• veh

Gekås vol 14

Kaerleksbarn skrev 2010-03-07 11:30:04 följande:
    Har hört nyfödda inte ska ha kudde alls!Först för en månad sen när vår lilltjej blev 4mån och började sova i spjälsängen..då började vi med kudde till henne men väldigt väldigt platt o under axlarna också är viktigt
    FEL! (Enligt vad jag har fått höra). Nyfödda ska ha en MJUK, tjock och FLUFFIG kudde, som ska fluffas upp innan man lägger ner barnet. Huvudet ska sjunka ner, så att sidorna får litet stöd av kudden. Detta för att motverka att barnets bakhuvud blir platt.

När barnet börjar vända på sig så ska den mjuka kudden tas bort (kvävningsrisk), och ersättas med en platt kudde eller så är man utan kudde.

Står även in information som jag fått från BVC, de tog upp det på föräldragruppen, och det står på den kudden jag köpte (med referenser - Anna Öhman Leg. Sjukgymnast och M.Sc Dr Silvias Barn- och Ungdomssjukhus, Lars-Göran Friberg, Öerläkare Kirurgkliniken och Peter Tarnow Craniofaciala Mottagningen på Sahlgrenska)
  • veh
    Moonlight83 skrev 2010-03-08 22:04:00 följande:
    Någon som vet vart kundvagnar med babysits finns? Brukar de ta slut fort? Vet inte om vi ska ta med barnvagnen då vi inte får plats med så mycket i bilen om den är med.Hur brukar ni andra göra,dottern kommer vara 4 månader när vi åker ner.
    Jag ska åka ner snart, med ett barn som är 4 månader, och planen är att försöka få en kundvagn med babysits. Går inte det så tar vi med babyskyddet in, och så varvar vi sitta i babyskyddet med sitta i sele.
  • veh
    plingelin skrev 2010-04-11 10:24:39 följande:
    Gör ett nytt försök med Babysitter från Ullared Finns det någon är inne som har varit på Ullared nyss och handlat en babysitter som skulle vilja ta kort på den och lägga ut/maila till mig. Har nämligen en kompis som åker nu i  veckan och skulle kanske vilja ha den medhandlad men skulle då vilja veta hur den ser ut.Pris? Har förstått att den finns i 2 färger, svart och vit. Var där i februari men glömde bort att titta då och visste att vi hade en men den sprang ju jag sönder en natt med storayster så behöver en nu till Lilleman. Tar gärna emot bilder på min mailadress eller i min gästbok eller här. Tacksam för hjälp.Ingela, ">[email protected]">[email protected]">[email protected][email protected]">[email protected]
    Köpte en babysitter för några veckor sedan åt en vän. Svårt att ta kort på den, alltså. Det fanns en röd variant och en som var svart med inslag av blommigt tyg. Det var då svart-grå-beiga, små blommor på vit botten i tyget. Kostade 229 kr. Ställbar i ryggen, men ej i "fotstödet".
  • veh
    Elins mamma 2010 skrev 2010-05-17 21:00:36 följande:
    H Ett fyndtips är matningsskedar från bambino (även om det dröjer innan vi behöver såna). De kostar 19,95 för 2 st. Såg de här hemma för 45 kr...
    Ännu mer fynd är det att köpa de skedar som finns i fempack för 8,95. Jag tycker de är superbra!
  • veh
    annavia skrev 2010-05-19 08:18:20 följande:
    Testar att ställa denna fråga igen: Någon som vet vad en Babyliss icurl kostar?
    579 kostade den när jag köpte en i mars...
  • veh

Kan inte påstå att jag provat mig igenom hela sortimentet av bröstpumpar, men jag lånade ett tag en medela handpump, som var jättebra. När jag sedan behövde lämna tillbaka den, så ville jag ha en egen pump. Men den användes ju inte jätteofta, 1-2 gånger i veckan högst, så jag ville inte lägga så mycket pengar.

Jag köpte en "Baby boom"-pump, Ullareds eget märke, för 119 kr.

Jämfört med medela-pumpen så var  Ullareds variant inte riktigt lika effektiv, men näst intill! Så den var helt klart prisvärd, och är det bara pumpning någon enstaka gång så skulle jag lätt välja den igen pga priset. Måste man av någon anledning ha en bättre pump, och pumpa hela tiden, så finns det ju elektriska pumpar att hyra.

Jämfört med medela-pumpen så var det också litet fler delar att ta isär för rengöring. (Och ingen instruktion, men det var inte så svårt att lura ut). Men som sagt, för användning då och då så var det inte särskilt besvärligt.

