fördelar/ nackdelar med att låta syskon gå på samma förskola
Undrar om det finns någon med erfarenhet av att låta syskonen gå i en syskongrupp på förskolan?
Undrar om det finns någon med erfarenhet av att låta syskonen gå i en syskongrupp på förskolan?
Mina går tillsammans, de är snart 4 resp 2 år. Har gått tillsammans sedan augusti. Väldigt lätt inskolning för den lille, tryggt med syrran. De lekar mkt med andra barn men en trygghet att ha varandra.
Framför allt tidsbesparande vid hämtning och lämning. Stärker syskonbanden, ger ökad trygghet vid inskolning.
Hänger nog lite på hur syskonen är tillsammans oxå, ibland kan det vara bättre att ha dom på olika avdelningar men samma förskola är ju alltid bra =)
Detta år har vi våra tre barn på samma avdelning; en 5-årig pojke, en 3,5-årig pojke och en 1,5-årig flicka. Det är rena drömmen! Enkelt för oss föräldrar (och för personalen som redan känner oss) och roligt för våra barn!
Under dagen sitter de vid olika bord då de äter, och de är inte särskilt beroende av att leka tillsammans. Pojkarna söker sig till varandra endel, men inte varje dag. De leker med sina jämnåriga kompisar för det mesta.
Under ett halvår hade vi pojkarna på olika förskolor och det var jobbigt och kändes helt onaturligt för alla inblandade - lillebror vantrivdes dessutom fruktansvärt på sin förskola, så vi bytte så fort vi fick plats!
Beror helt på barnen! För endel barn är det jättebra att ha syskonen på samma avd medans det för andra inte alls är bra. De tillfällen det inte är bra är om det äldre syskonet känner för "stort" ansvar för sitt yngre syskon och ger upp sin egen rätt till att vara barn till förmån för att vara "ställ företrädande förälder" för sitt småsyskon och när det yngre barnet inte klarar att släppa sitt äldre syskon =inte klarar hitta några jämn åriga kompisar vilket i förlängningen kan bli väldigt jobbigt för det barnet då det äldre syskonet börjar skolan. Hur just ens eget barn reagerar vet man aldrig innan-man kan tro att det ska bli på ett sätt men man ser inte förrän man provar. Jag har haft syskonpar av båda sorterna hos mig både i utvidgade syskongrupper och i rena syskongrupper och det har hänt att vi i samråd med föräldrarna efter en tid flyttat det ena syskonet till en annan avd för båda barnens skull när det inte fungerat. Så mitt råd är att testa funkar det så är det ju smidigt för alla parter MEN var beredd på att ev flytta ett syskon till en annan avd om det finns möjlighet till det-finns det bara en möjlig avd så blir det ju mycket svårare och krångligare såklart!
Beror nog på barnen, men jag tror att mina barn hade tyckt att det var roligt att gå på samma förskola/avdelning. De ser fram emot att få gå i skolan ihop.
Nackdelar vet jag inte, det kanske skulle vara om det ena barnet är väldigt dominant och inte låter det andra syskonet få egna kamrater. Men jag vet verkligen inte
Fördelarna som jag ser det är att man sparar mycket tid vid hämtning/lämning och att de får dela upplevelserna på förskolan.