Inlägg från: Mamma till V och E |Visa alla inlägg
  • Mamma till V och E

xtravaganza

Jag har försökt och försökt komma igång under december, men med julen hägrande lyckades jag inte finna rätt motivation och övertygelse. Nya året med nya löften. Det här året ska vara Mitt år, ett år då jag satsar på mig själv.

Efter kl. 12 går jag på helfart. Känns toppen och jag är väldigt beslutsam.

Vet av erfarenhet att jag måste finna tid för den mentala träningen. Är svårt med två små att komma undan och få fokusera, men den är verkligen A och O.

• Mamma till V och E
    D e på G skrev 2011-01-01 20:17:06 följande:
    JAg fullkomligt älskar den mentala träningen!!! Har verkligen vant mig och lyssnar 1 gång om dagen. Ibörjan kändes det fjantigt och var svårt att fokusera och få fram bra bilder., men nu ger det hur mycket som hellst! mitt råd är att ge det en chans till!!
    Jag håller med. Det känns lite konstlat i början, men ger man den en rejäl chans så märker man snart vilken inverkan den har på motivation och förmågan att varva ner. För mig är den väldigt läkande och jag njuter av den tiden.
  • Mamma till V och E

Inte heller jag ger mycket för LCHF-kost. Skulle aldrig utsätta mig för det, utan tycker att en sund kost med GI-tänk är det rätta för de allra flesta. En stor omställning när man har ett kalorisug, men skapar ett hållbart förhållande till mat och vikt.

Tycker det är fruktansvärt att så många faller för den kosten, när vi ännu inte vet alla konsekvenser av den. Självfallet kan man gå ner i vikt om man minskar på ett sedan tidigare stort kolhydratintag. Men att välja så mycket feta produkter istället känns inte som rätt väg att gå. Hellre då vara kräsen med kolhydrattyp och protein.

Jag gick ner 26 kg förra hösten på 13 veckor. Gick upp alla dessa igen under min graviditet. Men jag vet mycket väl att detta inte berodde på Xtravaganza, utan på att jag tillät mig äta exakt det som jag hade sug efter. Nu står jag vi startpunkten igen, men har inga fler planerade graviditeter att skylla på. Nu ska jag istället ta mig ner för min egen skull och för mina barns skull. Därefter kommer det nya arbetet med att hålla vikten. Eftersom jag har PCO-S så blir det nog en GI-kost som gäller om jag ska få balans i livet.

• Mamma till V och E

Tänkte bara tala om att det går bra för mig sedan jag gick på helfarten på nyårsdagen. Idag står jag på - 4,7 kg!

Brukar rasa i början (och en del är väl vätska) men väldigt nöjd ändå. När jag planar ut brukar jag snitta på 2 kg/vecka.

• Mamma till V och E

Går jättebra för mig nu! Sedan den 1/1 har jag idag gått ner 6,6 kg. Känns jättebra och jag mår toppen!

När jag blir sugen på ngt gott tar jag bara och brygger en kopp ljuvligt kaffe i min Nespressomaskin som jag och maken köpte till oss själva i jul :) Ger mig en guldkant som kompenserar då jag helst vill äta ngt.

• Mamma till V och E
    ACPK skrev 2011-01-13 10:11:47 följande:
    Super bra jobbat! Du motiverar mig verkligen!!
    Vad roligt att jag kan motivera någon annan också! :)

Dagarna rullar på och jag tycker det fungerar bra. Eftersom jag ska ner MÅNGA kg så är det bara att ställa in sig på soppor fram till sommaren. Ibland unnar jag mig dock en bar för att få tugga något. De innehåller ju ngt fler kcal men jag är inte så känslig utan ligger kvar i ketonfas.
  • Mamma till V och E
    D e på G skrev 2011-01-13 15:19:55 följande:
    Skriver lite om min resa och hoppas på att kunna motivera någon!

Gick 9 veckor på helfart och tappade 19 kilo (Starade på 99kg). Åt sedan halvfart 3 veckor och höll då min vikt. Nu är jag inne på andra omgången som jag startade 2/1 och har gått ner ytterligare 3 kilo. Målet är nära nu 73 kg. Bara 4 kilo kvar. Hade aldrigh klarat det utan min super goa grupp, coach och den mentala träniningen som jag tycker är toppen. Känner mig så otroligt lätt och full med energi. Har varit värt varenda krona och varje svettdroppe!

Ett av mina viktigaste mål har dock varit självkännslan och att våga mer. Hade innan start alfrig varit på ett gruppass men jag satte upp som delmål att prova på alla pass som gymmet erbjöd. Trodde inte att jag skulle våga men tro det eller ej, jag har bara yogan och FM kvar. Och vet ni vad? Det har varit så jäkla kul!

Är så superglad att jag gjort denna satsning på mig själv och att min fina lilla familj stöttar mig. Givetvis längtar jag efter mat och att få känna mig mätt igen men tusan annama vad det varit värt det!

Vi är fan bäst tjejer!
    Kämpa på!!!
    Bra gjort!
  • Mamma till V och E
    Tette57 skrev 2011-01-13 20:51:46 följande:
    Glad Hej ! Ny här....Är inne på min fjärde dag helfart och hoppas tappa drygt 15 kilo !
    Känner att tiden mellan lunch och kvällsmat har varit jobbigast.
    Vill ju äta en stadig lunch så det känns inte bra att dela upp en soppa eller shake i två omgångar då.
    Kvällsmaten delar jag upp före och efter träning, vilket är okey så man inte är döhungrig vid läggdags.

Vet nån av er om det är okey att ta en brustablett Berocca på morgonen ? Det är ju bara vitaminer...
    Är rädd att jag sabbar ketonfasen.
    Dricker sodastreamvatten med lite vitvinsvinäger i eller är det också fel?
    Hoppas på att några efarna "rävar" kan svara på mina funderingar.
    Nästa onsdag har jag min första gruppträff...spännande !

Dela gärna med er av erfarenheter och tips!

Ps. Känns det när man kommit in i ketonfasen ? Stämmer allt som står i info? 
    Man luktar acetonliknande när man kommer in i fasen. Min make kan alltid känna det mycket tydligt. Känner det dock inte själv.

Det är lite olika hur känslig man är vad gäller att hålla sig inom ketonfasen. Jag är inte alls så känslig utan unnar mig denna gång en bar (istället för soppa) då och då när suget efter att få tugga ngt blir för stort. De innehåller lite fler kcal men jag klarar det ändå. Men som sagt, olika från person till person.
  • Mamma till V och E

Nu har jag gått två veckor på helfart och vågen står på  - 7,2 kg!!! Motiverar verkligen mig att kämpa vidare. Allt som allt ska jag ner ca 45 kg, men är nu en bra bit på vägen.

• Mamma till V och E

Jag sitter och surfar lite på alla möjliga klänningar som jag kommer att kunna och vilja ha när jag gått i mål. Så motiverande för nu tror jag verkligen på min förmåga att nå målet, det gjorde jag inte innan Xtravaganza.

Svar på tråden xtravaganza