• BHJE

xtravaganza

Yaimie skrev 2010-09-18 15:02:37 följande:
    För jag gick på det i två veckor och kunde inte komma in i ketosfasen.. Så har jga en depresion så det blev mkt värre när jag inte kunde komma in i ketosfasen och det resulterade i ett jag började åta igen när jag blev depp.

Jag har totalt förlorat all motivation och skitit i allt det senaste. :( Känns inte som nån ide och min motivation är som bortlåst.. Vet inte vad man får äta eller inte och just nu är det bar förjävligt.
    Men ni har väl fått kursboken? I den står det ju tydligt vad som är okej att äta o vad som inte är okej. Ett tips är att alltid ha färdiga portioner i frysen som man bara kan plocka fram o värma; ha alltid färska grönsaker i kylen samt frysgrönsaker i frysen. Tillaga tex 1kg kycklingfilé o frys in så du bara kan ta fram - lax tillagar sig på 15-20 minuter i ugnen o en lövbiff steker man på ett par minuter. Tar man sig tid så går det mycket lättare. Gör veckomatsedlar och håll dig till dom, se till att ha allt du behöver till detta hemma. Prata med din coach, be om hjälp...det är detta du betalar pengar för!
  • BHJE
    modestyclara skrev 2010-09-20 11:13:13 följande:
    Hej

Funderar på att ansluta mig... Jag är så bra på att påbörja saker men tröttnar efter några veckor... har provat GI, LCHF och viktväktarna och det börjar alltid bra med att jag går ner sisådär 6 kg och sedan börjar jag stå still och då tröttnar jag och fuskar och sedan går jag upp allt igenSkäms

Hur är det för er andra? Har ni misslyckats med andra dieter/livsstilar men tycker att xtravaganza funkar bättre? Ibland så funderar jag på om de som går ner i vikt gör det för att de är mer karaktärsfasta än jag och att det inte spelar någon roll vilken diet de valt för de skulle ha lyckats oavsett...

Jag ska prata lite med maken om kostnaderna för xtravaganza (som ändå känns helt överkomliga) och sedan boka ett startmöte tror jag...

Vore toppen om det fanns några fler som misslyckats med andra dieter här inne som kan intyga att detta faktiskt funkar...Foten i munnen
    Jag tror nog att jag vågar påstå att mer eller mindre alla här inne har testat både det ena o det andra innan jag gett sig på Xtravaganza (XV) och att vi alla misslyckats på ett eller annat sätt

Att man lyckas med XV är heller ingen garanti; allt handlar om motivation och vad man är beredd att offra för att nå sitt mål o med det menar jag ju fler veckor du lever på soppdieten (helfart) ju snabbare går du ner i vikt och får ett snabbt resultat. När man är i den berömda ketosfasen har man oftast inga hungerskänslor men när man sen trappar upp o börjar äta igen (halvfart) så kommer detta tillbaka och då gäller det att man sköter sina måltider o inte slarvar för slarvar man är risken stor att man går upp igen och oftast går man också upp mer än man tappat. Det viktiga är också att man får in motionen som en del av ens dag och en sund vana i sitt liv - tränar man regelbundet är chansen att behålla sin vikt större än om man inte tränar.

Jag för min del äter bra, tränar en hel del och när jag gått i mål så började jag unna mig av lördagsgodis, en kaka till fikakalas osv och vips var jag tillbaka i de dåliga vanorna så för att bryta mitt mönster innan det gått överstyr har jag idag startat om på soppdiet, dock har jag valt Naturdiet som är av samma VLCD som XV's. Prisskillnaden är enorm (Naturdiet 7kr/påse mot XV's 31kr/påse) men om man inte har karaktär så som jag verkligen inte hade då hade Naturdiet inte varit ett alternativ. Idag har jag kroppskunskap, jag vet hur den fungerar och jag har fått lära mig hur dagen ska/bör se ut och att man kan unna sig ibland men inte alltid och just detta sista funkade inte för mig..mitt gottesug infann sig direkt och även godissuget vilket var/är oerhört svårt att motstå. Det sägs att det tar 1 år från det att man ändrat sina vanor till att kropp o hjärna ställer om sig till det nya och för min del fungerade det inte att börja unna mig saker tre månader efter målgång så när jag gjort mig av med detta sötsug ska jag låta det gå ett år (minst) innan jag rör nått onödigt i matväg nästa gång - aldrig mer att jag vill väga +30kg igen!

På XV har man ju gruppträffar varje vecka de första 12 veckorna och sen efter det träffas man en gång i månaden på deras sk Lifetimeprogram och dessa gruppträffar har varit guld värda. Man blir peppad o inspirerad av varandra + att man får lära sig hur kroppen fungerar och det hjälper en enormt mycket på vägen.

