Har man rätt att ta ledigt med betalning för läkarbesök för en själv eller sina barn?
Hej! Jag skulle vilja veta vad som gäller om jag behöver åka iväg på ett läkarbesök alt mina barn som innebär att jag behöver vara borta från arbetet någon timme.
För någon vecka sedan så fick jag en tid till min son (via remiss), för att kolla upp hans hjärta, då det vid ett tidigare läkarbesök visat att han då hade blåsljud på hjärtat. När jag sa att jag behövde vara ledig två timmar från jobbet och frågade hur jag skulle gå tillväga fick jag till svar att jag var tvungen att ta en hel dags tillfällig föräldrapenning/vab, för att det inte skulle finnas möjlighet att vara utan mig dessa två timmar och samtidigt var det för lite tid för att sätta in en vikarie på. Jag tyckte själv att det lät väldigt konstigt att det var det enda sättet att lösa det på. Jag är ensamstående med två barn och alla dessa vab dagar tär på mig. Jag är självklart hemma med mina barn när de behöver det, och hade självklart tyckt att det hade varit en perfekt lösning om jag hade råd att förlora de där 100-lapparna som jag förlorar på en vab dag.
Hur gör ni andra när ni är tvungna att vara ledig från jobb när du eller ditt barn har en läkartid? Får ni vara lediga "gratis" denna tid. Man får ju inte ta en del av en dags semester heller.