• Anonym (orolig)

Ni som fick missfall efter v12!!

Står i valet och kvalet om jag ska göra vul eller inte. Jag har inget behov av att göra ett, för jag har inte haft några missfallssymptom och har inte haft några missfall tidigare. Anledningen till att jag vill göra vul är för att få se ett hjärta slå. Att vara säker på att jag verkligen är gravid! För det enda jag har att lita på är att jag har kommit över v12 utan att ha haft en blödning!
    Hur ofta får man missfall efter v12? Är det 2%? hur räknar man ut det till antal personer? Är det 2 på 100 som får missfall efter v12? tycker att det låter rätt så mkt!! Eller är det färre än 2 på 100? Är så dålig på att räkna ut sånt! Hjälp mig!!

Och ni som fick missfall efter v12, hur gick de till, vad hade ni för symptom, när hade fostret dött och nr fick ni reda på det??

Alla svar och funderingar mottages tacksamt!!!

• Svar på tråden Ni som fick missfall efter v12!!
  • Anonym (Karin)
    Anonym skrev 2010-02-24 11:11:10 följande:
    Stämde fostrets storlek överrens med antal veckor+dagar??
    Ja, storleken stämde. Jag var som sagt på flera VUL och fostret växte hela tiden.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (orolig) skrev 2010-02-24 12:02:59 följande:
    Missfallet lär ju ha startat då i v9, och det är ju före vecka 12 iaf... Det var ju kanske den blödningen som gjorde att din bebis inte klarade av det, precis som du skrev!Det är väl annorlunda om man går hela 12 veckor utan att ha blödit det minsta och sen kommer forsen i vecka 13. Ja det är iaf vad jag tycker. hursomhelt så är det tråkigt i vilket fall som helst oavsett när missfallet startade :(
    Klart det är skillnad på att gå i 12 veckor utan att blöda. Eftersom jag anser att mitt missfall kom i vecka 13+3 och du frågade efter symptom etc för de som hafr missfall efter v 12, så ville jag dela med mig av mina erfarenheter. Trodde faktiskt inte jag skulle behöva försvara mig.

Har man inte haft några problem innan v 12 är missfallsrisken säkert jätteliten.

Om det var så att jag blödde från moderkakan, så är inte det jätteovanligt och det långt ifrån alla som slutar i missfall. En del går det bra för, så jag anser inte att mitt missfall startade vecka 9.
  • Anonym (orolig)

Inte meningen att du ska känna att du ska försvara dig, för jag är inte ute på krigstigen. Man kan ju tycka olika om en sak, och det gör du och jag.

• Anonym (missfall)
    Anonym (Karin) skrev 2010-02-24 13:03:12 följande:
     Har man inte haft några problem innan v 12 är missfallsrisken säkert jätteliten.
    Jag hade inga problem med blödningar eller liknande och jag fick missfall i v.14. Fick pankikkänslor och åkte in och gjorde VUL och det visade sig att min intuition var riktig...
  • Anonym (Katten)

Hörru TS. Tjejen som fick missfall i v 13+3 fick missfall efter vecka tolv. Jag förstår inte alls hur du tänker. Jag hade blödningar med min son men han stannade kvar ändå. Blödningarna som tjejen hade behövde inte betyda att det skulle bli missfall! Nu blev det det. (Jag beklagar av hela mitt hjärta, har själv haft många missfall)
    Men åter till v 13+3. Vet du hur stort fostret är TS? Det är otroligt tungt att få missfall spec. efter 13 fullgångna veckor. Jag fattar inte hur du kan vara så kall! Missfallet skedde ju faktiskt inte i v 9. Och förresten mediciniskt har hon fått ett sent missfall vilket kommer att stå i hennes journaler, alltså ett missfall efter 12 fullgångna veckor!
    Jag blir helt upprörd!

