• antitanten

Förstår inte folk riktiga förkortningar längre ???

Blev nästan upprörd idag då jag på ett forum blev frågad vad jag menade när jag skrivit  förkortningen "   s.a.s.  "   i en mening !!!

Här är kommentaren jag fick:

Igår 06:14

antitanti: Vad är s.a.s? Har inte hört den diagnosen innan?

----

Skrämmande ju att folk inte kan svenska förkortningar.
    Så kallade "moderna" förkortningar som  till exempel har med MSN  att göra, verkar de flesta kunna, men de riktiga förkortningarna som svenska språket har- verkar ha glömts bort helt o hållet.
    Mycket oroväckande tycker jag.
  • Svar på tråden Förstår inte folk riktiga förkortningar längre ???
  • Clobberella

Anledniningen till att personen blev förvirrad var nog att du skrev " tills att dom hittade felet s.a.s" vilket fick det att låta som att felet de hittade hette s.a.s.

• Cremo
    Clobberella skrev 2010-02-21 15:00:29 följande:
    Anledniningen till att personen blev förvirrad var nog att du skrev " tills att dom hittade felet s.a.s" vilket fick det att låta som att felet de hittade hette s.a.s.

Ursäkta att jag skrattar men vilken rolig felläsning!
  • proppen100

Jag och min man anser oss vara bra på svenska språket och nu är även svärföräldrarna här och fikar...ingen av oss kunde klura ut vad just förkortningen s.a.s. betyder...så vi var tvungna att googla på det... Måste nog säga att vi inte anser att just förkortningen för "så att säga" används särskilt mycket i svenska språket?  Måste väl vara ungefär som "mao" eller "iaf"...och de känns mer som MSN-förkortningar?

• mammamia72

Jag håller med TS! (trådstartaren) En normalbegåvad vuxen svensktalande person borde kunna räkna ut vad s.a.s. betyder i sammanhanget. Ingen förolämpning menad, men det är vaaaanligt att man använder just det uttrycket, både i skriven och i talad svenska.

Forumen på internet möjliggör att snabbt skicka en fråga istället för att tänka efter själv, kanske är det som hänt här? Mao och iaf tycker jag verkligen inte är msn-förkortningar, snarare hör de till vanligheten att man använder sig av dem? Jag gör det ofta i mina mejl och har hitintills inte fått någon fråga om vad jag menar.

Jag har jobbat som journalist, och då hör det till vanligheterna att skriva ut förkortningar i skrift. Det för att det ska bli så tydligt som möjligt för läsaren.

• Mad as snow
    mammamia72 skrev 2010-02-21 15:35:59 följande:
    Jag håller med TS! (trådstartaren) En normalbegåvad vuxen svensktalande person borde kunna räkna ut vad s.a.s. betyder i sammanhanget. Ingen förolämpning menad, men det är vaaaanligt att man använder just det uttrycket, både i skriven och i talad svenska. Forumen på internet möjliggör att snabbt skicka en fråga istället för att tänka efter själv, kanske är det som hänt här? Mao och iaf tycker jag verkligen inte är msn-förkortningar, snarare hör de till vanligheten att man använder sig av dem? Jag gör det ofta i mina mejl och har hitintills inte fått någon fråga om vad jag menar. Jag har jobbat som journalist, och då hör det till vanligheterna att skriva ut förkortningar i skrift. Det för att det ska bli så tydligt som möjligt för läsaren.
    En tidning som använde sig av s.a.s skulle jag säga upp prenumerationen på. 
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Sencha

Det är en sak att jag kan klura ut vad s.a.s. betyder. Men det är inget jag upplevt som en vedertagen "officiell" förkortning, och den har inte tagits upp när vi pratade i skolan en gång i tiden om allmänt accepterade förkortningar...?

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • proppen100
    mammamia72 skrev 2010-02-21 15:35:59 följande:
    Jag håller med TS! (trådstartaren) En normalbegåvad vuxen svensktalande person borde kunna räkna ut vad s.a.s. betyder i sammanhanget. Ingen förolämpning menad, men det är vaaaanligt att man använder just det uttrycket, både i skriven och i talad svenska. Forumen på internet möjliggör att snabbt skicka en fråga istället för att tänka efter själv, kanske är det som hänt här? Mao och iaf tycker jag verkligen inte är msn-förkortningar, snarare hör de till vanligheten att man använder sig av dem? Jag gör det ofta i mina mejl och har hitintills inte fått någon fråga om vad jag menar.Jag har jobbat som journalist, och då hör det till vanligheterna att skriva ut förkortningar i skrift. Det för att det ska bli så tydligt som möjligt för läsaren.
    Används verkligen S.A.S i TALAD svenska??? Jag likställer mejl (och blogg, forum, FB (facebook) och chatt ) med MSN...skulle aldrig använda förkortningar som mao och iaf i en akademisk text.
    Mad as snow skrev 2010-02-21 15:38:01 följande:
    En tidning som använde sig av s.a.s skulle jag säga upp prenumerationen på. 
    Precis...
  • mammamia72

Proppen 100: Naturligtvis skulle man verka något... underlig om man uttalade en förkortning precis som det ser ut i skrift. Men jag tror inte gemene man springer runt och säger "tom" heller, utan istället säger "till och med". Eller vad tror du? :)

En akademisk text är väl inte relevant i sammanhanget eftersom TS pratade om just forum, men jag skulle heller aldrig använda det i en rapport.

Min poäng, som tydligen alla missförstod :( är att jag håller med TS om att det faktiskt är ett ganska vanligt uttryck, skrivet eller talat. Men det är min åsikt och inget som jag har några vetenskapliga bevis för.... Tycker andra att det inte är vanligt så kanske det är så inom deras umgängeskrets och alla får väl tycka som de vill. Det var därför som jag skrev att jag inte menar att förolämpa någon. Men om något uttryck är med i teve och radio ganska ofta, så anser iaf (!) jag att det är ett vedertaget uttryck.

Mad as snow: Jag med. Man bör skriva ut förkortningar annars ser det lite, tja, oproffsigt ut. Inom seriös journalistik är det är ju en vedertagen regel att inte använda förkortningar.

• Rochefort 10

Jag har böcker både från lingvistik- och filosofistudier där akronymen s.a.s. används fler än en gång.
    Jag skulle nog säga att det, skriftspråksmässigt, är ett vedertaget begrepp.

• Mad as snow
    Rochefort 10 skrev 2010-02-21 18:12:28 följande:
    Jag har böcker både från lingvistik- och filosofistudier där akronymen s.a.s. används fler än en gång. Jag skulle nog säga att det, skriftspråksmässigt, är ett vedertaget begrepp.
    Förkortningar i facklitteratur är särskilt ovanligt, men min morgontidning hade jag använt för att torka av skorna på om journalisterna som skrev i den hade börjat använda sig av förkortningar på det viset. 
    Someone get me a fucking wiener before I die.
Svar på tråden Förstår inte folk riktiga förkortningar längre ???