Inlägg från: JuliaåRonjasmammis |Visa alla inlägg
  • JuliaåRonjasmammis

När ska dottern få sova över med sin pojkvän?

Vi hade faktiskt en intressant diskussion om det här med några kompisar för ett tag sen. Jag och maken berättade att vi nog skulle säga ja till övernattning redan nu snart (sonen fyller 14), både hos oss och hos ev flick- /pojkvän om det är OK med de andra föräldrarna.

Våra kompisar tyckte vi var alldeles för släpphänta och började prata om att man inte är byxmyndig förrän vid 15 osv.

Vi ser det som att vi har _mer_ kontroll vid en ev övernattning än om vi nekar, vill de ha sex så har dom det ändå, vartsomhelst. Varken jag eller maken blev t ex av med oskulden i en säng, om man säger så. Vi har pratat mycket med honom om känslor, om respekt och om att inte tjata/utpressa sig till sex, och naturligtvis om hur man skyddar sig mot sjukdomar och graviditet.

Så nej, jag kan faktiskt inte förstå varför man säger nej till övernattning.

Mina åsikter är alldeles gratis!
  • JuliaåRonjasmammis
    Tusentand skrev 2011-03-04 09:54:23 följande:
    Jag fick min första pojkvän när jag var 14 år, han fick sova över i mitt rum och jag blev gravid. Jag önskar sååå att mina föräldrar inte varit så konflikträdda och att dom förbjudit honom att sova över i mitt rum eller att dörren skulle vara öppen eller liknande. Det hade sparat mig mkt sorg och lidande.
    Jag och min man har redan nu bestämt att vi aldrig kommer att godkänna att våra barn sover över eller ens är ensamma på sitt rum med en pojk eller flickvän innan dom är 18år. Ska dom ha sex innan 18år, så får dom hitta på något annat sätt, tänker iaf inte göra som mina föräldrar gjorde, då jag själv blev lidande. Man har ett ansvar som förälder, och barnen kommer tacka en senare för att man brydde sig och tog en konflikt istället för att "vara schysst".
    Det dina föräldrar gjorde fel var att de inte pratade om sex och samlevnad med dig, samt lärde dig vikten av preventivmedel!

Hur ska ni kunna förhindra att era barn aldrig är ensamma med någon av motsatt kön? Javisst, i ert eget hem, men gravid kan man bli var som helst. Och är det just en tidig graviditet ni är rädda för, så är det som sagt bra mycket smartare att tidigt prata om sex och preventivmedel.

Det tycker _jag_ är att ta ansvar som förälder!
    Don't mess with my integrity!
  • JuliaåRonjasmammis
    Tusentand skrev 2011-03-04 09:54:23 följande:
    Jag fick min första pojkvän när jag var 14 år, han fick sova över i mitt rum och jag blev gravid. Jag önskar sååå att mina föräldrar inte varit så konflikträdda och att dom förbjudit honom att sova över i mitt rum eller att dörren skulle vara öppen eller liknande. Det hade sparat mig mkt sorg och lidande.
    Jag och min man har redan nu bestämt att vi aldrig kommer att godkänna att våra barn sover över eller ens är ensamma på sitt rum med en pojk eller flickvän innan dom är 18år. Ska dom ha sex innan 18år, så får dom hitta på något annat sätt, tänker iaf inte göra som mina föräldrar gjorde, då jag själv blev lidande. Man har ett ansvar som förälder, och barnen kommer tacka en senare för att man brydde sig och tog en konflikt istället för att "vara schysst".
    F ö beklagar jag din trauamtiska upplevelse och tidiga graviditet, som tydligen har satt så djupa spår i ditt liv.
    Don't mess with my integrity!
Svar på tråden När ska dottern få sova över med sin pojkvän?