Inlägg från: OncleJ |Visa alla inlägg
  • OncleJ

Ung / frisk men Jobbar mindre än 100%

Stef skrev 2010-02-20 19:46:44 följande:
    Föresten kan arbetsgivaren neka en att jobba mindre? jag har fast anställning sedan ca 3 år. Kan min chef säga nej??
    Givetvis kan din chef säga nej, en heltidsanställning är heltid. Om ni inte kommer överens om en minskning är din enda möjlighet att söka annat arbete. Möjligheterna att få gå ner i tid beror ju givetvis på vilken typ av arbete du har.
  • OncleJ

Du kan använda föräldraledigheten till att minska arbetstiden men bara så länge du har dagar kvar. T.ex kan du jobba 6h per dag istället för 8h. Du kan ta ut ledigheten lite hur du vill så länge du meddelar i god tid men jag skulle inte rekommendera att ställa din chef i allt för svår situation, kan bli riktigt jobbigt att stanna kvar där då. Vad jobbar du med?

• OncleJ

Jag menar så klart att om du sätter din chef i en rävsax där han/hon varken har dig på fulltid eller några vettiga tider att erbjuda nån annan som deltidstjänst så lär det bli rätt sur stämning och inte alls så kul att vara på jobbet längre.
    Du kan inte kräva deltid när dina mammadagar är slut så det är ju taktiskt att inte göra chefen förbannad om du vill gå ner i tid efteråt.

• OncleJ

Det hjälper ju helt klart om ni är flera stycken som jobbar där och att ha en mindre vissa tider/dagar inte är ett stort bekymmer.

Pensionen lär bli lägre men om ni sparar själva så klarar ni er nog, speciellt om ni har billigt boende hela livet.

Svar på tråden Ung / frisk men Jobbar mindre än 100%