• veh

Gekås vol 14

Halloween är väl ingen helgdag, så det är väl inte mer än vid andra tillfällen? Dock vet jag inte hur det är med höstlov, om det hamnar i samma veva? För då kan det vara litet mer folk, har jag upplevt...

• veh

Fast då menar du Alla helgona..., den 6 november. Halloween inträffar alltid i slutet av oktober, minns inte om det är 30:e eller 31:e.

• veh
    SaraKlippan skrev 2010-08-28 22:36:30 följande:
    Ska upp till gekås nu i veckan och handla inför kommande bebis :)
    Första bebis så lite tips skulle inte skada! Någon som vill dela med sig vad jag ska handla när jag är där?

Stora saker har vi redan och de mesta i klädväg har vi till hela första året...

Vet att det pratats om bröstpump och babyvakt

Vilken bröst pump ska man ha? Räcker det med vanlig eller ska man ha elektrisk?
    Vad kostar det på gekås?

Vilken babyvakt är det de har på gekås? Är de bra? Vilken ska man välja? Är de billigare där än nån annanstans? Vad kostar en sån?

Den billigaste bröstpumpen de har är av märket Baby Boom, och kostade 119 kr i våras iaf. Jag har en sådan, och jag har även använt en medela handpump, och tycker inte det är någon större skillnad i effektivitet mellan dem.

Har heller aldrig fått mjölksyra i handen av att pumpa...? Som någon var inne på...

Så den pumpen är klart prisvärd ifall syftet med att köpa pump är att "ha en hemma, ifall den behövs". Är det sedan så att du av någon anledning behöver pumpa mycket, så är det nog bättre att hyra en elektrisk pump på sjukhuset. Men denna tyckte jag var fullt tillräcklig för att pumpa någon gång då och då. T.ex. om barnet sover över ett mål och det känns som att brösten är på väg att sprängas

Nackdelen jämfört med t.ex. medela-pumpen är att det var fler delar att ta isär vid rengöring. Men det kunde jag leva med
  • veh
    SaraKlippan skrev 2010-08-29 10:38:28 följande:
    Tack så mycket för era tips :) 

Kanske ska vänta med bröstpump... men en pump för 119 kr är ju inte så farligt... de kan man ju nästan chansa så har man ju en :)

Är det något ja inte ska missa att köpa när ja är där? Är det något ni köpt där som ni inte skulle kunna vara utan?

Jag tyckte att lakan och bäddset till spjälsäng var riktigt bra pris. Köpte också plastskedar att mata bebis med, 5-pack för 8,95 och skedarna var riktigt bra!
  • veh
    2barnsmorsa skrev 2010-09-05 15:56:07 följande:
    JAg vet att det är långt tills dess men brukar det vara mycket folk på mitten av mars? Tänkte om man sklle åka den 12-13 mars...
    Jag var där någon vecka senare än så i år, och det var lugnt då... Särskilt på vardagarna
  • veh
    Tjock kulan skrev 2010-09-06 21:09:02 följande:
    Hejsan
    Var uppe förra hösten och köpte två fantastiska skaloveraller till mina tjejer. Någon som vet om dessa finns på Gekås i år igen?
    Vi väntar ivrigt på dem Har för mig att någon här har frågat efter dem, men inte fått något svar på när de ska komma in igen...
  • veh

Jag klurar litet på barnstolarna (de tripp-trapp liknande)... Vad heter de? Vad är det för märkning på angående säkerhetstester?

• veh
    Lissy81 skrev 2010-09-10 13:21:41 följande:
    Sitter med monteringsanvisningarna framför mig. Hemsidan till företaget är www.basson.dk/udstyr.php klicka på SPISETID. Där finns stolen, den heter LULU (finns en liten rullist under bilderna). Enligt hemsidan uppfyller den kraven DS/EN 14988:2006. Jag tror det motsvarar den vanliga standarden för svenska barnstolar, men är inte 100 på det.
    TACK!
  • veh

Undersökte standarden litet mer, och det verkar vara en internationell standard...

