• Lullabay

Djurplågeri...vem ringer man?

Börjar bli förbannad...om man anser att en hund blir felbehandlad, vart ringer man? Det bor en barnfamilj lite längre ner på min gata, jag har sett länge nu att hunden börjar magra något enormt! Och hunden springer lös var och varannan dag mitt inne i köpingen. Föräldrarna till hunden låter barnen gå ut med henne men barnen lyckas inte hålla i kopplet vilket blir ett problem ibland då jag själv har hund och det är inte han blir så lycklig när det kommer en annan hund springandes mot mig. Deras hund blir bara smalare och smalare och jag har även sett att dom försöker sälja hunden på blocket men det verkar inte gå något vidare med det. Jag vill inte att den stackars hunden ska vara kvar för snart är det bara skinn och ben av stackaren...finns det någon som man kan ringa? Ringer man bara till polisen? Känns som om man verkligen borde göra något...

• Svar på tråden Djurplågeri...vem ringer man?
  • Lullabay

Jag anser att det är npgon form av misshandel...en hund magrar inte bara sådär utan anledning.

• Jezamine
    Lullabay skrev 2010-02-20 23:46:39 följande:
    Jag anser att det är npgon form av misshandel...en hund magrar inte bara sådär utan anledning.
    ja du bestämmer själv om du skall ringa.
    Avstängd tills vidare
  • dezibel

Jag tror att man tagit bort djurskyddsinspektörerna på kommunerna och att Länsstyrelsen & Länsveterinärerna har ansvaret.
    Ring och fråga så guidar dom dig rätt.
    Klart du ska ringa och du kan vara anonym. Hunden far ju uppenbarligen illa och behöver hjälp.
    Tänk hur många djur som lider,svälter och lever i misär för att folk inte vill lägga sig i och tycker att "det är inte min sak".

Hoppas du ringer och att det ordnar sig för hunden!

• Labbematte

Som Dezibel säger så är det numera (sen 1/1-2009) djurskyddshandläggarnalänsstyrelsen som är ansvariga för djurskyddet.

Här kan man hitta nummer och epost till sin Lst: www.lst.se

Man får vara anonym, men man ska vara medveten om att det kan försvåra handläggningen.
    Anmäla anmäl anmäl, säger jag- även om djurskyddshandläggaren inte kan göra mer än att prata med familjen så kan det ha stor effekt. Har det inte det så är varje anmälning viktig ifall att det kommer in en eller flera till senare.

Svar på tråden Djurplågeri...vem ringer man?