• Anonym (orolig)
    Anonym (Katten) skrev 2010-02-25 09:57:23 följande:
    Hörru TS. Tjejen som fick missfall i v 13+3 fick missfall efter vecka tolv. Jag förstår inte alls hur du tänker. Jag hade blödningar med min son men han stannade kvar ändå. Blödningarna som tjejen hade behövde inte betyda att det skulle bli missfall! Nu blev det det. (Jag beklagar av hela mitt hjärta, har själv haft många missfall)Men åter till v 13+3. Vet du hur stort fostret är TS? Det är otroligt tungt att få missfall spec. efter 13 fullgångna veckor. Jag fattar inte hur du kan vara så kall! Missfallet skedde ju faktiskt inte i v 9. Och förresten mediciniskt har hon fått ett sent missfall vilket kommer att stå i hennes journaler, alltså ett missfall efter 12 fullgångna veckor!Jag blir helt upprörd!
    Men gud, ta det lugnt!!!! Jag skrev ju att det är var hemskt!!! Jag är väl inte alls kall mot henne!!! Man tycker väl olika om olika saker!!!! Eller är det förbjudet nu??? Vet fortfarande vad jag tycker och tror om den här saken, och jag står på mig!!
    Du får gärna bli upprörd, jag bryr mig helt inte! Jag skrev ju att det var synd om henne i vilket fall som helst om de nu var i vecka 9 eller vecka 13... Herregud!!!
  • Anonym (suck)

Helt otroligt att t.o.m en sån här tråd kan spåra ur!
    Sen TS, jag fårstår att denna tjej känner att hon behöver försvara sig mot dig eftersom du har fel. Du skriver att du får tycka vad du vill och det får du. Men håll det för dig själv eller kolla upp fakta. Det klassas inte som missfall att bara börja blöda utan det är när fostret dör. Då stöts det antingen ut direkt och är ett missfall och hennes mf skedde i 13+3. Stöts det inte ut direkt utan ligger kvar så kallas det MA. Men hon visste ju att fostret levde kort innan och då är det mf. Skulle du kalla det mf i v6 om man blödde från det men inte förlorade barnet förrän i v 35? Min mamma blödde konstant när hon väntade min syster och inte kallar jag henne för ett mf i v 6 heller.

Kolla upp fakta istället för att bara uttala dig. Äpplen blir inte päron bara att du "tycker" att det är så. Fakta är ändå fakta. Henne mf klassas enligt fakta som ett mf i v 13+3. punkt.

• Anonym (Katten)

Tack så mycket anonym suck. Du fick fram det precis så som jag menade!:)
    Jag blir helt upprörd och förvirrad över TS åsikt som inte är annat än fel!

• Anonym (Katten)

Och en grej till. Det är stor skillnad på missfall i v 9 jämfört med 13+3. Både fysiskt och till viss del psykiskt (kan jag tänka mig)

• Anonym (suck)
    Anonym (Katten) skrev 2010-02-25 11:56:15 följande:
    Tack så mycket anonym suck. Du fick fram det precis så som jag menade!:)Jag blir helt upprörd och förvirrad över TS åsikt som inte är annat än fel!
    Jag med, förstår inte överhuvudtaget hur man kan yttra sig så i en så pass känslig fråga. Till dig anonym (Karin): Så snällt av dig att dela med dig av din hemska erfarenhet och jag hoppas du vågar göra det igen om någon behöver trots dessa klumpiga uttalanden!
  • Anonym (suck)
    Anonym (Katten) skrev 2010-02-25 11:58:34 följande:
    Och en grej till. Det är stor skillnad på missfall i v 9 jämfört med 13+3. Både fysiskt och till viss del psykiskt (kan jag tänka mig)
    Det blir ju oftast närmast förlossningssymptom man får vid ett mf i v 13+3. v 9 är ju mer som en större blödning. Fostret hinner växa mycket mellan dessa veckor!
  • Anonym (Katten)

Ja, men precis. Smärtan blir ju värre ju längre du går i grav.
    Nej hur vågar man ens ifrågasätta nån som har gått igenom den oro, rädsla och sorg som man känner vid mf? Smaklöst!
    Jag vill också säga till anonym (karin) väldigt starkt och bra av dig att berätta om det du har gått igenom, det kan nog hjälpa många andra oroliga själar!

• Anonym (suck)
    Anonym (Katten) skrev 2010-02-25 12:06:13 följande:
    Ja, men precis. Smärtan blir ju värre ju längre du går i grav. Nej hur vågar man ens ifrågasätta nån som har gått igenom den oro, rädsla och sorg som man känner vid mf? Smaklöst!Jag vill också säga till anonym (karin) väldigt starkt och bra av dig att berätta om det du har gått igenom, det kan nog hjälpa många andra oroliga själar!
    Ja smaklöst var ordet!
  • Anonym (trött...)