OM man nått stadiet o bestämt sig för att detta är vad man vill då är XV det ultimata då viktminskningen sker i rasande tempo och det i sin tur sporrar o motiverar. Visst att det är dyrt men för mig blev det snudd på ett par tior billigare än om man jämförde vad jag åt chips för i månaden. Det har varit SÅ värt varenda krona! Det man ska tänka på också är att man skriver på ett kontrakt, man binder upp sig i 12 månader och pengen det kostar dras på autogiro varje månad i dessa 12 månader oavsett om man fullföljer sitt program eller hoppar av...så har man inte bestämt sig till fullo är detta inget tåg man ska hoppa på för då blir det en dyr historia.

Lycka till
  • BHJE
    modestyclara skrev 2010-09-20 12:29:39 följande:
    TAck för info. Skönt med lite ärlig input och inte bara solskenshistorier... En sak som jag funderar lite på är hur det påverkar ens barn när man går på en sådan här diet? Mitt äldsta är iofs bara 5 år men jag oroar mig ju lite för att hon ska bli viktfixerad eller börja fundera på utseende och sånt...men å andra sidan är man väl en bättre förebild som normalviktig än överviktig?
    Jag har två grabbar på 14 resp 13 samt en dotter som nyss fyllt 4 och här hemma har det inte varit några problem alls utan till dottern sa jag att det var mammavälling *fniss* och sen är det ju lättare att ta snacket med sönerna. Dom förstod ju vad det var jag sysslade med och peppade mig hela vägen; dom till o med slutade köpa hem chips o annat som var min last!

Jag delade tex två av dagens tre påsar så det blev fyra måltider och sen tog jag alltid en varm soppa hel och den åt jag i skål med sked när övriga familjen åt middag; då blir det ju inte så konstlat och konstigt att mamma inte äter som sen i sin tur kan göra att ett litet barn inte heller vill äta.
    modestyclara skrev 2010-09-20 13:41:41 följande:
    En annan fråga: hur funkar ert vardags- och sociala liv? Typ konferenser med jobbet, middagar me jobbet, middag/fika hos vänner och bekanta, födelsedagskalas osv...
    Mitt funkade kanon! 9 av 10 i min omgivning stödde min resa till 175% och den som inte hade förståelse eller bara förde med sig en massa negativt slutade jag umgås med. När man gör en sådan här viktresa så reagerar man olika; vissa mår skit i början och det tar tid innan man når ketosfasen medans andra når den redan efter en dag eller två. Tillhör man gruppen som har det tufft så ska man definitivt inte omge sig med negativa källor. Känner man att det är svårt att träffas över fikor osv så får man hitta andra sätt att ses på. Finns även de som helt bryter sitt sociala medans dom går på helfarten.

Jag fortsatte umgås, gå med ut på luncher/fikor för så kommer det ju att vara sen...när man är klar; man ska kunna vara social utan att det handlar om mat/dryck o man ska kunna stå emot frestelsen...anser jag, men vad som är rätt eller fel för en vet man bara själv och inget är mer rätt/fel än något annat.

Mitt tips är att vara öppen med vad du gör, invig folket du umgås/jobbar med på så sätt blir det lättare o man får ett stöd. Ser någon ner på en o öppet kritiserar din resa så gör dig av med den personen för det är inget man behöver omge sig med. Jag startade tex min blogg för att sysselsätta mig med något. Den var mest för mig o mina närmsta men den har visat sig vara en inspirationskälla för många o det känns ju toppen. Blir alltid lika glad när där är en ny kommentar eller kommer att tack-för-att-du-inspirerar o motiverar-mig-mail
  • BHJE
    modestyclara skrev 2010-09-20 18:03:15 följande:
    tack för bra svar mozilla{#emotions_dlg.flower}
    Önskar dig all lycka till
  • BHJE
    Sylten skrev 2010-09-20 20:19:27 följande:
    Det är jätteviktigt att ha stöd hemifrån. Både att vara överens om att det är en kostnad men även lite sympati de dagar det är tufft. Min man försöker de dagar äta sånt jag inte är så förtjust i. Sen att man dagarna man är extra hungrig och sugen egentligen skulle ha kunnat äta vad som helst är ju en annan sak. hehe.

De senaste 4 dagarna har jag haft en fruktansvärd yrsel som har blivit värre tycker jag. Jag är noga med att dricka mitt vatten och äter Omega 3 och såna där otäcka skal. Nån annan som har det så och vet om det kan vara tillfälligt? Vill inte behöva avbryta min helfart... Men det är faktiskt otäckt, speciellt då det kommer när jag har min son i famnen.
    När man drabbas av yrsel o matthet ska man börja med att slå av på träningen (om man nu tränar) och mest fokusera på dagliga promenader. Gör man träningsstopp så brukar det bli bättre redan efter en dag eller två. Om inte så ska man börja fundera på att trappa upp o gå vidare på halvfart för det är kroppens sätt att säga att det är dags med mer energi. Det är oerhört viktigt att man lyssnar till kroppens signaler! Går det inte över på någon dag så ta kontakt med din coach o rådfråga eller ta upp det till diskussion vid nästa gruppmöte; du ska se att där är fler med samma problem o kanske kan någon där komma med tips.
  • BHJE
    Sylten skrev 2010-09-21 08:43:16 följande:
    Tack mozilla! Du verkar vara en klok kvinna!