• veh
    Tuttan80 skrev 2010-10-06 10:08:41 följande:
    är det någon som varit där nu i dagarna.....?
    Fanns tripptrapp stolen då? Den fanns inte när ja var där sist
    men har en kompis som ska upp på lördag o isf köpa den till mig
    dett ska vara den svarta
    Jag var där i förra veckan, tripp trapp stolarna var då helt slut och den i personalen som jag frågade trodde de skulle kom in igen i vecka 43...
  • veh
    Miss Obsessive skrev 2010-10-05 02:59:57 följande:
    Skulle gärna vilja veta om något av följande finns att få tag på;

Sängkläder till spjälsäng, åkpåse vagn, skötväska, örontermometer, portionsförpackningar i silikon till mat (som man kan frysa in), gravidkudde, stödstrumpor, aquababy badstol.. Finns mer på listan, men det får jag lägga till i morgon, nu är det definitivt hög tid att sova! 
    Sängkläder fanns massor. Åkpåse fanns de med fleecefoder för 229, i dun för 499 och med lammskinn inuti för 649. Gravidkudde vet jag inte, stödstrumpor köpte jag där i våras. Badstol finns men jag vet inte om det är aquababy...
  • veh

Glömde ju: Skötväska fanns några olika, örontermometer fanns Braun och någon mer (kolla på elektronikavdelningen, men det kan finnas även på babyavdelningen). Portionsförpackningar i silikon till mat: Jag köpte två tiopack med muffinsformar i silikon, 30 kr/paket, och har fryst in babymat i dem och sedan lagt över i plastpåse.

• veh
    Lirpa09 skrev 2010-10-06 12:54:39 följande:
    Vet du vad örontermometern kostar?
    329 kr för Braun-varianten. Sedan fanns det en annan av "okänt" märke för 149 kr, tror jag det var
  • veh
    haga81 skrev 2010-10-19 14:36:47 följande:
    Är det någon som vet om det finns mindre lammskinn som man kan ha i t ex bilstolen?
    Och isf vad det kostar.
    Det finns ju lammskinn iaf, tror de kostar 249 kr... Men jag varnar litet, kolla upp om man verkligen får/bör lägga något i bilstolen. Den har ju en säkerhetsfunktion, som säkerligen minskar om man lägger ett fårskinn i. Barnet kommer ju "högre upp och längre fram"...
  • veh
    myran82 skrev 2010-10-19 19:36:24 följande:
    Någon som vet om de har baby björn haklapp? En sån i hårdplast.

Ska till gekås i nästa vecka men om det troligvis inte finns kan jag lika gärna köpa de i babyaffären här.
    Nix. I hårdplast har de från sitt egna märke, samt Esskas. Inte Babybjörns.
  • veh
    gnuttenn skrev 2010-12-10 11:42:32 följande:
    Någon som vet om de har micro nere i det lilla röda cafet?? Att värma barn mat i?? Någon som vet??
    Och har de vagnar med sån där sits till bebisar?? Tack för svar.. :)
    Ja, de har några sådana vagnar. Man får gå till receptionen (som är vid utgången från varuhuset) och kolla om de har några. Där får man skriva upp sig, och så får man låna vagnen

Har ingen aning om micro...
  • veh
    RocketQueen skrev 2011-09-13 00:15:47 följande:
    Jag såg den bara i vitt när jag var där för ett par veckor sen.

Någon som vet om de säljer Babyfoot? Har för mig att jag har hört det nämligen...
    Ja, de säljer baby foot. För 165 kr.
  • veh
    Tessou skrev 2011-09-20 19:32:30 följande:
    Finns det dammsugare till barn där? Pris??
    Fanns en mini-electrolux för ca 150 kr, tror jag. (Såg den när jag var där för några veckor sedan).
Svar på tråden Gekås vol 14