• frk lorelei

Utvecklingsfas vid 3-veckors ålder?

Snabb fråga... ÄR det så att bebisar har en utvecklingsfas vid 3 veckor? Vår son bara skriker och äter. Jag får amma honom nästan varenda timme och ändå är han inte nöjd. Han kan småsomna efter maten och då sover han bara 10-15 min oftast och sen skriker han akut när han väl vaknar. De gånger han sover som bäst så ska han helst sova PÅ oss, då kan han sova längre tid. Han sover inte alls mycket på dagarna, så som de säger att nyfödda ska, särskilt inte mitt på dagen. På kvällarna kan han somna till och med i 3 - 4 timmar, men då sover han å andra sidan inte så bra på natten. 

Råd och tips? 
  • Svar på tråden Utvecklingsfas vid 3-veckors ålder?
  • lövet2

Han låter rätt normal. Nyfödda sover mest, ja, men nu är han inte nyfödd längre. Nu är han 3 veckor och orkar vara vaken mer.
    När han äter och äter hela tiden, så kan du räkna med att han just växer snabbt och då behöver dubbelt så mycket mat. Ju mer han äter, desto mer producerar du, och efter någon eller några dagar så har du tillräckligt för hans nya större behov.

• frk lorelei

Och varje timme... ? Visst, jag har inget annat för mig, men både han och jag blir ju helt slut av det här. 

• 3tjejer

Utvecklingsfas vet jag inte men vid 3 veckor har jag för mig att det är en tillväxtfas då man ofta måste amma nästan hela tiden innan mjölkproduktionen ställer in sig efter det ökade behovet.

Sover han bäst på dig så låt honom sova på dig då så kanske han kan sova lite längre om du tror att han får för lite sömn. Bärsjal/Ergonomisk sele kanske?

• 3tjejer

Jag ammade nog också varje timme i den åldern men jag lovar det kommer inte hålla på så länge! Se till att dricka mycket så att du kan göra mkt mjölk och snart har din mjölkproduktion ökat och det kan gå längre mellan amningarna.

Om ni sover tillsammans så kanske du inte behöver vakna så mycket vid nattmatningarna?

Nu har nog mina ätit ungefär varannan timme men det är mycket enklare än varje timme! De äter fortare också när de blir lite större.

• Melly
    frk lorelei skrev 2010-02-22 15:39:54 följande:
    Och varje timme... ? Visst, jag har inget annat för mig, men både han och jag blir ju helt slut av det här. 
    Jadå det är helt normalt Amning är inte bara mat utan att det är lika mycket närhet och trygghet för bebisen Så att det är normalt att dom vill amma nästan jämt dom första 2-3 månaderna. Ibland flera gånger i timmen under vissa perioder utav dygnet

Han blir inte trött och slut utav det eftersom att bebisar tom kan amma i sömnen. Han mår bara bra utav att få amma när han behöver. Om du är trött så kan du ligga i sängen och amma så att du kan vila och halvsova samtidigt. Eller att du sitter i soffan och ammar medans du kollar på tv för att koppla av

Det blir bättre om ett par månader och det är en kort tid utav ditt liv egentligen
  • Melly

Jag håller med Pim73 om att bärsjal kan vara nåt för dig Bärsjal underlättade livet nåt enormt för mig. I sjalen så får bebisen närhet och trygghet samtidigt som att man kan röra sig som man vill och få saker gjorda medans bebisen är i sjalen. Mina tjejer bodde i sjalen när dom var små

• frk lorelei

Tack så mycket alla :D

Jag tror att det kanske handlar mycket om att bara acceptera att det ÄR så här det ÄR. Det tar tid att anpassa sig och att försöka att inte tänka "är det här normalt", men jag jobbar på det. 
    En sak jag tänker på är ju frågan om hur mkt mjölkproduktionen hinner med mellan varven när han äter så ofta nu. Fast ibland äter han inte, det är bara snuttande då, som att jag vore nappen (vi har inte gett honom napp än, det har varit för mycket krångel med amningen så vi måste få ordning på det först.) När de snuttar så där, får de i sig mjölk då också?
    Jag ska försöka låna en sjal för att testa, helt klart. 
  • 3tjejer

Om du låter sonen äta/snutta ofta så ökar produktionen. Och då menar jag inte att han kommer få ett större mål en halvtimme senare men om nån vecka eller så så har du en större mjölkproduktion.

Jag tror du har helt rätt i att mycket ligger i att acceptera att det är så som det är men också att komma ihåg att det händer sååå jättemycket det första året att det som ni tycker är en rutin nu inte kommer vara det om några veckor. Det kan vara bra att komma ihåg det när man går igenom mer prövande faser som tillväxtperioder, tänder etc. Det går över. Det kommer inte vara hur länge som helst. Om man tänker på det så blir även den jobbigaste fas lite lättare.

• LillaFlingan

1a utvecklingsfasen är vid 5v,sen vid 8v, sen vid 12v, 16v,20v, och sen minns jag inte riktigt flera.. :D

Svar på tråden Utvecklingsfas vid 3-veckors ålder?