• balitt

hur håller man vikten under graviditet?

Som rubriken lyder hur ska man lyckas hålla vikten under graviditeten? Är i vecka 10 och har redan hunnit med att gå upp 4 kg för att jag mått illa och det enda som hjälpt har varit att äta men nu börjar illamåendet släppa greppet så nu måste jag ta tag i detta. Är redan överviktig, bmi över30, så jag behöver ingen extra vikt.
    Är det nån där ute som har det likadant?
    Eller någon som lyckats hålla vikten ?
    Under min förra graviditet gick jag upp ca20kg men hade gått ner 15kg ca 2veckor efter förlossning.(Stor bäbis mycke fostervatten ,mycke vätska också)
    Tycker det är svårt det är så mång som liksom tycker att det är bara att äta! Eller fäller kommentaren att man får inte banta när man är gravid när man tackar nej till godsaker. Då är det svårt att vara duktig....

• Svar på tråden hur håller man vikten under graviditet?
  • MiisPiis

Hålla vikten blir ju svårt, då allt inkl bebis väger 10-12kg. Det du kan göra är att försöka äta hälsosamt och nyttigt och inte äta för två, som det är lätt att tänka sig att man kan göra. Det lilla extra man behöver som gravid är ca en smörgås och ett glas mjölk per dag.

• flingansnö

Jag är i samma sits som du....behöver verkligen itne gå upp i vikt.  Jag klarade första tre, nästan fyra måanderna med 2kg plus, men då var det en kamp. Sedan gick jag ganska snabbt upp 3 kg till, och nu i vecka 26 har jag inte vågat väga mig.... ska kanske göra det nu....  Jag vill verkligen inte gå upp särskilt mycket i vikt för ajg vet att jag inte behöver det.

Mitt råd till dig är att äta frukt när du blir suge, så klarade jag de första månaderna, frukt frukt frukt frukt frukt frukt. Gick ingenstans utan ett äpple i väska. Nu äter jag mycket morötter och apeseliner....

Jag ska gå och väga mig nu, återkommer med aktuell viktuppgång.... (om jag inte ligger i ett hörn och gråter förstås.... )

• Marleen

personligen så tror jag inte att de spelar nån roll vad man gör¨så går man upp änså...

minförsta grav gick jag upp 20 kg- åt inget godis, läsk eller chips, bara mat och lite frukt... detta pga jätte jobbig halsbränna, jag tränade  dagar i veckan.

min andra grav, hade jag foglossning o gick upp 18 kg, kunde inte träna eller nått, så rörde mig inget typ, deppade ihop av detta o åt allt, godis glass läst ja allt nästan var dag.

nu väntar jag trean och har gått upp 10 kg ca o e i v 28, har gfoglossning o e sjukskriven så kan in te röra mig denna gången heller... går med kryckor... :(

• flingansnö

Marleen: Jag har också foglossning och kryckor, min läkare sa att det var extra viktigt att hålla vikten nere då, men så hade ju jag också ca 20 kgs övervikt när jag blev gravid, Jag antar att det är olika beroende på vart man står när man börjar. 

TS: Jag har gått upp 7 kg hitils, Det är jag mycket nöjd med, blev glad när jag vägde mig!  

• anelia

Tror det beror mycket på vad man har för anlag och hur mycket bebisen "tar" av det du äter.

Allt är väl normalt när det gäller viktuppgång vid graviditet. Har hört allt ifrån 5-40 kg. Själv har jag lätt för att gå upp i vikt. Och trodde jag skulle bli stor som ett hus den dagen jag väntade barn. Men eftersom det var tvillingar i magen så krävde de mycket näring. Och jag mådde mycket illa, och hade svårt för att äta. Så viktuppgångnen blev inte så stor...

Man ska inte banta. Men man behöver inte heller äta en massa extra. Som någon skrev så räcker det med en smörgås eller någon frukt extra/dag när man är gravid.
    Men det viktigaste är ju att må bra!!

• flingansnö

Fast ni missar en viktig poäng. Om man redan är överviktig behöver man faktiskt inte gå upp alls i vikt av en graviditet.  Det är stor skillnad på att vänta barn om man är överviktig och om man inte är det.

• MiisPiis
    flingansnö skrev 2010-02-22 09:55:34 följande:
    Fast ni missar en viktig poäng. Om man redan är överviktig behöver man faktiskt inte gå upp alls i vikt av en graviditet.  Det är stor skillnad på att vänta barn om man är överviktig och om man inte är det.
    Fast som sagt så kan man ju inte göra nåt åt det extra som moderkaka, bebis, extra blod osv väger, den vikten går man ju upp oavsett. För att inte gå upp alls, innebär det ju att man har gått ner i vikt i sig själv isf.
  • Siriva

All "överfödig" viktuppgång vid graviditet beror ju inte på kosten. Många lägger på sig mycket vätska. Det går ju inte att påverka med kosten.

Naturligtvis kan man äta förnuftigt och inte "överäta". Jag tror att man kan få bra hjälp av BM om man vill ha råd kring vikten. (även om det ofta är en känslig fråga både för den gravida och för BM).
  • flingansnö
    MiisPiis skrev 2010-02-22 09:57:09 följande:
    Fast som sagt så kan man ju inte göra nåt åt det extra som moderkaka, bebis, extra blod osv väger, den vikten går man ju upp oavsett. För att inte gå upp alls, innebär det ju att man har gått ner i vikt i sig själv isf.
    Vilket kan vara bra om man är just väldigt överviktig. (obserfvera KAN)

Men att gå upp mer än 10-12kg under en graviditet när man börjar med 20kg plus vilket jag gjorde det är inte bra.
  • Nasse7

För vissa spelar det ingen roll hur nyttigt man än äter, man går upp i vikt för det ändå. Då brukar det ju iofs för det mesta vara vatten som förvinner av sig själv bara dagar efter förlossningen, och sedan finns det sådana som kan vräka i sig vad som helst och hjur mycket som helst och ändå inte går upp så mycket i vikt.
    Så jag håller med Anelia ovan att det beror på anlag bland annat.
    För min del åt jag väldigt mycket godis och rörde på mig ganska lite under min första graviditet, men gick ändå bara upp 10 kg.

Sedan kan man ju inte säga att bara för att man är överviktig från början så ska man äta nyttigt för då går man inte upp i vikt under graviditeten. Klart man ska försöka äta nyttigt, men som sagt, ibland hjälper det inte ett dugg, och det har inte att göra med hur mycket man vägde innan graviditeten.
    En som vägde 50 kg innan kan gå upp 20 kg och en som vägde 90 kg, kanske går upp 8 och ändå har de ätit lika nyttigt...

Svar på tråden hur håller man vikten under graviditet?