• sommar barn

Har man rätt att ta ledigt med betalning för läkarbesök för en själv eller sina barn?

Hej! Jag skulle vilja veta vad som gäller om jag behöver åka iväg på ett läkarbesök alt mina barn som innebär att jag behöver vara borta från arbetet någon timme.

För någon vecka sedan så fick jag en tid till min son (via remiss), för att kolla upp hans hjärta, då det vid ett tidigare läkarbesök visat att han då hade blåsljud på hjärtat. När jag sa att jag behövde vara ledig två timmar från jobbet och frågade hur jag skulle gå tillväga fick jag till svar att jag var tvungen att ta en hel dags tillfällig föräldrapenning/vab, för att det inte skulle finnas möjlighet att vara utan mig dessa två timmar och samtidigt var det för lite tid för att sätta in en vikarie på. Jag tyckte själv att det lät väldigt konstigt att det var det enda sättet att lösa det på. Jag är ensamstående med två barn och alla dessa vab dagar tär på mig. Jag är självklart hemma med mina barn när de behöver det, och hade självklart tyckt att det hade varit en perfekt lösning om jag hade råd att förlora de där 100-lapparna som jag förlorar på en vab dag.

Hur gör ni andra när ni är tvungna att vara ledig från jobb när du eller ditt barn har en läkartid?  Får ni vara lediga "gratis" denna tid. Man får ju inte ta en del av en dags semester heller.

• Svar på tråden Har man rätt att ta ledigt med betalning för läkarbesök för en själv eller sina barn?
  • camillaoadde

kan man inte ta ut en halv vab dag?

• Gladskit

Från arbetsgivarens sida så är det för det mesta okej att vabba enstaka timmar om det behövs men frågan är om FK betalar ut ersättning när det handlar om läkarbesök? Det skulle jag kolla upp om jag var du!

Det avtal som gäller på min arbetsplats säger att man får gå på akuta läkarbesök på arbetstid men inte tandläkare eller besök som är mer planerade eller vad man ska säga. Många statliga avtal ger rätt till både betald ledighet och ersätter kostnaden för läkarbesök och mediciner....

• sommar barn
    camillaoadde skrev 2010-02-22 09:43:24 följande:
    kan man inte ta ut en halv vab dag?
    Det var var jag också föreslog, men då sa de bara att det var för lite tid att sätta in vikarie på. Då jag också är alldeles ny på jobbet har jag svårt att ifrågasätta det mer än jag redan gjort, så jag antar att jag får finna mig i detta.
    Gladskit skrev 2010-02-22 09:45:41 följande:
    Från arbetsgivarens sida så är det för det mesta okej att vabba enstaka timmar om det behövs men frågan är om FK betalar ut ersättning när det handlar om läkarbesök? Det skulle jag kolla upp om jag var du!Det avtal som gäller på min arbetsplats säger att man får gå på akuta läkarbesök på arbetstid men inte tandläkare eller besök som är mer planerade eller vad man ska säga. Många statliga avtal ger rätt till både betald ledighet och ersätter kostnaden för läkarbesök och mediciner....
    Jag är ganska säker på att försäkringskassan betalar ut ersättning om man är tvungen att gå på läkarbesök med barnet, men det är klart att det jag kan kolla upp det för att bli mer säker på den saken. Det är ju självklart så att man försöker att lägga all eventuell tid hos läkare utanför arbetstid, men med ett 7-16 jobb är det naturligtvis svårt. Jag har väntat flera månader på att få en tid för att kolla upp min sons hjärta och tänker självklart inte ändra den tiden. Måste jag vab:a en heldag så får jag helt enkelt göra det. Men önskar såklart att det fanns någon annan lösning. Här får man glatt betala sina läkarbesök och mediciner!  
  • livetärgött

När kan man få tillfällig föräldrapenning?

