Uretrit
Fick du inga goda råd ens?
(innan bakterier blev resistenta fick man alltid antibiotika eller sulfa - kanske är samma sak).
Nu ska man dricka, dricka, dricka; tranbärsjuice t ex.
Fick du inga goda råd ens?
(innan bakterier blev resistenta fick man alltid antibiotika eller sulfa - kanske är samma sak).
Nu ska man dricka, dricka, dricka; tranbärsjuice t ex.
Har haft många problem med urinvägarna tidigare. Förr fick man en dunderkur (Sulfapral) som simsalabim tog bort trängningarna och svedan.
Den medicinen är nog förbjuden nu, kanske gav för mycket biverkningar.
De senaste åren har jag ibland fått annan medicin, som börjar på T - inte alls lika effektiv. En väninna fick inte komma till akuten förrän hon kissade blod - fick samma medicin på T - och det dröjde länge innan hon blev av med besvären. Hon tyckte det lindrade att dricka öl, tror inte sjukvården rekommenderar öl.
Just det, dricka surt och dricka mycket, så att det blir snabb genomströmning i systemet!
Tvätta sig med alkalisk tvål ska man undvika.
Det finns något som kallas "smekmånadsuritrit" - där mekanisk retning är boven/försämrar situationen. Drabbades av det längst ut i Stockholms skärgård under segling med gammal träbåt (=utan dusch).
Som drabbat har man svårt att skilja på urinvägs- och urinrörsinfektion. Ibland tar vårdcentralen odling för att ta reda på vilken bot man ska sätta in - ibland chansar läkaren och skriver ut den antibiotika som för tillfället gäller.
Med risk att någon sjukvårdsutbildad och erfaren ser en massa fel skickar jag det här.
Hoppas du blir bra snart!
Googlade lite för din räkning på uretrit igår. Hemmets journals frågespalt fick jag träff på, du kanske ska leta fram det svaret. Känner mig lite på hal is, dels för jag sluppit dessa problem länge nu, dels för att jag inte har den allra minsta medicinska utbildning. Där står bl a att man kan anpassa sexlivet under tiden problemen kvarstår.