• MizzPiggy

Gåvobrev- Hjälp!

Hej, min fråga är gällande Gåvorbrev, då min sambo ska skriva över halva huset på mig,
    köpte jag ett gåvobrev på bokhandeln,
    för att det ska vara giltigt , så krävs två vittnen med namnunderskrift och andress, något som vi ordnat,

vi har inte skickat in pappret ännu, men något slog mig i efterhand, och nu är jag lite ängslig, vi fyllde i och skrev under brevet med svart bläck, alltså en bläckpenna med svart färg istället för en blå bläckpenna, kan detta ha betydelse???

måste vi köpa nytt gåvobrev och börja om?
    eller går det bra , oavsett färg på blecket?
    /tacksam för svar! 
  • Svar på tråden Gåvobrev- Hjälp!
  • ludentass

Ska man skriva värdepapper sins emellan så är det bra att tänka på att bläcket ska vara arkivbeständigt. Det går bra att skriva orginal i både blått och svart bläck. Om du nu får halva huset i gåva så tänk på att få lagfart på halva huset med annars har du ju inte fått halva huset! Lite krångligt kanske men kontakta er bank så hjälper de er säkert med det.

• MizzPiggy

för att de ska skrivas in i lagfarten ochså då, krävs de mer papper för de? kostar det mer än dessa 850 kr som jag informerats om?

• ludentass

Kostnaden för lagfarter är jag lite osäker på så kontakta banken för att få det hela på rätt sätt. Det kräver dock inte speciellt mycket pappersarbete.

• Thursday
    ludentass skrev 2010-02-22 20:19:32 följande:
    Kostnaden för lagfarter är jag lite osäker på så kontakta banken för att få det hela på rätt sätt. Det kräver dock inte speciellt mycket pappersarbete.
    Det är inskrivningsmyndigheten som sköter lagfarter. Kontakta lämpligen dem. Och det spelar ingen som helst roll vilken penna ni skrivit med
  • MizzPiggy
    Thursday skrev 2010-02-22 21:05:22 följande:
    Det är inskrivningsmyndigheten som sköter lagfarter. Kontakta lämpligen dem. Och det spelar ingen som helst roll vilken penna ni skrivit med
    aah puh! skönt de då :) okej de ska jag kolla med dem, man tycker ju att de borde räcka med ett gåvobrev papper som är undertecknat ab båda + 2 vittnen, men de här me lagar o regler  e ju rena grekiskan ;)
  • MizzPiggy

Hade vi varit gifta så hade vi inte behövt gåvobrev , då hade halva huset varit mitt Per automatik Så inte vida sambon då inte skriver ett äktenskapsförord.

• Kjell2
    MizzPiggy skrev 2010-03-03 11:01:42 följande:
    Hade vi varit gifta så hade vi inte behövt gåvobrev , då hade halva huset varit mitt Per automatik Så inte vida sambon då inte skriver ett äktenskapsförord.
    Nja - det är inte ditt om ni varit gifta men det skulle ingå i en bodelning.

Han kan heller inte sälja eller pantsätta den gemensamma bostaden utan ok från dig, även om han står till 100% på lagfarten.
  • MizzPiggy
    Kjell2 skrev 2010-03-04 08:33:33 följande:
    Nja - det är inte ditt om ni varit gifta men det skulle ingå i en bodelning.Han kan heller inte sälja eller pantsätta den gemensamma bostaden utan ok från dig, även om han står till 100% på lagfarten.
    ja jo men ni begriper ju va jag menade.
  • Kjell2
    MizzPiggy skrev 2010-03-04 11:22:20 följande:
    ja jo men ni begriper ju va jag menade.
    Jo - begriper vad du menar men det finns en massa missförstånd i denna fråga kring äganderätt inom ett äktenskap. Bara för man är gift äger man plötsligt inte hälften av alla prylar eller allt gemensamt.

Jag, är gift,  kan t ex äga en bil. Jag har då full äganderätt för den och min fru ingen, dvs jag kan sälja eller belåna bilen men det kan inte hon.

Däremot, om vi skulle skiljas, ingår bilen i giforättsgodset och hon har rätt till halva värdet.

