Är det verkligen "rätt"???
En väninna till mig har ett barn tillsammans med sin ex-sambo. De är separerade sedan flera år och umgänget ska vara varannan helg och 5 veckor i övrigt. Under 2009 hade han henne 14 helger + 5 dagar på sommaren....
En väninna till mig har ett barn tillsammans med sin ex-sambo. De är separerade sedan flera år och umgänget ska vara varannan helg och 5 veckor i övrigt. Under 2009 hade han henne 14 helger + 5 dagar på sommaren....
"Normen" ligger ju på 1273:-, men sen kan man ju komma överrens om högre, vilket dessa personer verkar ha gjort?
Man kan väl även gå via rätten, om man anser att den andre parten ska betala mer i underhåll.
Jag tror att det finns särskilda uträkningar för sådant där, men jag tror nog att din väninna kan vara nöjd ändå, för de flesta får inte mer än 1273:- i underhåll.
Hon får väl helt enkelt utgå ifrån att hon inte har så mkt avlastning o hjälp av pappan, o sen anpassa sitt liv/arbetsliv efter det.
det är inte "norm" det är ett garanterad minibelopp av staten (underhållsSTÖD)
norm är: barnets behov med hänsyn till föräldranas ekonimiska förmåga.
kolla här angående beräkning av underhållsbidraget:
pbb.forsakringskassan.se/bau/
Jag inser att många har det betydligt sämre än min vän. Det är så konstigt bara att pappan kan avvika från det de har kommit överens om utan att det får någon effekt.
TS: Kanske din väninna kan ta lite extrajobb i alla fall? Kan inte du eller någon annan som känner barnet väl vara "stand-by" om inte pappan dyker upp? Kanske mormor och morfar eller varför inte farmor och farfar eller kanske en faster?
Vet att det inte alltid är så lätt att fixa sånt här, men kanske pappan skärper till sig och har dottern oftare om han vet att flickan annars får vara hos någon annan än mamman?