• Anna J01

Ont i bröstkorgen!

Jag har börjat få ont i bröstkorgen.. Har kännt av det tidigare men bara vid enstaka tillfällen. 

Men nu börjar det bli riktigt jobbigt. Får jätteont när jag ligger ner och det känns jobbigt att andas. Det lättar lite om jag ligger på rygg men det går bara en kort stund eftersom bäbisen börjar kännas tung.
     När jag står eller sitter är det oftast inga problem men när man ska sova är det värre. Om jag inte kan somna på en gång så måste jag sätta mig upp eller gå omkring en stund och sen lägga mig på nytt. Får ofta upprepa denna procedur flera gånger innan jag äntligen kan somna. 
    Jag är bara i V.22 så det är lååångt kvar. Hur ska jag klara det här när det redan är så jobbigt. Det lär ju bara bli värre i takt med att bäbisen växer.
    Är det någon som har erfarenhet av detta? Finns det något man kan göra för att underlätta?. 
  • Svar på tråden Ont i bröstkorgen!
  • emme 86

Kan det vara bröstbränna du känner av?
    Halsbränna men att det sitter i bröstet istället.
    Jag känner av det o de känns som om någon trycker ihop hela bröstbenet, gör snoront.

• Belinda80

Har exakt samma som emme 86 .. men åkte o köpte gaviscon och smärtan e väck =)

• emme 86

Ja jag tar Novalucol, provade Gaviscons tuggtablett men uscha vad äckliga dom var!
    Har dock hör att den flytande varianten är bättre.

• Maria A Koberg
    emme 86 skrev 2010-02-21 21:39:08 följande:
    Ja jag tar Novalucol, provade Gaviscons tuggtablett men uscha vad äckliga dom var! Har dock hör att den flytande varianten är bättre.
    Det är den INTE!!! Den smakar precis likadant tycker jag. Skitvidrigt, men stannar inte kvar i munnen lika länge.
  • Anna J01

Känns verkligen inte som att det skulle kunna vara någon halsbränna. Känns mer som att bröstkorgen är för liten. 

• emme 86
    Anna J01 skrev 2010-02-21 21:45:02 följande:
    Känns verkligen inte som att det skulle kunna vara någon halsbränna. Känns mer som att bröstkorgen är för liten.   
    Mitt känns inte heller som halsbränna och det tog lång tid innan jag lyckades klura ut vad det var.
    Men prova Novalucol eller Gaviscon och se om det blir bättre, jag tror nämligen det är bröstbränna du har. Och funkar det inte så har du bara förlorat någon 50lapp...
  • Edalia
    emme 86 skrev 2010-02-21 21:32:58 följande:
    Kan det vara bröstbränna du känner av?Halsbränna men att det sitter i bröstet istället.Jag känner av det o de känns som om någon trycker ihop hela bröstbenet, gör snoront.
    Åh ja det hade jag under min graviditet. era stackare, helt hemsk var det {#lang_emotions_surprised}
  • kevlarsjäl1

Så där har jag också, väldigt obehagligt! Det liksom trycker över bröstkorgen, känns som att jag inte riktigt kan andas in djupa andetag... som att bröstkorgen är för liten som ni beskriver. Får ont bak i ryggen också, skulderbladen..  beror nog på att jag spänner mig eller något. Usch...  Jag är bara i slutet av vecka 20, känns lite väl tidigt för att bebisen ska ta så mkt plats att bröstkorgen påverkas? ska prova Novalucol eller Gaviscon, hoppas att det hjälper! Såg att det var ett tag sen ni skrev den här tråden, har det blivit bättre/sämre för er sedan dess?

• Anna J01

För mig har det blivit lite bättre nu. Barnmorskan visste inte heller riktigt va det va. Hon föreslog att jag skulle gå till en sjukgymnast. Men jag har inte orkat ta tag i det. Som sags så har det blivit lite bättre. Tror att man vänjer sig lite också, och hittar ställningar som avlastar.

• kevlarsjäl1

Kände du det bara när du låg ner eller annars också? För mig känns det mer eller mindre hela tiden... Pratade med min BM, hon sa att det inte lät så jätteoroande men att jag skulle avvakta under helgen och höra av mig igen om det blev värre. Hon sa att även om livmodern inte är jättestor än så kan det bli en dominoeffekt av det nu när den växer så att organen trycks till.

Vad skönt att det har blivit lite bättre för dej!

• cassandra86

Får man mycket ont i bröstkorgen och svårt att andas så ska man söka vård. I VÄRSTA fall kan det vara en blodpropp i lungan, risken ökar iom graviditet men är OVANLIGT!

• Anna J01

I början kände jag bara när jag låg ner. Men sen kom det även när jag satt lite ihopsjunken och sen även helt plötsligt när som helst. Men jag känner att det lättar när jag sträcker på mig. Förut kunde jag känna att det va ömt i revbenen när jag tröck på dom. Tror kanske att det är magen som liksom trycker upp bröstkorgen. Känns så i alla fall. Men som sagt så har det släppt så pass mycket att jag inte orkar bry mig om att gå till en sjukgymnast eller läkare. 

Det där med blodpropp verkar ju lite läskigt men för min egen skull så oroar jag mig inte.. inte som det är nu i alla fall.
  • kevlarsjäl1

Låter som att vi har precis samma symptom, hoppas att mina avtar lite efter ett tag då också. Ja blodpropp känns såklart jätteskrämmande, får jag mer ont och andra symptom såsom yrsel osv så kommer jag åka och kolla det men som det är nu så är det inte akut "ont" utan mer en obehagskänsla av att organen liksom tryckts ihop... känner t ex av det mer om jag måste böja mig och plocka upp något från golvet, eller när sitter ihopsjunken. 

• Dubbelwe

Har samma problem. Kan inte ligga ner på ena, vänstra, sidan. Ej heller på rygg (eller mage, är i v.37 ) Äter losec för halsbränna så ngn bröstbränna tror jag inte att mitt heller beror på. Men jag tänker mig att det är lite som muskelkramp, typ. Allt pressas ju lite udda när man är gravid och stor om magen?

Svar på tråden Ont i bröstkorgen!