• ModestyB

Behovsanställd som sagt upp sig, A-kassa?

Min svärmor har hamnat i en knepig sits. Hon och hennes man har separerat och hon behöver flytta till oss i en stad långt bort för att få tak över huvudet.

Svärmor har sedan 4 år varit timanställd (vid behovsanställd) på en lunchrestaurang, utan att få fast anställning. I samband med separationen vill hon nu säga upp sig, men undrar om hon kan ha rätt till A-kassa trots att hon själv avslutat sin anställning? Hon är medlem i kommunals A-kassa...

• Svar på tråden Behovsanställd som sagt upp sig, A-kassa?
  • Virriga Vera

Om man tar kontakt med A-kassan och anger särskilda skäl kan man få sin karens kortad. Min syster fick det när hon sade upp sig. Hon fick förändrade arbetstider och var tvungen att säga upp sig pga detta. Hon slapp 45 dagar och fick 1 vecka har jag för mig.

• Mummy

Och karensen är inte 45 dagar utan 45+5 (eller har de ändrat till 7 karensdagar?)

Tycker hon ska ringa Akassan och höra om hon har rätt till Akassa och hur mycket hon får samt om hon slipper karens eller inte

• ModestyB

Men jag har ju själv varit timanställd och förvisso så står det "för viss tid så länge uppdraget varar" men den anställningsformen är inte ovanlig. Det jag reagerat på är att hon inte ens har några garantitimmar, dvs. antal timmar/vecka hon ska jobba, utan får ta de timmar hon erbjuds. Mycket verkar vara galet med hennes arbetsgivare=(

Hon har arbetat minst 70% under 4 år, så hon har helt klart rätt till A-kassa (hon har varit medlem i kassan nästan lika länge som hon arbetat).

Jag ska informera henne om att hon kan ansöka om förkortad karens pga särskilda skäl, tack för tipset!

• jassikan

Visstidsanställd kan man vara, men då brukar man vara det på ett visst antal timmar/schema.

I vissa fall kan man vara extraanställd (kallas för extra vid behov):
    http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/8FAD08D194AE924EC125755D004C8B68
    "Extra vid behov står utan skydd

Extra vid behov är en anställningsform som bara finns inom hotell- och restaurangbranschen.

- Det är en gammal och omodern anställningsform som överutnyttjas, säger Dan Fransson, förste ombudsman på HRF, avdelning 1, på sitt kontor på åttonde våningen med utsikt över Göteborgs hamn.

30 till 40 procent av HRF:s medlemmar arbetar i den här anställningsformen."
    ...

http://www.hrf.net/index.php?sid=1&pid=584
    "Vilken anställningsform är det som gäller?

• "Extra anställning" innebär att du inte är garanterad arbete. Det är bara arbetsgivare med kollektivavtal som kan anställa extra. Är du extraanställd kan du tacka ja eller nej till att arbeta när arbetsgivaren ber dig. Anställningsformen får inte användas på arbete som går att planera och schemalägga. Minsta tillåtna arbetstid är tre timmar per arbetspass."

• ModestyB
    jassikan skrev 2010-02-21 18:24:26 följande:
    Visstidsanställd kan man vara, men då brukar man vara det på ett visst antal timmar/schema. I vissa fall kan man vara extraanställd (kallas för extra vid behov): www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/8FAD08D19... "Extra vid behov står utan skydd Extra vid behov är en anställningsform som bara finns inom hotell- och restaurangbranschen. - Det är en gammal och omodern anställningsform som överutnyttjas, säger Dan Fransson, förste ombudsman på HRF, avdelning 1, på sitt kontor på åttonde våningen med utsikt över Göteborgs hamn. 30 till 40 procent av HRF:s medlemmar arbetar i den här anställningsformen." ... www.hrf.net/index.php?sid=1&pid=584 "Vilken anställningsform är det som gäller? • "Extra anställning" innebär att du inte är garanterad arbete. Det är bara arbetsgivare med kollektivavtal som kan anställa extra. Är du extraanställd kan du tacka ja eller nej till att arbeta när arbetsgivaren ber dig. Anställningsformen får inte användas på arbete som går att planera och schemalägga. Minsta tillåtna arbetstid är tre timmar per arbetspass."
    Det måste vara en sådan anställning hon har=(
  • M Y L F

45 + 7 dagar är det karens för att få A-kassa om man säger upp sig. 

Det är svårt att få igenom så att man bara får 7 dagar även om man har speciella skäl.
  • ModestyB
    M Y L F skrev 2010-02-22 17:12:45 följande:
    45 + 7 dagar är det karens för att få A-kassa om man säger upp sig.  Det är svårt att få igenom så att man bara får 7 dagar även om man har speciella skäl.
    Hoppas A-kassan ser polisanmälan mot maken, skyddat boende utan tillgång till några personliga tillhörigheter och kommande bostadslöshet (det är därför hon måste säga upp sig, hon måste komma och bo hos oss i en stad 60 mil bort) som särskilda skäl, annars vet jag inte vad som skulle kunna passera.
  • jassikan

Usch vad hemskt!

Hoppas det löser sig så bra det bara kan.
    Det borde ju verkligen anses som giltigt skäl/särskilda skäl.

• johandra

Man får absolut säga upp sig från en deltidsanställning utan replemander från a-kassan. Idag har dom ju infört något som heter deltidsdagar,vilket betyder att man bara får stämpla upp 75dgr till heltid,sen får man inte mer pengar från a-kassan om man inte stämplar hela veckor. I samband med detta så får man säga upp sin deltidsanställning utan vidare konsekvenser. Så det bör inte vara några som helst problem för din svärmor att säga upp sig och flytta.

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • ModestyB

Va skönt! Jag ska prata med henne nu och även ringa A-kassan å hennes vägnar. Det löser sig ändå, hon har lite sparade pengar och hon får givetvis bo gratis här om hon inte har någon inkomst, men det är viktigt för henne att "göra rätt för sig" och ha egna pengar.

• M Y L F
    ModestyB skrev 2010-02-22 23:02:46 följande:
    Hoppas A-kassan ser polisanmälan mot maken, skyddat boende utan tillgång till några personliga tillhörigheter och kommande bostadslöshet (det är därför hon måste säga upp sig, hon måste komma och bo hos oss i en stad 60 mil bort) som särskilda skäl, annars vet jag inte vad som skulle kunna passera.
    Det om något borde ju vara skäl att säga upp sig själv.
  • Cat3

Jag förstår inte problemet. Det är ju bara för henne att anmäla sig på af och börja stämpla.

Bara att säga att hon haft en timanställning men att dom nu inte har några fler tider att ge henne eftersom dom har anställt andra vikarier istället.

Finns ingen anledning att "säga upp sig" om man bara är behovsanställd. Den gäller ju bara ett år i taget i alla fall.

• ModestyB
    Cat3 skrev 2010-02-23 21:30:24 följande:
    Jag förstår inte problemet. Det är ju bara för henne att anmäla sig på af och börja stämpla. Bara att säga att hon haft en timanställning men att dom nu inte har några fler tider att ge henne eftersom dom har anställt andra vikarier istället. Finns ingen anledning att "säga upp sig" om man bara är behovsanställd. Den gäller ju bara ett år i taget i alla fall.
    Nej, det är ju såklart sant! Tänkte mest att dom lär undra iom. att hon arbetat i stort sett heltid där 4 år och nu plötsligt slutar.
Svar på tråden Behovsanställd som sagt upp sig, A-kassa?