• Marran79

xtravaganza

Hej på er alla!

Vad duktiga ni är som lyckas gå ner så mycket, bra jobbat! Jag har själv väldigt mycket att gå ner, helst 25-30 kg men åtminstone 20 kg. Nu är det bestämt att vi ska gifta oss i höst och jag skulle åtminstone vilja gå ner 10-15 kg innan dess. Jag har bara hört bra om xtravaganza, förutom priset! Vad kostar det egentligen och hur funkar det. Vore väldigt glad om nån kunde förklara för en nybörjare som jag.

• Marran79

Hej allihopa!

Vad duktiga många av er är som lyckats gå ner så mycket. Ni inspierar verkligen att komma igång. På torsdag ska jag också börja med XV och det är med skräckblandad förtjusning. Är superpeppad att äntligen bli av med min ca 30 kg övervikt, kunna handla snygga kläder, bli fin inför bröllopet i höst, men framförallt att få en hälsosam kropp som ska klara många år tillsammans med mina finfina barn. Men samtidigt är jag vettskrämd. Nu har jag haft en målbild så länge, kommer jag att klara av det. Jag är rädd vad som skulle hända om jag misslyckas, kommer det att spåra ur ännu mer då? Är livrädd för att inte lyckas. Men den här gången är jag verkligen beslutsam och hoppas att jag klarar det.

Min coach sa till mig att det var bra att försöka undvika kolhydrater ungefär tre dagar innan man kör igång med helfarten. Men nu känns det som att jag glömt bort allt vad jag lärde mig i skolan om näringslära. Vad ska jag äta de här sista dagarna innan start? Jag förstår ju att jag ska äta mycket kött, fisk, kyckling osv, men vad får jag äta till. Är det okej att äta sallad? Vad ska jag äta till frukost osv? Hoppas nån har några bra svar för jag vill få en så bra start på mitt nya liv som möjligt.

• Marran79

Första dagen för mig idag. Min coach var supergullig och det känns jättebra. Är verkligen superbra och har min målbild tydlig. Däremot är jag lite nervös hur det ska gå att få i sig alla soppor/shaker. Tycker verkligen inte att de var någon höjdare. Nu är det ju bara första dagen, är lite nervös hur det ska kännas när man är på vecka, 6, 8 och 10. KOmmer man verkligen att få i sig dom då, eller går det lättare sen (hoppas, hoppas). Men det är väl bara att bita ihop. Jag har delat upp påsarna i två, så då blir det inte riktigt lika mycket att få i sig.

Vi bestämde att jag ska köra 10 veckor på helfart, då hinner jag börja på halvfart tills vi ska på bröllop i juli och förhoppningsvis kommer jag i en snygg klänning då =)

Var lite nervös för invägningen, men det var ungefär vad jag trodde. Har nu 24.9 kg att gå ned. Psykologiskt viktigt att det inte var över 25 kg. Nu kör vi!

• Marran79

Dag 3 påbörjad och det känns oväntat bra. Däremot är vissa smaker inte bra. Måste in och byta ut dom mot de som är lite godare. Hittade en riktig favorit igår. Blandade i några droppar pepparmintsessens i chokladshaken igår. Blev supergott. Tips från xtravaganzaboken som var en riktig höjdare. Prova!

Är det någon som har tips om hur man kan förbättra shakerna?

Jag delar upp alla shakerna på 2, 6 mål om dagen alltså. Ser att många rekommenderar 5 mål om dagen. Är det dumt att göra som jag gör, sen när man ska börja äta alltså? Vad tror ni.

Fick riktigt bra peppning igår. Fick höra om kompis kompis som gått ner 50 kg med XV. Sånt är ju alltid kul att höra. Kan hon så kan vi!

• Marran79

Första vägningen idag, dag 6. Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig, men vågen visade -3.1 kg och det får man nog vara nöjd med. Dags att börja med vecka 2 av 10 på helfart. Känns helt okej.

• Marran79

Just ja, reagerade på en grej min coach sa idag. Man ska ju röra på sig minst 3 x 30 min i veckan. Jag är ju föräldraledig nu och har därför ganska mycket tid över medan storebror är på förskolan. I veckan har jag därför promenerat ca 50-75 min per dag, vilket jag är jättenöjd över. Känns som en bra start på dagen. Försöker också få upp flåset lite försiktigt för att i framtiden börja träna lite hårdare med kanske spinning eller ev löpning.

Det hon sa var att det är kalrt att det ger en bättre viktminskning ju mer man rör på sig, men att man ska försöka lägga sig på den nivån man kan hålla sen. Är kroppen van att röra på sig mycket nu, och man kanske kan äta lite extra sen när man börjar om med mat, menade hon att om man sen inte har tid/ork/motivation att motionera lika mycket blir det svårt att skära ner maten och att man därför lätt kan gå upp i vikt. Förstod någon?

För mig känns det ändå som att det bara är positivt allt man rör sig. Det är väl bara att passa på att få upp lite kondis och få in bra vanor och ett sug att röra på sig medan man är supermotiverad. Sen är det ju ingen mastodontträning. Det rör sig ju faktiskt bara om promenader.

Nån som har några synpunkter?

• Marran79

Jag är nu inne på min femte vecka och hittills tycker jag det har gått över förväntan. Jag har kännt mig mätt, pigg och med mycket ork. Första veckan gick jag ner 3.1, sen 2.1, 2.0 och 1.0, totalt alltså 8.2 kg på fyra veckor vilket jag är nöjd med förutom sista veckans resultat på 1.0 kg. Det kändes jättebra förra veckan och jag förväntade mig mer, men det är väl som det är. Min coach tyckte att jag skulle ta en extrakur omegatre-tabletter så nu äter jag 9 st/dag den här veckan.

Sen i torsdags har jag dock varit jättehungrig. Tror ni detta kan bero på den ökade mängden omegatre-tabletter? I övrigt är allt annat lika mot tidigare veckor. Jag promenerar ca 1-2 timmar per dag och dricker ca 4 liter vatten per dag.

Är det någon annan som haft perioder där ni varit hungrigare? Hoppas det går över snart för det är ju svårare att hålla sig från mat när man sitter och är hungrig.

• Marran79

Stod på en platå förra veckan, då jag "bara" gått ner 1.0 kg. Fick då rådet att äta 9 Omega3-kapslar per dag. Min coach sa att man bara skulle göra detta 1 vecka. Det verkar ha hjälpt för denna vecka gick jag ner 2.5 kg. Vi hade en vikarie på veckans träff och hon sa att hon aldrig hört att man bara skulle äta ökad dos en vecka och tyckte jag skulle fortsätta äta 9 st så länge jag hade bra viktnedgång. Vad tror ni? Nån som hört något annat?

• Marran79

Jag har kört helfart ett par veckor nu för att ta de sista kilona och nå den efterlängtade målvikten. Eftersom man alltid går upp lite när man börjar om att äta så tänkte jag höra hur mycket ni har gått upp när ni börjat om att äta.

Jag tänkte gå ner nåt kilo under målvikten för att jag ska stanna på målvikten när vätska och sånt fyllts på igen. Hur mycket extra är bra att gå ner för att vara under målvikten även när man börjar om alltså?

Svar på tråden xtravaganza