/Kjell
  • MizzPiggy
    Kjell2 skrev 2010-03-04 11:28:01 följande:
    Jo - begriper vad du menar men det finns en massa missförstånd i denna fråga kring äganderätt inom ett äktenskap. Bara för man är gift äger man plötsligt inte hälften av alla prylar eller allt gemensamt.Jag, är gift,  kan t ex äga en bil. Jag har då full äganderätt för den och min fru ingen, dvs jag kan sälja eller belåna bilen men det kan inte hon.Däremot, om vi skulle skiljas, ingår bilen i giforättsgodset och hon har rätt till halva värdet./Kjell
    det var bra förtydligat ! tack för de Kjell :)
  • Kjell2
    MizzPiggy skrev 2010-03-04 11:31:07 följande:
    det var bra förtydligat ! tack för de Kjell :)
    Ska förtydliga vidare att den gemesamma bostaden har lite särställning. Även om den ena äger huset till 100% kan man, till skillnad mot t ex en bil, inte pantsätta eller sälja utan den andres medgivande.

Det här kan ställa till problem i en skiljsmässa där paret har separerat men har 6 månaders betänketid. Den som äger huset vill sälja men den andra parten vägrar.
  • MizzPiggy
    Kjell2 skrev 2010-03-04 11:40:39 följande:
    Ska förtydliga vidare att den gemesamma bostaden har lite särställning. Även om den ena äger huset till 100% kan man, till skillnad mot t ex en bil, inte pantsätta eller sälja utan den andres medgivande.Det här kan ställa till problem i en skiljsmässa där paret har separerat men har 6 månaders betänketid. Den som äger huset vill sälja men den andra parten vägrar.
    ja precis, de är väl lite som med sambo lagen, huset köptes som tilltänkt gemensam bostad, han äger den änsålänge till 100%, men om vi skulle sära på oss så kan väl jag göra anspråk? har fattat de som så iaf.. även om min sambo nu ska skriva över halva huset på mig..
  • Kjell2
    MizzPiggy skrev 2010-03-04 11:47:27 följande:
    ja precis, de är väl lite som med sambo lagen, huset köptes som tilltänkt gemensam bostad, han äger den änsålänge till 100%, men om vi skulle sära på oss så kan väl jag göra anspråk? har fattat de som så iaf.. även om min sambo nu ska skriva över halva huset på mig..
    Något förenklat ja. Om huset är inköpt för gemensamt boende, och ni är sambo, har du rätt till halva värdet vid en eventuell separation.

Tror det finns vissa tids och jämkningregler men är inte säker.
  • MizzPiggy
    Kjell2 skrev 2010-03-04 12:31:08 följande:
    Något förenklat ja. Om huset är inköpt för gemensamt boende, och ni är sambo, har du rätt till halva värdet vid en eventuell separation.Tror det finns vissa tids och jämkningregler men är inte säker.
    de är mycket möjligt, jag är inte alls speciellt insatt,

men nu måste jag slita mig från datorn, har en massa nyttogöra framför mig här hemma idag :)
  • n1ettan

Jag har fått halva huset i ett gåvobrev av min sambo. Gåvobrevet är inte bevittnat, inte heller registrerat hos lantmäterimyndigheten - betyder detta att jag egentligen inte fått halva huset?

Hoppas du ursäktar att jag är på din tråd ts.

• Kjell2
    n1ettan skrev 2010-03-05 13:48:54 följande:
    Jag har fått halva huset i ett gåvobrev av min sambo. Gåvobrevet är inte bevittnat, inte heller registrerat hos lantmäterimyndigheten - betyder detta att jag egentligen inte fått halva huset? Hoppas du ursäktar att jag är på din tråd ts.
    Just nu äger du inte halva huset. Vill du verkigen göra det så registrera handlingen hos lantmäteriet.
  • n1ettan
    Kjell2 skrev 2010-03-05 13:58:29 följande:
    Just nu äger du inte halva huset. Vill du verkigen göra det så registrera handlingen hos lantmäteriet.
    OK, tack Kjell - du är en klippa
  • MizzPiggy
    n1ettan skrev 2010-03-05 13:48:54 följande:
    Jag har fått halva huset i ett gåvobrev av min sambo. Gåvobrevet är inte bevittnat, inte heller registrerat hos lantmäterimyndigheten - betyder detta att jag egentligen inte fått halva huset? Hoppas du ursäktar att jag är på din tråd ts.
    Ingen fara :)
Svar på tråden Gåvobrev- Hjälp!