• Anonym (orolig)

Ni som fick missfall efter v12!!

Står i valet och kvalet om jag ska göra vul eller inte. Jag har inget behov av att göra ett, för jag har inte haft några missfallssymptom och har inte haft några missfall tidigare. Anledningen till att jag vill göra vul är för att få se ett hjärta slå. Att vara säker på att jag verkligen är gravid! För det enda jag har att lita på är att jag har kommit över v12 utan att ha haft en blödning!
    Hur ofta får man missfall efter v12? Är det 2%? hur räknar man ut det till antal personer? Är det 2 på 100 som får missfall efter v12? tycker att det låter rätt så mkt!! Eller är det färre än 2 på 100? Är så dålig på att räkna ut sånt! Hjälp mig!!

Och ni som fick missfall efter v12, hur gick de till, vad hade ni för symptom, när hade fostret dött och nr fick ni reda på det??

Alla svar och funderingar mottages tacksamt!!!

• Svar på tråden Ni som fick missfall efter v12!!
  • Anonym (orolig)

INGEN?

• bellzan

F.rom. vecka 12 är man betydligt mer säker i graviditeten och risken är inte så stor att ett missfall sker.
    Tidiga missfall beror ju på att det varit nåt fel på fostret från första början.. men efter v12 måste det vara nåt drastiskt som gör att fostret dör. Allt verkar ju normalt för dig som inte haft en enda blödning med mera
    Försök slappna av och inte tänka så mycket på det, ju mer orolig du är ju oroligare blir bebisen.

• Anonym (orolig)

men jag tänker på att fostret är dött och jag inte har kommit igång med att blöda ännu! Jaja, skitsamma, det kan ju ingen av er svara på ändå..

Men ni kanske kan hjälpa mig med statistiken?? 2% är det lika med 2 st av 100 st?

• Anonym (gravid i v11)

Det stämmer, 2st av 100st råkar alltså enligt statistiken ut för missfall efter v12 (om det nu stämmer med just 2 %). Oroa dig inte, det är säkert bra :) Jag tänker dock själv göra ett UL i v13 (12+2) för att se att allt är ok, orkar inte vänta rutin-UL i v18-20 nånting.

• Anonym (orolig)

Och jag ska göra mitt imorrn i v 9+2.. spännande!

• Anonym (Karin)

Jag fick missfall i v 13+3. Jag blödde från vecka 9 och framåt så jag var på flera VUL. De kunde inte konstatera varför jag blödde men de såg att fostret levde. Jag fick aldrig veta vad missfallet berodde på men man kan ju lista ut att något var fel mycket tidigare än när missfallet skedde.

• Anonym (orolig)
    Anonym (Karin) skrev 2010-02-23 21:04:25 följande:
    Jag fick missfall i v 13+3. Jag blödde från vecka 9 och framåt så jag var på flera VUL. De kunde inte konstatera varför jag blödde men de såg att fostret levde. Jag fick aldrig veta vad missfallet berodde på men man kan ju lista ut att något var fel mycket tidigare än när missfallet skedde.
    fast jag skulle nog räkna det missfallet som missfall i vecka 9 eftersom det var då du började blöda...
  • Anonym (Karin)

Jag var på VUL i v13+0 och då levde fostret fortfarande, så jag förstår inte varför jag skulle räkna missfallet i vecka 9.

Det kan varit så att jag blödde från moderkakan, och att inte fostret orkade pga det till slut. Fostret i sig kan alltså ha varit friskt.

• Anonym
    Anonym (Karin) skrev 2010-02-24 09:26:29 följande:
    Jag var på VUL i v13+0 och då levde fostret fortfarande, så jag förstår inte varför jag skulle räkna missfallet i vecka 9. Det kan varit så att jag blödde från moderkakan, och att inte fostret orkade pga det till slut. Fostret i sig kan alltså ha varit friskt.
    Stämde fostrets storlek överrens med antal veckor+dagar??
  • Anonym (orolig)

Missfallet lär ju ha startat då i v9, och det är ju före vecka 12 iaf... Det var ju kanske den blödningen som gjorde att din bebis inte klarade av det, precis som du skrev!

Det är väl annorlunda om man går hela 12 veckor utan att ha blödit det minsta och sen kommer forsen i vecka 13. Ja det är iaf vad jag tycker. hursomhelt så är det tråkigt i vilket fall som helst oavsett när missfallet startade :(

Svar på tråden Ni som fick missfall efter v12!!