Inlägg från: ebbozz |Visa alla inlägg
  • ebbozz

Gastric bypass opererad och gravid

Jag är gravid med första efter op (har två innan) 
    är i v.28 nu, alla värden har varit bra hela vägen hittills precis som med de andra två, trots att jag tycker att jag har skött mig dåligt med maten.
    Tidigare har jag haft MYCKET foglossning och varit sjukskriven för det. med första barnet från v. 15 hade även sjukt mycket illamående med 1:an

Denna gången hade jag problem med ischias de första månaderna men det har försvunnit.
    Nu på senaste hade jag dock fått väldigt svårt och ont av att stå mina långa arbetspass men det är väl ganska normalt när magen börjat växa ordentligt.
    Min två grabbar har varit STOOORA, 4,6kg och 57cm långa och hittills så finns det inget som tyder på att den lill* i magen skulle vara något undantag.
    Skulle ju inte göra mig någonting om man drog av några cm och kanske ett kg denna gången så man får en riktig bebis =)

Där emot har jag fått en jädrans massa åderbrock, överallt, hemorojder och jag är helt plötsligt superkänslig mot nya kläder, alltså om jag provar ett nytt plagg som inte är tvättat. har aldrig varit så innan.

• ebbozz

Jag är egentligen mest trött. Ingen foglossning alls ännu, som jag haft med båda barnen innan operationen. Och sen har jag haft väldigt dåligt immunförsvar så jag har haft allt, magsjuka, influensa, alla förkylningar som barnen släpat hem. Hade nån vecka illamående i början, men inte farligt alls.

men den där tröttheten är inte att leka med...

• ebbozz

Vilken vecka är du jemo2014?

Jag är i v.33 har varit hemma i tre veckor nu och gör inte mycket mer än vilar. Skönt att veta att man inte behöver gå tillbaka till jobbet mer innan det är dags iallafall. Det hade jag aldrig klarat

• ebbozz

Jag hade en släng av ischiasproblem de första månaderna. Var konstant hungrig i början och va tvungen att peta i mig någonting minst en gång i timmen för att inte svimma. Nu de sista månaderna har jag ätit som vanligt, kanske lite mindre nu på slutet när det inte ryms så mycket.

Annars har jag faktiskt mått ganska bra men har väldigt mycket sammandragningar och svårt att stå en längre tid. Och som sagt tröttheten då...

• ebbozz
    erajka skrev 2014-06-20 21:26:36 följande:

Har nu fött en son som blev prematur precis som storasyster. Någon mer opad som fått prematur?

Grattis till bebisen! Hoppas att ni mår bra båda två! 
    Hur långt gick du? Var även storasyster efter op?
  • ebbozz

Karra: båda dina också efter op?

Har en kompis som fick nyss, visserligen bara 1v tidigt men ändå...

Kanske man kan hoppas att slippa gå över den här gången då.

• ebbozz

=)

Alla mina tre har samma bf-datum

De andra har jag gått över en del med så de har sluppit samma födelsedag. Så vi får se vilket datum det blir på den här

• ebbozz
    Korpfan skrev 2014-06-22 20:42:47 följande:

Är gbp opad 2011 och är just nu BF +11med en pojkvasker som är normalstor för tiden. Tänkte berätta hur graviditeten tett sig lite.

Första tiden, med illamåendet, var vidrigt. Det fär med att hulka utan att kräkas är ingen höjdare. Viktuppgång 25+ kilo, mestadels första tiden då jag åt konstant för illamåendet.

Kalcium, järn och magnesium har jag fått öka utöver den vanliga högen tillskott msn dagligen äter. Omeprazol har behövts i dubbel dos.

Krämpor har jag haft/har. Myrkrypningar, ödem, foglossning och lågt blodtryck, men inte så vansinnigt mycket som många andra. Sömnen däremot, den försvann i månad 7 och existerar absolut inte nu när jag går på övertid. Tryck och smärta över njurarna och värk i ryggmusklerna hjälper ju inte det heller. Men, i morgon finns en chans till igångsättning. :) längtar tills jag har min kropp tillbaka i någorlunda skick.