Ja, det är märkligt att till och med en sån här tråd kan spåra ur. Jag har själv haft flera missfall och dessutom gjort en del research om ämnet i min yrkesroll. Den här konstant återkommande diskussionen om vad som är värst (i den eller den veckan) är i sig helt befängd. Jag har talat med både kuratorer på reproduktionsmedicinska och psykologer på mödravården och det alla säger är att det egentligen inte går att säga vad som är värst psykiskt. Ett missfall i vecka 6 kan ta hårdare än ett missfall i vecka 17, det beror på så många saker (har man haft missfall förut, varit med om andra trauman/förluster, försökt få barn länge, har förtroende för sjukvården, har det tillstött komplikationer i samband med missfallet eller skötte kroppen det hela perfekt osv). Särskilt det här med komplicerat eller okomplicerat missfall verkar ha betytt ganska mycket enligt en kurator, som sa att de flesta som kom till henne också hade varit med om olika komplikationer (infektioner, misslyckade skrapningar osv) i samband med missfallet. Självklart är det olika att få missfall i olika veckor, precis som inget missfall är det andra likt. Men hur en annan människa upplever det går aldrig att veta. Vad som är "värst" går inte att säga. Enligt en psykolog kan t o m ett senare missfall ibland upplevas "lättare" eftersom man oftast får mer stöd hos omgivningen då, eftersom fler förstår att man har upplevt en förlust.

Självklart är ett missfall i vecka 13+3 ett missfall i vecka 13+3, eftersom fostret levde fram till dess. Jag hade själv blödningar med sonen - och han är ju inget missfall. Däremot hade jag en missed abortion som utan min vetskap startade i vecka 9-10, men som inte visade sig förrän efter en yttepytteblödning i vecka 12+2, då jag gjorde ett UL och fick veta att fostret hade varit dött ett par veckor. Så det är ju inte när blödningarna startar som avgör när det blev ett missfall.

• Anonym (orolig)

Ja, det är ju ni som har fått tråden att spåra ur!!!! Ingen aning!!! Ni vänder ju och vrider på saker och ting så att det blir helt galet... Jag sa ju att det var synd om henne!!! Vaknat på fel sida idag eller???
    Ja, nu lämnar ja den här tråden, ni kan ju snacka vidare om ni vill....

• Anonym (suck)

Ja det sa du. Efter att du ifrågasatt hennes historia. Lämna du tråden. Tror inte så många fler som fått sena mf känner för att svara dig ändå

• Anonym (MA)

Kan ju säga att blödningar inte betyder missfall, sj trodde jag att allt var bra i tisdags när vi var på UL men då visade det sig att våra flickor dött någon gång under v17 och jag har inte blödit eller haft nåt ont. Jag går och väntar på att jag ska föda ut min döda flickor på Måndag. De har ingen aning om vad som orsakat det hela. Så även om det mår bra i v12 så kan saker gå snett. Men för de flesta går det ju bra.. Sorgen kan inte jämföras med någon annans då alla förlorat nåt väldigt efterlängtat och älskat.

• Anonym (Karin)
    Anonym (MA) skrev 2010-02-25 14:23:24 följande:
    Kan ju säga att blödningar inte betyder missfall, sj trodde jag att allt var bra i tisdags när vi var på UL men då visade det sig att våra flickor dött någon gång under v17 och jag har inte blödit eller haft nåt ont. Jag går och väntar på att jag ska föda ut min döda flickor på Måndag. De har ingen aning om vad som orsakat det hela. Så även om det mår bra i v12 så kan saker gå snett. Men för de flesta går det ju bra.. Sorgen kan inte jämföras med någon annans då alla förlorat nåt väldigt efterlängtat och älskat.
    Herregud vad hemskt :( Beklagar verkligen! Vet hur jobbigt det är... Skickar all styrka jag har så ni tar er igenom detta.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (orolig) skrev 2010-02-24 13:09:23 följande:
    Inte meningen att du ska känna att du ska försvara dig, för jag är inte ute på krigstigen. Man kan ju tycka olika om en sak, och det gör du och jag.
    Det är dock ett väldigt känsligt ämne för mig som du trampar på. Jag ville bara berätta min historia och tycker inte du har rätt att ha åsikter om mitt missfall.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Katten) skrev 2010-02-25 12:06:13 följande:
    Ja, men precis. Smärtan blir ju värre ju längre du går i grav. Nej hur vågar man ens ifrågasätta nån som har gått igenom den oro, rädsla och sorg som man känner vid mf? Smaklöst!Jag vill också säga till anonym (karin) väldigt starkt och bra av dig att berätta om det du har gått igenom, det kan nog hjälpa många andra oroliga själar!
    Tack! Jag fick själv mycket hjälp här på familjeliv i diverse olika trådar efter mina missfall, så därför är det självklart att berätta min historia i tron att det kan hjälpa.
Svar på tråden Ni som fick missfall efter v12!!