Inlägg från: sirisdotter |Visa alla inlägg
  • sirisdotter

Uretrit

Fick du inga goda råd ens? 

(innan bakterier blev resistenta fick man alltid antibiotika eller sulfa - kanske är samma sak).
    Nu ska man dricka, dricka, dricka;  tranbärsjuice t ex.

• sirisdotter

Har haft många problem med urinvägarna tidigare. Förr fick man en dunderkur (Sulfapral) som simsalabim tog bort trängningarna och svedan.
    Den medicinen är nog förbjuden nu, kanske gav för mycket biverkningar.

De senaste  åren har jag ibland fått annan medicin, som börjar på T - inte alls lika effektiv.  En väninna fick inte komma  till akuten förrän hon kissade blod - fick samma medicin på T - och det dröjde länge innan hon blev av med besvären.  Hon tyckte det lindrade att dricka öl, tror inte sjukvården rekommenderar öl.

Just det, dricka surt och dricka mycket, så att det blir snabb genomströmning i systemet!

Tvätta sig med alkalisk tvål ska man undvika.

Det finns något som kallas "smekmånadsuritrit" - där mekanisk retning är boven/försämrar situationen.  Drabbades av det längst ut i Stockholms skärgård under segling med gammal träbåt (=utan dusch).

Som drabbat har man svårt att skilja på urinvägs- och urinrörsinfektion.  Ibland tar vårdcentralen odling för att ta reda på vilken bot man ska sätta in - ibland chansar läkaren och skriver ut den antibiotika som för tillfället gäller.

Med risk att någon sjukvårdsutbildad och erfaren ser en massa fel skickar jag det här.

Hoppas du blir bra snart!

• sirisdotter

Googlade lite för din räkning på uretrit igår.  Hemmets journals frågespalt fick jag träff på, du kanske ska leta fram det svaret.  Känner mig lite på hal is, dels för jag sluppit dessa problem länge nu, dels för att jag inte har den allra minsta medicinska utbildning. Där står bl a att man kan anpassa sexlivet under tiden problemen kvarstår.

• sirisdotter
    Rosielou skrev 2010-03-09 22:51:45 följande:
    Här är en till med diagnos uretrit. Besvären uppkom för ca 8 veckor sen. Jag är gravid i v 28 och trodde att jag fått urinvägsinfektion men efter många negativa odlingar skickad min bm mig till urolog. Jag känner mig deppig och har svårt att tänka positivt. Den info jag hittat är minst sagt negativ och det verkar svårt att hitta lindring och bot. Min urolog kunde inte svara på om sjukdomen hade något med graviditeten att göra. Det man kan konstatera är att urinröret och musklerna runt om är slappare under grav och att slemhinnorna är påverkade. Nu ber jag till högre makter att detta avtar efter förlossning men jag är skeptisk efter vad jag läst. Några kloka råd eller erfarenhet? SNÄLLA 
    Har tänkt på hur det gått för TS och alla gånger genom åren jag haft trängningar och sveda utan att odlingar visat något - och blivit avfärdad som frisk.

Vill också nämna att det uretrit anges vara kronisk.  Det förefaller ödesdigert - min erfarenhet är att det går över. Nu var det länge sedan jag hade några besvär alls med urinvägarna, varken med eller utan påvisbara bakterier/ ökad äggvita eller vad det är odling visar.
  • sirisdotter
    Anonym (Ledsen) skrev 2010-03-11 19:21:50 följande:
    Jag tog en dagen efter tablett & började även med p-piller i samma veva som detta bröt ut Vet inte om det kan ha någon betydelse?! Är också galet deppig & rädd för att detta ska bli kroniskt... Jag har inte varit hos urolog, bara gynläkare! Diagnosen kändes väl ganska så luddig egentligen, där är inte ens tagna några prover & urinodlingar utan hon gav mig diagnosen utifrån vad jag berättade, typ... Ska till en vulvamottagning på måndag & då ska jag prata mer med dom om detta!
    Sambandet med p-piller är inget jag snappat upp tidigare.  Och jag åt p-piller MÅNGA år,  och absolut när jag drabbades första gången.

Sedan "skulle"  man äta östrogen under klimakteriet.  Vem vet?

När jag fick smekmånadsuretrit var inga (konstgjorda)  hormoner inblandade. 
  • sirisdotter
    Anonym (Ledsen) skrev 2010-03-11 21:52:57 följande:
    Hur blev det av med smekmånadsuretriten & hur länge höll den i sig? Börjar bli gaaaalen!!!
    Tja,  en kompis som är läkare skrev ut något av de nu försvunna preparaten,  som vad jag minns hjälpte den gången.  Kanske fanns Sulfapral kvar då, en dundermedicin, som jag tror förbjöds sedan.

Har svagt minne av penslingar av urinröret hos stans privata gynekolog - någon annan nämner det.  Det var snarare under östrogenperioden, tror knappast det var cortison - och experimentet avbröts på gynokologens initiativ efter ett par försök, som inte gav något resultat.
  • sirisdotter
    Anonym (rädd) skrev 2010-04-06 11:41:46 följande:
    hamnade här i tråden. hur går det för er? Detta svar fick jag av min läkare på vc:Det är inte så vanligt att uretriten är kronsik om man inte är född med den eller haft den sedan man var liten. uretrit är ingen sjukdom utan en diagnos man säger när man inte hittar något annat.att ha besvär som liknar uretrit under graviditeten är inte alls konstigt med tanke på det ökade trycket graviditeten medför, det kan ila till ordentligt men går över efter graviditeten.uretritsymptomen läker oftast av sig själv.Jag är osäker om det är uretrit jg har för jag är gravid v 36 ilar till ibland som sjutton i urinröret men inget när jag kissar. däremot gör det ont vid sex. det svider lixom på något sätt. jag får inte göra någon underskökning tyvärr
    Jaså, en slaskdiagnos, där ser man! 

Hittade vid påskstädning en artikel om urinvägsbesvär i Må bra (april 2007).  Kvinnor "vittnar"  om att naturläkemedlet Uva-E från hälsokosten hjälper dem.  Har inte testat, då jag inte kände till det när jag hade besvär.  Tranbär och lingon nämns också.  I Fråga doktorn sist föreslogs att man äter tranbären som de är,  då drycken är sötat.
  • sirisdotter
    Anonym (rädd) skrev 2010-04-06 12:17:04 följande:
    ja precis det ordet sa han åxå slaskdiagnos. jag har inga bakterier i mitt urin har ni andra det? sedan blir jag så himla ledsen att behöva gå o vänta i över ett halvår till innnan jag får en tid.
    Så hade jag det många gånger genom åren;  helt tydliga besvär - och inga bakterier - inte roligt.

Om jag var du skulle jag satsa på en förpackning av hälsokostpreparatet jag nämnde.  De får inte göra reklam, kunnig personal kan i affären förklara för dig, särskilt som du vet vad du frågar efter.
Svar på tråden Uretrit