I vilket fall hör jag inte till de gbp opade som föder prematur. Jag har aldrig sällat mig till statistik. ;)

just det... de där krypningarna hade jag ju en släng av och halsbränna har jag heöt glömt, hade det helt vansinnigt med den första (innan op) men har inte haft någonting ännu.
    jag har gått upp 12kg nu i v.33 och lääängtar tills man kan få försöka kämpa sig tillbaka till den där kroppen som jag äntligen fick efter operationen
  • ebbozz

Nja, till och från låter den en del. Men jag har väldigt svårt att tro att det på något sätt skulle påverka barnet negativt. Möjligen sövande :p

• ebbozz

De första veckorna var jag tvungen att äta heela tiden för att inte bli svimmfärdig eller illamående. Jag gjorde det. Och under resten av grav känns det som att jag emellanåt har kunnat äta mer än vanligt, ibland mindre. Jag har ätit så som jag har känts har behövts. Har gått upp 11kg nu och har typ 5-7veckor kvar. Liiite ångest över att gå uppåt men det får jag ta tag i sen.

• ebbozz

jamen visst är det skumt! jag börjar få ågren över att gå upp en massa, har gått upp 12kg i grav hittills men ligger ändå på minus 40 sen innan operationen jag med =)

Är ändå nöjd med de 12, det ska mycket till att jag ska gå upp de nästan 30 som jag gått upp med de andra två barnen.

Längtar ändå väldigt tills man blir rörlig igen!!

• ebbozz

Mrs vilja: så härligt att höra!!

Jag är ändå nöjd med mina 12kg till v.35

Hoppas att man inte går upp alldeles för mycket på slutet.

• ebbozz

Hej!

Mina vanlig råd efter op är:

1x1mg behepan
    2x500mg kalcipos-D (äter normalt sett bara 1/dag och klarar mig på det)
    1x100mg duroferon (mina järnvärden är så bra, så den struntar jag i)

Nu under grav har jag fått rådet av min dietist att äta följande, det är vad sahlgrenska sjukhuset i göteborg rekommenderar.

När det gäller vitaminer är rekommendationer som följer:

1 multivitamin x 2 Frukost och middag under hela graviditeten

1 behepan B12 x1 En om dagen

Calcium/D-vit x 2 Frukost och Middag de första 6 månaderna.

Calcium/ D-vit x 3 Frukost, lunch, Middag de sista 3 månaderna

Järn x 1 Inte tillsammans med calcium/D-vit

Folsyra x1, 5 mg 3-6 månader före graviditet och under graviditeten fram till v 12

Folsyra x 1, 500 ug Fram till förlossningen

Källa . Anna Laurenius, Leg Dietist Sahlgrenska Sjukhuset i Göteborg

• ebbozz

ja, det är väldigt olika rekommendationer. 
    så länge som man mår bra och värdena är bra så känns det lite som man kan göra som man vill.

• ebbozz

ja, det är väldigt olika rekommendationer. 
    så länge som man mår bra och värdena är bra så känns det lite som man kan göra som man vill.

• ebbozz
    BinniBoo skrev 2014-07-09 21:04:01 följande:

En annan fråga.. jag har inte fått nån uppföljning alls efter operationen fastän jag försökt att få det.. Nu har min BM ordnat provtagning i morgon men vad är det för prover som ska tas för att kolla vitaminer mm efter en gbp? Nån som vet, för de på VC verkade inte veta när jag kollade med dom utan hoppades att jag visste??

hur längesen är det du opererade dig?
  • ebbozz

Jag hade det lite så k början. Var tvungen att äta konstant. Sen blev det bättre. Dumpade iofs inte men blev svimfärdig så fort jag inte ätit på typ en timme. Det blev bättre senare och i mitten på grav har det varit ungefär som vanligt. Nu på slutet äter jag mycket oftare igen

Svar på tråden Gastric bypass opererad och gravid