• majlinsa

Baka med allergi

Jag ska baka till ett barnkalas där det är en vuxen med lite omfattande allergi. Nu vill jag vara snäll och faktiskt hitta nått jag kan baka som hon kan äta. (hon har tidigare tagit med sig eget fika men jag vill verkligen få en liten "recept bok" nu med fika man kan baka åt henne)

Det hon inte tål:
    <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Nötter

Mandel

Kokos

Jordnötter

Soja, ärtor, bönor

Alla sädesslag (vete, råg, korn, havre) = gluten

Laktos

Ägg

Fisk

Skaldjur

Tomat

Majs

Spenat

Alla frukter

De flesta bär (vinbär, björnbär, hallon OK)

Kakao

Gärna recept på småbakor, jag inser att jag är väldigt begränsad.
  • Svar på tråden Baka med allergi
  • Purpurbräcka
    Anova skrev 2010-02-21 10:57:34 följande:
    Jag ser inget större problem med att få till något gott till något barnkalas..
    Nu blir jag imponerad! Jag brukar vara bra på att klura ut recept som utesluter både det ena och det andra, men det här var ju något alldeles extremt. Det enda jag kan komma på är syltkakor med glutenfritt mjöl, mjölkfritt margarin och hallonsylt.
  • Anova
    Purpurbräcka skrev 2010-02-21 11:31:10 följande:
    Nu blir jag imponerad! Jag brukar vara bra på att klura ut recept som utesluter både det ena och det andra, men det här var ju något alldeles extremt. Det enda jag kan komma på är syltkakor med glutenfritt mjöl, mjölkfritt margarin och hallonsylt.
    Är själv multiallergisk, så jag har vanan inne att göra om recept.

Muffins tycker jag är helt smidigt om man ska baka för multiallergi. Det finns ett antal muffinsrecept som är ägg, gluten och mjölkfria. Sen kan man ju smaksätta med hallon/björnbär.
    Glutenfria drömmar fungerar säkert. '
    Syltkakor däremot brukar vara ägg i, men det  finns säkert mördeg som är äggfri, och sen är det bara att byta ut vetemjölet mot finmix (Semper) och smöret mot Mjölkfritt margarin (eller laktosfritt).
  • Trikarn

STOP!!

Är hon allergisk mot sädesslag, så kan du INTE använda glutenfritt mjöl i alla lägen
    De flesta mjöler innehåller dessutom sojaprotein

Du ska vara väääldigt försiktig..ex hon tål ej ägg, men tål hon att du bakar i en bunke där det funnits ägg i någongång förut??

OM min son kommit till dig på kalas, och du gjort som tipsa här ovan, hade du totalt förgiftat honom

1.nya bunkar
    2, inga plastgrejor som du använt innan till annat
    3. endast använda lailas gula mix, han tål ej annat
    4.finns saker att använda istället för ägg, men inte alla som man tål

osv osv osv.. finns många saker där man kan göra fel och det blir helgalet hos personen..

Korall 05, Costas 07 ( ds) mina älskade trollungar!!
  • Anova

Semper finmix innehåller väl inte soja?

Detta är den ingrediensföreteckning jag hittade på Sempers hemsida.

Majsstärkelse, rismjöl, potatismjöl, modifierad potatisstärkelse, socker, förtjockningsmedel (E412, E464, E401, E440), bakpulver (E575, E500), mineralämne (järn), vitaminer (tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra).

• Trikarn

E412

är gurankärnmjöl = sojasläkting

• Trikarn

Det är alltså jättesnällt tänkt, men du bör nog fråga personen först, om hon VILL att du ska baka åt henne.

Finns enbart en person som vågar baka till min son, och det är för at hennes dotter har samma/ liknande allergier

• Anova
    Trikarn skrev 2010-02-21 12:54:01 följande:
    Det är alltså jättesnällt tänkt, men du bör nog fråga personen först, om hon VILL att du ska baka åt henne.Finns enbart en person som vågar baka till min son, och det är för at hennes dotter har samma/ liknande allergier
    Det är ju viktigt att man som allergiker/förälder till allergiska barn är aktiva och berättar vad man tål, vad som kan ställa till med problem osv. Din son verkar ju extremt allergisk, det är långt ifrån alla som är det. (t.ex. många sojaallergiker tål guarkärnmjöl).

Ett sätt som en av mina vänner (vars dotter var våldsamt allergisk mot i princip allt då hon var liten) tipsade mig om är att göra en egen kokbok och dela ut bland släkt och vänner. Där man listar alla recept och produkter man/barnet tål.

Man blir otrolgit handikappad som allergiker, sen att ständigt bli särbehandlad (t.ex. att inte äta vad som bjuds) på barnkalas hjälper absolut inte.
  • Trikarn
    Ja det är otroligt handikappande, men hellre särbehandlat än åka ambulans, dö eller få magont i 2 veckor.

