• Junisarna

V70 vs Passat

Sitter hit och dit och funderar med bil. Vi kommer få nr 3 i juni och vet inte hur vi ska göra med bil.

Någon som vet hur det skiljer storleksmässigt mellan V70 och Passat i baksätet?? Tror det blir trångt med tre stolar bak. Ett alternativ är att vi sätter en av de större i bältesstol i framsätet och en i bältesstol i baksätet på någon av sidorna och babyskyddet i mitten så man kan sitta på andra sidan. Men är det möjligt storleksmässigt?? Någon som vet?

• Svar på tråden V70 vs Passat
  • Sarah84
    Finesse skrev 2010-02-21 00:02:40 följande:
    Fast det borde ju bli mindre problem då eftersom dom tar mindre plats än bakåtvända bilbarnstolar. Och man måste ju använda bilens eget bälte då med.Sen om ni ska ha ett barn fram måste ni ta bort airbagen..
    En bältesstol är ju klat smidigare, lätt & flytta över & sen är den ju inte beroende av sätet framför. Så har barnet åldern inne så är helt klart bältesstol betydligt smidigare.
  • Finesse
    Sarah84 skrev 2010-02-21 00:29:22 följande:
    En bältesstol är ju klat smidigare, lätt & flytta över & sen är den ju inte beroende av sätet framför. Så har barnet åldern inne så är helt klart bältesstol betydligt smidigare.
    Ja det är därför jag absolut inte förstår TS problem.. hade hon pratat om 3 bakåtvända bilbarnstolar så hade jag förstått det men inte som hon skriver nu.
    Ebba 071228
  • Finesse
    Sarah84 skrev 2010-02-21 00:29:22 följande:
    Å sen vill ja bara tillägga att bara för att barnet har åldern inne betyder det inte att man  ska byta stol.. ryms den fortfarande i en bakåtvänd bilbarnstol är det ju självklart att den sitter kvar där.
    Ebba 071228
  • Sarah84
    Finesse skrev 2010-02-21 08:47:49 följande:
    Å sen vill ja bara tillägga att bara för att barnet har åldern inne betyder det inte att man  ska byta stol.. ryms den fortfarande i en bakåtvänd bilbarnstol är det ju självklart att den sitter kvar där.
    Jo visserligen. Men TS barn är ju redo att vändas frammåt. Om d enu påverkar beslut av bil, så skulle jag vända dom.
  • Linn Daggert
    Junisarna skrev 2010-02-20 21:25:40 följande:
    Den Passat vi tittat på är en -03:a. Finns igen i närheten där vi bor som vi kan prova, tyvärr. Så det blir till att åka en bit i så fall och då vill man gärna veta om det är möjligt eller inte...
    ok.. ja min erfarenhet är att ju nyare bil ju trängre är dom.
    V70 är det trängsta baksätet jag har suttit i iaf, men förövrigt är ju volvo bäst och driftsäkrast (enligt mig ;) ) 
  • Junisarna

Finesse: Ja det är därför jag absolut inte förstår TS problem.. hade hon pratat om 3 bakåtvända bilbarnstolar så hade jag förstått det men inte som hon skriver nu. --------------------------------- Mitt problem är att jag vill veta om det skiljer i baksätet mellan V70 och Passat?! Att sätta in bältesstolar i en vanlig personbil är inte alltid lätt som vissa tror även fast de är enkla att plocka ur och möblera om. Men eftersom dagens nyare bilar är trängre i baksätet som, Linn Dagert säger, ställer det till problem plus att i de flesta bilar så är baksätet lätt sluttande på sidorna vilket gör det problematiskt att sätta fast bältesstolar då de ofta glider längre in på sätet eftersom den "sitter snett" och man får slita och dra i stolen för att kunna sätta fast den med bilens säkerhetsbälte. Att ha två bältesstolar och sätta en bakåktvänd, till att börja med ett babyskydd i mitten mellan dem är trångt. I en V70 gör du illa händerna varje gång du ska sätta fast bältesstolarna...

• Finesse
    Junisarna skrev 2010-02-21 17:17:20 följande:
     Mitt problem är att jag vill veta om det skiljer i baksätet mellan V70 och Passat?! Att sätta in bältesstolar i en vanlig personbil är inte alltid lätt som vissa tror även fast de är enkla att plocka ur och möblera om. Men eftersom dagens nyare bilar är trängre i baksätet som, Linn Dagert säger, ställer det till problem plus att i de flesta bilar så är baksätet lätt sluttande på sidorna vilket gör det problematiskt att sätta fast bältesstolar då de ofta glider längre in på sätet eftersom den "sitter snett" och man får slita och dra i stolen för att kunna sätta fast den med bilens säkerhetsbälte. Att ha två bältesstolar och sätta en bakåktvänd, till att börja med ett babyskydd i mitten mellan dem är trångt. I en V70 gör du illa händerna varje gång du ska sätta fast bältesstolarna...
    Enklast.. provkör en bil.. far till en barnaffär.. testa stolarna.. eller om du redan har stolarna.. ta in dom i bilaffären och testa.

Vi gjorde så när vi köpte våran bil. Alltså tog ur den å sen satte in den för att kolla exakt hur den satt.
    Ebba 071228
  • Junisarna
    Finesse skrev 2010-02-21 19:45:46 följande:
    Enklast.. provkör en bil.. far till en barnaffär.. testa stolarna.. eller om du redan har stolarna.. ta in dom i bilaffären och testa.Vi gjorde så när vi köpte våran bil. Alltså tog ur den å sen satte in den för att kolla exakt hur den satt.
    Problemet är att det är ganska långt vi måste åka för att kunna provköra bilen, så jag tänkte om det var någon som hade någon vetskap om detta...
  • Finesse
    Junisarna skrev 2010-02-21 21:42:20 följande:
    Problemet är att det är ganska långt vi måste åka för att kunna provköra bilen, så jag tänkte om det var någon som hade någon vetskap om detta...
    Vilken årsmodell skulle det bli isf? en -10:a eller begagnad?
    Ebba 071228
  • Junisarna

En begagnad, en -03 har vi tittat på.

• Finesse
    Junisarna skrev 2010-02-22 08:16:43 följande:
    En begagnad, en -03 har vi tittat på.
    En passat då? Eller är volvon oxå en 03:a?
    Ebba 071228
Svar på tråden V70 vs Passat