• humma

Är det verkligen "rätt"???

En väninna till mig har ett barn tillsammans med sin ex-sambo. De är separerade sedan flera år och umgänget ska vara varannan helg och 5 veckor i övrigt. Under 2009 hade han henne 14 helger + 5 dagar på sommaren....

De bor 4,5 mil från varandra och hon får 2000 Sek i underhåll. Hon jobbar deltid eftersom hon har svårt att gå upp i tid då det är svårt med hämtning på kvällen.
    Hon bor i en trea i ett OK område, inte bra men OK. Han bor i hus i ett bra område.
    Hon tjänar 21000 Sek brutto, han ca 70000 Sek.
    Är 2000 verkligen rimligt i månaden eftersom han inte finns där för dottern?
    Jag vet att pengar inte kompenserar faderns brist på närvaro men som det är nu så har ju hon alla kostnader för dottern och jag tycker att hon inte heller kan fritt bestämma över sitt arbetsliv eftersom hon inte kan lita på att pappan håller sin del av umgänget.
    När hon tar upp underhållsfrågan så reagerar han direkt negativt och kallar henne pengak*t, och då backar hon direkt. Samtidigt har hon inte riktigt råd att åka på semester och liknande. Jag vet att många har det så men nu pratar jag enbart om detta fall!
    Är det rimligt med 2000?
  • Svar på tråden Är det verkligen "rätt"???
  • mia maria

"Normen" ligger ju på 1273:-, men sen kan man ju komma överrens om högre, vilket dessa personer verkar ha gjort?
    Man kan väl även gå via rätten, om man anser att den andre parten ska betala mer i underhåll.
    Jag tror att det finns särskilda uträkningar för sådant där, men jag tror nog att din väninna kan vara nöjd ändå, för de flesta får inte mer än 1273:- i underhåll.
    Hon får väl helt enkelt utgå ifrån att hon inte har så mkt avlastning o hjälp av pappan, o sen anpassa sitt liv/arbetsliv efter det.

• silvermine

det är inte "norm" det är ett garanterad minibelopp av staten (underhållsSTÖD)

norm är: barnets behov med hänsyn till föräldranas ekonimiska förmåga.

kolla här angående beräkning av underhållsbidraget:
    pbb.forsakringskassan.se/bau/

• humma

Jag inser att många har det betydligt sämre än min vän. Det är så konstigt bara att pappan kan avvika från det de har kommit överens om utan att det får någon effekt.

Visst träffar han inte sitt barn och det kan vara ett straff men jag tror inte att han ser det så. Min väninna kan inte längre jobba extra eftersom han helt enkelt inte kommer när han ska och hon skulle ju aldrig låta det gå ut över barnet, så extra jobbet har hon nu tackat nej till eftersom hon inte vågar/vill lova bort sig.
    Att bara tiga och lida känns så uråldrigt. Varför ska man inte säga att det här är inte okej. Tveksam till att män skulle bara acceptera och gå vidare.
    Hon och barnet har det bra men det är i mina oerfarna ögon så konstigt att pappan bara kan strunta i det, trots att mamman lider ekonomisk förlust.
    Att man inte kan räkna allt i kronor och ören vet jag.
    Men visst sjutton är det konstigt? Eller är det bara jag som tycker det?
  • mia maria
    humma skrev 2010-02-23 20:01:12 följande:
    Jag inser att många har det betydligt sämre än min vän. Det är så konstigt bara att pappan kan avvika från det de har kommit överens om utan att det får någon effekt. Visst träffar han inte sitt barn och det kan vara ett straff men jag tror inte att han ser det så. Min väninna kan inte längre jobba extra eftersom han helt enkelt inte kommer när han ska och hon skulle ju aldrig låta det gå ut över barnet, så extra jobbet har hon nu tackat nej till eftersom hon inte vågar/vill lova bort sig. Att bara tiga och lida känns så uråldrigt. Varför ska man inte säga att det här är inte okej. Tveksam till att män skulle bara acceptera och gå vidare. Hon och barnet har det bra men det är i mina oerfarna ögon så konstigt att pappan bara kan strunta i det, trots att mamman lider ekonomisk förlust. Att man inte kan räkna allt i kronor och ören vet jag. Men visst sjutton är det konstigt? Eller är det bara jag som tycker det?
    Jo men tyvärr är det så, att en förälder kan aldrig tvingas att ha umgänge med sitt barn.
    Men å andra sidan så tror jag att din väninna i slutändan mår bättre av att anpassa sitt o barnets liv utifrån sina egna förutsättningar, så slipper hon känna sig besviken på pappan varje gång han inte håller vad han lovat.

