Gerd parterapeuten skrev 2010-02-24 10:46:56 följande:
Hej!Det kan mycket väl vara så att det finns ett samband. Din man har gått bakom ryggen på dig i ett års tid och han har också ljugit, säger du. Detta måste ha gjort dig väldigt ledsen och sårad. Det är viktigt att din man förstår hur han har sårat dig och att han är villig att prata med dig om det och vilken betydelse det fått för dig. Kanske är det så att du har jobbat med det här på egen hand. Din man frågar inte hur du mår. Jag får en känsla av att du känner dig känslomässigt sviken av din man. Om du inte kunnat säga det med ord och han har förstått och kompenserat dig så kan det vara så att dina känslor för den andre mannen har med detta att göra. Lösningen för dig och din man är att ni pratar förtroligt med varandra om beteende och känslor. Det kan vara svårt om ni inte har den traditionen tillsammans. I så fall tycker jag att ni skall söka hjälp på familjerådgivningen eller privat perterapi. Det kan rädda er relation.HälsningarGerd
Hej Gerd o tack för ditt svar.
Vi har gått på familjerådgivning.
Skall väl tillägga att vi har aldrig kunnat diskutera om vissa saker, har vi inte varit överrens om något trillar han ner på en nivå som en tonåring och kan bli mycket hånfull i sitt sätt gentemot mig.
Han är uppvuxen i en familj där man aldrig pratar om obehagliga (för dem) saker. Jag tillhör dem som vill reda ut saker.
Som har han sårat mig på något sätt, tycker han att förlåt räcker utan en massa snack. Tar jag inte upp saken med honom så tiger han ut det o hoppas på att det aldrig kommer upp igen.
Jag blev ju inte bara sårad av honom utan även två nära vänner som idag inte finns kvar i min bekantskap.
Men det finns ju givetvis många bra stunder också. Och så länge jag låter bli att ta upp sådant som han inte vill prata om funkar allt bra. Och jag skulle aldrig gå bakom ryggen på min man, så att inleda ett annat förhållande oavsett vad jag känner för den personen kommer jag aldrig att göra.