Jag har en lista på vad han får äta, men folk ser bara ordet kyckling , och läser en inte på förpackningen, då kyckling kan bestå av sååå mycket mer än bara kyckling.

Ex min son kan dricka rismjölk, men enbart den från carlshamn, den från ricedream innehåller vete.

Min son kan inte äta det som bjuds på kalas, och det får han växa upp med. Därimot så tar jag alltid med mig goda saker som han kan äta när vi går någonstans.
    Javisst man ska vara aktiv som förälder, och det är jag, tar med mig mat/fika mm.. som sagt hellre särbehandlad än må dålig i en länge period
  • Miralicia

Är hon glutenintolerant (celiaki) eller sädesslagsallergiker? Det är skillnad på de sakerna och vilken typ av produkter man kan använda som ersättning varierar. Om det är celiaki så brukar de flesta klara produkter baserade på vetestärkelse, men vid allergi mot sädesslagen funkar det väldigt sällan med vetestärkelsebaserade mjölmixer.

Att hon inte kan äta soja, ärtor och bönor, så kan man misstänka att hon heller inte kan äta sådant som innehåller baljväxtbaserade tillsatser E410-E414 & E417) vilket förekommer i nästan alla glutenfria produkter - finns ett fåtal undantag. Alla som reagerar på soja och baljväxter reagerar inte på tillsatserna, men det är nästan oftare som man reagerar på tillsatserna eller på finfördelade baljväxter i form av mjöl än på hela baljväxter (förutom soja då).

Laktos skriver du? Är det laktos =  mjölksocker som hon inte tål, eller är det mjölkprotein? Det är skillnad på det så det gäller att få det rätt.

Majs är också med på listan som du räknar upp, är det alla former av majs eller kan hon använda majsstärkelse? Klarar hon varken vetestärkelse eller majsstärkelse så finns det inga färdiga mjölmixer att använda.

Det är rätt mycket att tänka på, så svårt att ge några direkta tips utan att veta svar på ovanstående.

Men ett första kort förslag på enkelt fika utifrån enbart den info som du gett hittills och med lite garderingar från min sida är att göra minismulpajer i såna bullformar i aluminium. Och förslag på hur du kan agera för att undvika kontamination av annat.

Blanda hallon/björnbär/vinbär med lite socker och lite potatismjöl + ev lite vaniljsocker i en plastpåse och lägg i botten av bullformarna (eller en ny engångspajform i aluminium om man vill göra i större variant).
    I en plastpåse kan du blanda ihop Risentas boveteflingor med lite socker och Carlshamns mjölkfria margarin till smuldeg som fördelas över bären i formarna och sen gräddas i ugnen, typ runt 200 grader.

Övrigt att tänka på:
    - Inte bakat eller hanterat något annat med mjöl eller ägg åtminstone samma dag som du ska baka.
    - Rena och avtorkade arbetsytor, se även till att ha golvet avtorkat om du bakat annat så du inte rör upp mjöldamm som kan kontaminera när du rör dig i köket.
    - torka ur ugnen, använd inte varmluftsfunktion om du har det på ugnen (mjöldammsrester som kan finnas kvar i ugnen och som då yr runt och kontaminerar)
    - Var har de mått och redskap som du tidigare använt för att ta socker ur sockerpaketet du har hemma varit tidigare innan du stoppat ner dem i sockerpaketet förra gången? Svårt att veta kanske - köp nya/använd tidigare oöppnade förpackningar med socker och ev vaniljsocker för att undvika kontamination.
    - de redskap du använder (tex sked för att blanda fördela ut bären, kniv du delar margarin med, ev gaffel som du använder för smuldeg etc - använd redskap helt i metall, diska även av dem ordentligt med en ny diskborste när du tagit upp dem ur bestickslådan innan du använder dem. Det kan ha legat smulor i bestickslådan - och ny diskborste eftersom det kan finnas spår av div allergener i diskborsten från när man diskat annat vid tidigare tillfällen.

• majlinsa

jag inser vilket stort projekt det blir och jag letar fortfarande efter alternativ. ska jag baka så kommer jag att börja med hennes först då inget av de saker hon inte tål kommer att vara framme i så fall.

• skorpionen80
    majlinsa skrev 2010-03-02 15:59:19 följande:
    jag inser vilket stort projekt det blir och jag letar fortfarande efter alternativ. ska jag baka så kommer jag att börja med hennes först då inget av de saker hon inte tål kommer att vara framme i så fall.
    Varför inte göra samma sak till alla? Pajerna som miralicia föreslog lät ju riktigt gott!! Och som allergisk är det oerhört kul om alla kan äta samma sak, just för att man inte ska sitta och äta specialmat och snegla på andras tallrikar.

Har du frågat barnets föräldrar efter baktips? De har kanske några bra recept du kan utgå ifrån eller få inspiration av.
Svar på tråden Baka med allergi