Jag skulle inte heller tycka att det vore så kul att tvinga på mitt barn på någon som inte vill ha honom/henne - nu vet inte jag hur din väninnas sits ser ut, men jag bara nämner det med anledning av att det inte går att tvinga en förälder att ha sitt barn.

Silvermine: Ja, byt ut ordet "norm" mot garanterat minibelopp - jag hittade bara inte rätt formulering när jag först skrev!
  • hymafr

TS: Kanske din väninna kan ta lite extrajobb i alla fall? Kan inte du eller någon annan som känner barnet väl vara "stand-by" om inte pappan dyker upp? Kanske mormor och morfar eller varför inte farmor och farfar eller kanske en faster?

Vet att det inte alltid är så lätt att fixa sånt här, men kanske pappan skärper till sig och har dottern oftare om han vet att flickan annars får vara hos någon annan än mamman?

• humma
    hymafr skrev 2010-02-27 18:36:13 följande:
    TS: Kanske din väninna kan ta lite extrajobb i alla fall? Kan inte du eller någon annan som känner barnet väl vara "stand-by" om inte pappan dyker upp? Kanske mormor och morfar eller varför inte farmor och farfar eller kanske en faster? Vet att det inte alltid är så lätt att fixa sånt här, men kanske pappan skärper till sig och har dottern oftare om han vet att flickan annars får vara hos någon annan än mamman?
    Mormor är över 80 år och lite trött, någon annan släkting nära finns inte. Visst ställer vi som väninnor upp men man har ju egna barn och egna tider att passa med barns fritidsaktiviteter mm. Hon tycker det är jobbigt att vi ska ta den överenskomna tiden med pappan bara för att han helt enkelt kan strunta i att dyka upp.
    Jag är lite skrämd över att det kan bli så här. Särskilt att han bara kan ignorera barnet och den avtalade tiden helt utan någon form av konsekvens.
    Inser att det bara är att acceptera men jag tycker det är så j*kla skumt....
    Tror inte pappan bryr sig så mycket om att barnet är hos andra.
    Det vore bättre att hon hade vårdnaden helt själv tror jag...
  • mia maria
    humma skrev 2010-03-01 23:00:32 följande:
    Mormor är över 80 år och lite trött, någon annan släkting nära finns inte. Visst ställer vi som väninnor upp men man har ju egna barn och egna tider att passa med barns fritidsaktiviteter mm. Hon tycker det är jobbigt att vi ska ta den överenskomna tiden med pappan bara för att han helt enkelt kan strunta i att dyka upp. Jag är lite skrämd över att det kan bli så här. Särskilt att han bara kan ignorera barnet och den avtalade tiden helt utan någon form av konsekvens. Inser att det bara är att acceptera men jag tycker det är så j*kla skumt.... Tror inte pappan bryr sig så mycket om att barnet är hos andra. Det vore bättre att hon hade vårdnaden helt själv tror jag...
    Fast vårdnadsformen spelar ju inte så stor roll. Han har ju umgängesrätt ändå, o kan således fortsätta att strunta i att dyka upp på avtalad tid.

Javisst kan det tyckas orättvist, men det är så det fungerar - man kan inte tvinga någon att vara förälder, o man kan heller inte "straffa" en förälder för att denne inte tar hand om sitt barn.

Så det jag menar är att din väninna, för att må så bra som möjligt o för att ha det så lugnt som möjligt omkring sig, utgår ifrån att hon inte har så mkt hjälp av pappan, eftersom han enligt dig är väldigt opålitlig vad gäller tider o bestämmelser.
    Sen får hon helt enkelt se det som en bonus när/om han dyker upp på avtalad tid!

Man kan tycka vad man vill om att det är "orättvist", men i mina ögon är förloraren ändå den föräldern som inte tar sitt ansvar, då han/hon inte tar chansen o möjligheten att vara med sitt barn.
Svar på tråden Är det verkligen "rätt"???