Min träning består iofs mestadels av väldigt raska och långa promenader med barnvagn som det är nu. Och så min häst då. Styrketräning har jag precis kommit igång med och bara kört 1 dag i veckan än så länge. Men jag ska höra med min hälsocoach och se vad hon säger.
    Tack

Mitt råd är att slå av på takten när du promenerar samt helt skippa styrketräningen för iallafall en/två veckor.
  • BHJE
    Muminlina skrev 2010-09-21 11:52:22 följande:
    Mozilla: Hej, ursäkta jag har inte varit här inne på ett par dagar, så jag såg din fråga först nu. Jag trodde nog att min mage skötte sig, men icke! Trots ökad Omega 3 dos (jag äter varje dag) och krossade linfrö i en del soppor så är jag fortfarande helt förstörd - aj aj aj!!! Inte roligt alls... Jag tänkte bara att "klart man inte behöver gå så ofta på toa" och så fattade jag inte att det var kört :(
    Hur går det för dig, känns det bra med soppor igen?
    Jag inser dagligen att jag och kolhydrater inte är en bra kombination, jag känner mig uppblåst och övermätt direkt! Havregrynsgröten på morgonen är ok, men en macka, pasta osv är inte bra. Så har jag aldrig uppfattade det förut... Men -  ingen sorg över det, finns ju annat som är bättre att äta, detta är ju bara "utfyllnad" ;)
    Hej! Det är ju lugnt...jag är inte heller inne varje dag *fniss*

Dag 2 med soppor idag och det känns helt okej + att jag tränat varje dag sen i lördags. Är på gymmet ca 1 timme åt gången (igår 45 min "bara") o allt funkar. Jag käkar också Omega-3 varje dag 4 kapslar totalt. Pratade med dom på Apoteket och förhörde mig om vilka man skulle ta o hur många. Förklarade att jag levde på den här dieten och då rekommenderade hon maxdosen. Hon gav också rådet att inte ta alla samtidigt utan 1 till varje måltid.

Vad gäller det där med kolhydrater så har jag upplevt precis samma sak, dock inte när jag ätit ris men annars vad gäller pasta o potatis samt bröd; inte knäckebröd dock. Gröten funkar också kanon för mig o magen. När jag är klar med den här omgången så ska jag fokusera på att ha Quinoa som tillbehör istället för pasta/potatis där det passar annars så kommer jag att skippa tillbehör och köra rikligt med grönsaker i form av grova som jag tillreder i ugnen
  • BHJE
    modestyclara skrev 2010-09-21 19:31:37 följande:
    Jahapp så var man fast för åtminstone ett år framåt då Var på första möte och skrev kontrakt idag och har hunnit med lunch och middag med pulver...

Min hälsocoach sa att man skulle ta alla omega-kapslarna på morgonen så att kroppen kände att den fick fett och då vågade släppa ifrån sig fett...Obestämd Hon sa också att man skulle ha 1 msk av de där fröna i varje måltid Kräks men sen när jag läste boken stod det att det räckte med en måltid...Hur har ni gjort?Obestämd
    Vad skumt det där med Omega-3 ...sa hon alla fyra kapslarna direkt på morgonen?

Hur många veckor på helfart planerade ni in eller du skulle köra på tills du fick nog?

Grattis o välkommen i gänget
  • BHJE
    Sara och Co skrev 2010-09-22 16:26:04 följande:
    hej, hej...

jag trodde att jag skulle hänga här jättemycket, men jag har klarat mig bra och livet har speedat på som attans i de snart fem veckorna jag gått på helfart.

i våras vägde jag 83 0ch nu 69. yippie, jag kan knappt tro att det är sant

nu skall jag börja käka på halvfart på måndag och det känns spännande som inget annat, hoppas att knäcka tre kilo till innan jag ska in på jämnvikt. eller rättare sagt jag ska knäcka tre till.

fy fasiken vilken utmaning detta varit. svårt att sätta ord på denna resan. men jag tar med styrkan att jag klarade detta hela livet.
    Vad härligt...håller tummarna på att matintaget flyter på lika bra - ett litet tips på vägen är att hela tiden ligga steget före, dvs har morgondagens lunch/middag klar i kyl eller frys så du slipper riskera att bli hungrig. Jag gjorde misstaget att unna mig lördagsgodis och det var INGEN hit för min del så ännu ett råd, låt det gå lååång tid innan du chansar *fniss*
Svar på tråden xtravaganza