Så vill man ha en pump "ifall om att" som inte ska kosta för mycket tycker  jag att denna var bra och prisvärd!

• veh
    avril skrev 2010-07-23 14:16:25 följande:
    Finns det någon som vet vilka mått som gäller för deras bäddtextilier för spjälsängar? Passar de tex till "rätt start" (täcken och kuddar)?
    Jag har kombinationen "rätt start" täcke och kudde samt bäddtextilier från Gekås, och det funkar finemang!
  • veh
    lindalake skrev 2010-07-24 21:49:38 följande:
    ja, bebiskudden ska vara fluffig men genomsydd (var den inte -07 på Gekås). Sen när barnet vänder sig själv ska man tydligen ta bort kudden eller ha en plattare, läste jag nyligen någonstans,
    Nej, inte genomsydd. (Stod klart och tydligt att den inte skulle vara genomsydd för de allra minsta). Så den kudden som finns på Gekås tyckte jag var ganska fluffig, och bör funka bra till nyfödd bebis. Efter 4 månader bytte jag till en genomsydd kudde från Rätt start istället...

Citerar från rekommendationerna i mitt barns hälsobok:

Eftersom barnet ska sova på rygg finns en risk att barnet får platt bakhuvud på grund av trycket. Därför rekommenderar vi att barnet ska sova med en kudde under huvudet. Använd en mjuk kudde under barnets huvud de 3-4 första månaderna. Placera barnets huvud omväxlande åt ena eller andra hållet tills barnet kan vända sig själv. Ta sedan bort kudden eller ersätt den med en fast platt kudde.

Kuddkanten bör inte ligga i nacken utan barnet skall läggas så att även axlarna vilar på kudden, för att undvika onormal framåtböjning av huvudet.

Kudden ska:
       vara tjock och spänstig så att huvudet sjunker ner litet och får stod på sidorna.
       ha syntetfyllning. Tåla minst 60 graders tvätt.
       inte vara genomsydd så att det bildas gropar med pösiga ställen mellan dem.
       vara minst 35 bred för vagn, vagga eller kort och minst 55 cm bred för säng

Då barnet är vaket är det ur utvecklingssynpunkt bra att lägga det på magen.
  • veh
    Lisslo skrev 2010-08-11 14:26:25 följande:
    Hemkommen efter årets besök i Ullared.
    Bodde på ett väldigt mysigt Bed&breakfast.

Nu till besvikelsen.
    Det är inte så himla billigt på Gekås längre. Är det bara jag som tycker likadant?

Iof handlade vi rätt mycket iaf. Men jag kände inte det där WOOWet som jag gjorde förr.
    Är det vi KUNDER som för betala för den feta utbyggnaden med restaurang, frisörsalong och sportbar??!!
    Kommer priserna smyghöjas allt eftersom?

De fynd jag gjorde va de som det va 50% rea på. Då känns det som jag lika gärna kunda ha handlat på Ö&B eller Lindex när de rear ut.

Är tveksam om det blir några fler resor ned till Ullared!
    Jag tycker att det finns mycket som är billigt, men allt är ju inte vrålbilligt. Men är man litet prismedveten så kan man ändå ha tjänat ganska mycket, och fått mycket för pengarna när man går ut genom kassan.

Angående utbyggnad m.m. så är det väl SJÄLVKLART att kunderna betalar för den. De bedriver affärsverksamhet på Gekås, en utbyggnad måste betala sig på något sätt. Men jag tror ändå inte att de höjer priserna vrålmycket för det, utan de ser det nog som en investering som ska återbetala sig själv när det är i drift.

Det som jag tycker är fördelen med att handla på Gekås är att det finns mycket som är hyfsat billigt JÄMT. Det går att hitta billiga kläder och saker på rea, specialerbjudanden m.m., men då får man i regel jaga runt betydligt mer. För mig är det smidigt att kunna fixa massa sådana saker på en och samma gång.

Och jag tycker nog ändå att jag hittade en del till riktigt bra pris. En jacka, vars motsvarighet hade kostat 5-600 i andra affärer, nu 229 kr. 2 bäddset för spjälsäng och 3 dra-på lakan samt ett madrasskydd kostade ca 280 kr, i babybutik skulle jag kanske fått ett bäddset för 300 kr. Vid en överslagsräkning så handlade jag för knappt 4000 kr senast, och hade tjänat omkring 2000 kr jämfört med "normalpriser".
Svar på tråden Gekås vol 14