla bort dessa.Det du beskriver är en jordkrypström, och jag tror inte att datorn i sig är defekt, utan att något annat strular.
    Alla uttag på kontoret är jordade, jag använder datorn som den är, inga extraanslutna skärmar eller annat. Däremot när jag kopplar in strömmen till datorn så känns det i händerna om jag vidrör de metallfärgade delarna av chassiet, eller om jag gud förbjude laddar mobilen och pratar i den plus håller i datorn eller vidrör de metallfärgade delarna s¨å får man en härlig kyss i örat.

Om jag jordar ner mig genom att hålla i element, eller vidröra saker som jordar ner mig med benen (bara ben) så känns strömmen där jag vidrör chassiet.

Har bytt A/C adapter, ingen skillnad...

Inget av det jag har har dubbelisolerad kontakt.

Samma problem uppstår vartän jag är, hemma, på jobbet, osv. Ansluter aldrig mina saker till ojordade kontakter.
  • ddum
    Umbrageous skrev 2010-02-24 13:14:42 följande:
    Alla uttag på kontoret är jordade, jag använder datorn som den är, inga extraanslutna skärmar eller annat. Däremot när jag kopplar in strömmen till datorn så känns det i händerna om jag vidrör de metallfärgade delarna av chassiet, eller om jag gud förbjude laddar mobilen och pratar i den plus håller i datorn eller vidrör de metallfärgade delarna s¨å får man en härlig kyss i örat. Om jag jordar ner mig genom att hålla i element, eller vidröra saker som jordar ner mig med benen (bara ben) så känns strömmen där jag vidrör chassiet. Har bytt A/C adapter, ingen skillnad... Inget av det jag har har dubbelisolerad kontakt. Samma problem uppstår vartän jag är, hemma, på jobbet, osv. Ansluter aldrig mina saker till ojordade kontakter.
    "laddar mobilen och pratar i den" - din mobil borde ju vara av plast onekligen?
  • ddum
    Umbrageous skrev 2010-02-24 13:14:42 följande:
    Alla uttag på kontoret är jordade, jag använder datorn som den är, inga extraanslutna skärmar eller annat. Däremot när jag kopplar in strömmen till datorn så känns det i händerna om jag vidrör de metallfärgade delarna av chassiet, eller om jag gud förbjude laddar mobilen och pratar i den plus håller i datorn eller vidrör de metallfärgade delarna s¨å får man en härlig kyss i örat. Om jag jordar ner mig genom att hålla i element, eller vidröra saker som jordar ner mig med benen (bara ben) så känns strömmen där jag vidrör chassiet. Har bytt A/C adapter, ingen skillnad... Inget av det jag har har dubbelisolerad kontakt. Samma problem uppstår vartän jag är, hemma, på jobbet, osv. Ansluter aldrig mina saker till ojordade kontakter.
    "A/C adapter" till en dator? Vad är det för maskin? SFF? Laptop?
  • Umbrageous
    ddum skrev 2010-02-24 13:18:44 följande:
    "laddar mobilen och pratar i den" - din mobil borde ju vara av plast onekligen?
    Nja, alla mobiler är inte i plast Och vissa är målade med metallfärg liksom min dator! {#lang_emotions_wink}

Bra med alla frågor du ställer förresten, uppskattar att du tar dig tid. Hade inte tänkt på att kolla dubbelisolering tex.
Svar på tråden Förbannad! Datorn är strömförande!