Anonym (Fistel) skrev 2013-01-22 18:35:09 följande:
Kul att du gör det
Hehe en läkare som undrar varför du fått den
om det är en vanlig absess alltså varböld så påstår vårdguiden att VC kan behandla den (tömma den) här kan du läsa om det
www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S.../ men jag anser att man ska göra det på operation om den är stor och smärtsam.
Lite lustigt hittade nu information direkt till läkare och där står det att absesser ska tömmas på operation under narkos och aldrig behöver låta mognas. Här är den infon
www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1252 skrolla ner till behandling så står det vad en läkare ska göra vid absess
Här är info om Bölder och fistlar runt ändtarmsöppningen där står det lite om varför man får dem.
1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Bol.../
Mina fistlar/bölder har blivit som en golfboll i storlek ca
Är det en Fistel anser jag att VC läkare inte alltid vet vad dom pysslar med. Det viktiga tycker jag är att du ber henne skicka dig till en kirurg eller göra en magnetröntgen så man ser om du har en fistelgång.
Vad jag förstår är det nya rönen att man inte behöver springa och få sin böld eller fistel omlagda av distrikssköterskan. Jag har aldrig behövt göra det utan man sköljer bara med ljummet vatten vid behov. Förr sprang man ihjäl sig för omläggning av såret och satt små tamponger i fistelgångarna berättade min kirurg det är bara slöseri med tid enligt honom.
Hoppas det inte blev för rörigt , jag har ont i huvudet så inlägget blev inte så strukturerat :) jag går in senare och läser igenom och rättar till om det blev något fel :)
Tack snälla för länkarna, dom var väldigt informativa men vet inte riktigt vad jag ska tro jag har :/
Varit lite snurrigt idag, pratat med vårdguiden 2 ggr o dom sa att jag skulle åka in akut istället men pratade med en sjuksköterska på akuten som sa åt mig att vänta på läkartiden imorgon :/ Alla verkar reagera på storleken, känner mig som ett freak :(
Skönt med omläggningen, hoppas det blir så för mig med..