Du kan få tillfällig föräldrapenning när du avstår från att arbeta för vård av barn när:

Barnet är sjukt eller smittat. Ordinarie vårdare är sjuk eller smittad. Ordinarie vårdare är den som brukar ha hand om barnet när du arbetar, till exempel en annan förälder, dagbarnvårdare eller släkting. Den andre föräldern måste följa med ett annat av familjens barn till läkare. Du ska besöka barnavårdscentralen eller en annan mottagning för barnhälsovård, till exempel tandläkare eller barn- och ungdomspsykiatrin (BUP).

Du kan inte få tillfällig föräldrapenning för vård av barn om du är hemma med barnet därför att förskolan eller skolan är stängd.

Så ser det ut från fk:s sida,sen hur arbetsgivaren ska göra vet jag inte men du har rätt att vabba för läkarbesök som rör barnen.

• sommar barn
    livetärgött skrev 2010-02-22 10:00:14 följande:
    När kan man få tillfällig föräldrapenning? Du kan få tillfällig föräldrapenning när du avstår från att arbeta för vård av barn när: Barnet är sjukt eller smittat. Ordinarie vårdare är sjuk eller smittad. Ordinarie vårdare är den som brukar ha hand om barnet när du arbetar, till exempel en annan förälder, dagbarnvårdare eller släkting. Den andre föräldern måste följa med ett annat av familjens barn till läkare. Du ska besöka barnavårdscentralen eller en annan mottagning för barnhälsovård, till exempel tandläkare eller barn- och ungdomspsykiatrin (BUP). Du kan inte få tillfällig föräldrapenning för vård av barn om du är hemma med barnet därför att förskolan eller skolan är stängd.Så ser det ut från fk:s sida,sen hur arbetsgivaren ska göra vet jag inte men du har rätt att vabba för läkarbesök som rör barnen.
    Tack, då behöver jag inte kolla upp det mer noga, var ganska säker på att jag läst det någonstans, men nu känner jag mig såklart ännu mer säker på att jag iaf har rätt till tillfällig föräldrapenning!

Jag får helt enkelt ringa min chef och fråga, vad som gäller för mig. Det är ju en kollega till mig som svarat mig hittills och hon har väl svarat utifrån vad som verkar bäst för verksamheten - kanske inte utifrån vad som faktiskt gäller!
  • Gladskit
    livetärgött skrev 2010-02-22 10:00:14 följande:
    När kan man få tillfällig föräldrapenning? Du kan få tillfällig föräldrapenning när du avstår från att arbeta för vård av barn när: Barnet är sjukt eller smittat. Ordinarie vårdare är sjuk eller smittad. Ordinarie vårdare är den som brukar ha hand om barnet när du arbetar, till exempel en annan förälder, dagbarnvårdare eller släkting. Den andre föräldern måste följa med ett annat av familjens barn till läkare. Du ska besöka barnavårdscentralen eller en annan mottagning för barnhälsovård, till exempel tandläkare eller barn- och ungdomspsykiatrin (BUP). Du kan inte få tillfällig föräldrapenning för vård av barn om du är hemma med barnet därför att förskolan eller skolan är stängd.Så ser det ut från fk:s sida,sen hur arbetsgivaren ska göra vet jag inte men du har rätt att vabba för läkarbesök som rör barnen.
    Vad bra! Då vet jag också hur det ligger till
    Rent allmänt så om man har stöd från Försäkringskassans sida i att man får ersättning så har inte arbetsgivaren rätt att motsäga sig detta om jag minns rätt. Så även om de tycker att det är för få timmar för att fixa en ersättare så bör du ha rätten på din sida!
  • therese

Du ska absolut vabba. Men du kan bara vabba för den tid som läkarbesöket tar + "skälig restid". Din arbetsgivare kan inte kräva att du ska vabba en hel dag, och det kommer nog inte FK gå med på heller!
    Ta en halv vabdag, och fråga inte så mkt.
    Säg bara att "Jag kommer, kl X, sen ska jag på läkarbes med mitt barn och är tillbaka kl Y". Punkt! Var bestämd!

• therese

Jo men alltså, villkoret är ju att du MÅSTE vabba! Du kan ju inte bara välja hur mkt du vill vabba det måste finnas ett behov!

Svar på tråden Har man rätt att ta ledigt med betalning för läkarbesök för en själv eller sina barn?