• Rosielou

Uretrit

Här är en till med diagnos uretrit. Besvären uppkom för ca 8 veckor sen. Jag är gravid i v 28 och trodde att jag fått urinvägsinfektion men efter många negativa odlingar skickad min bm mig till urolog. Jag känner mig deppig och har svårt att tänka positivt. Den info jag hittat är minst sagt negativ och det verkar svårt att hitta lindring och bot. Min urolog kunde inte svara på om sjukdomen hade något med graviditeten att göra. Det man kan konstatera är att urinröret och musklerna runt om är slappare under grav och att slemhinnorna är påverkade. Nu ber jag till högre makter att detta avtar efter förlossning men jag är skeptisk efter vad jag läst. Några kloka råd eller erfarenhet? SNÄLLA 

• Rosielou

Fick också mycket dålig info. Är du gravid? Jag har förstått att detta är en knepig sjukdom som verkar yttra sig olika. Dessutom uppkommer den tydligen av okända orsaker. Jag har alltid haft problem med urinvägarna, flera infektioner och alltid lite känslig i samband med mens. Jag hoppas därför på att mina gravid hormoner har utlöst detta, men det vet man inte. Annars är det många kvinnor som vittnar om att p-piller utlöst uretrit..?? 

Doxyferm används vid klamydia som kan ge urinrörsinflammation men då måste det finnas bakterier. Det gör det inte i mitt fall. Annars hjälper det att dricka mycket och "spola rent" iallafall känns det skönt tycker jag. Hiprex har jag också testat men det är mot UVI och bakterier och uritrit är en inflammation.
    Jag har absolut inte lust att ha sex nu, dels gör det ont och jag är rädd att förvärra besvären. Kan bero på graviditeten också. 
    Jag har fått min första kortisonbehandling och är inbokad på 2 till. Har ni andra erfarenhet?
    Skönt att man inte är ensam i detta helvete.. 
  • Rosielou

Mina besvär har jag haft i 8 veckor ungefär. För 1 vecka sedan fick jag diagnosen. Det verkar ändå som att det i många fall är hormon relaterat. Flera vittnar om att besvär uppkommit när de börjat äta p piller och i mitt fall under graviditet. Jag känner mig jätte deppig och har panik inför att detta kan vara kroniskt.

Mina besvär kommer och går, sällan helt borta och ibland är det riktigt illa.

Det gör inte direkt ont när jag kissar utan svedan sätter in efteråt. Ibland krampar det också och värker. Vidrig känsla som tar över allt annat.

Har du varit hos en urolog? Hur fick du din diagnos?

• Rosielou

Jag har inga bevis för att p-piller har triggat din uretrit men jag har läst att för flera har så varit fallet. Jag skulle sluta med dom och se om det hjälper. 

Se till att få komma till en urolog och så du kan få en riktig diagnos ställd. Då får du göra en cystoskopi (dom går in med ett instrument i urinröret/blåsan) då kan dom se om det är inflammerat. Ingen skön undersökning men du blir bedövad och jag tyckte att det var skönt att få ett riktigt besked. 
    Hur länge har du haft besvär?
  • Rosielou

Jag vet inte ska kolla Men jag antar det eftersom urologen sa att jag var inflammerad i urinröret. Det här är riktigt tufft, jag har inte lust med någonting, vill bara ligga på soffan. Mår inte direkt bättre efter att ha läst all negativ info på nätet heller. 

Har du ont hela tiden? Värme hjälper mig när det är som värst.
  • Rosielou

När jag fick min kortisonbehandling som var den första så gjorde han först cystoskopin. Vilket gjorde att det blev dubbla ingrepp. Det gjorde ont, det sved när jag kissade och det värkte mer efteråt. Jag tror att det var cystoskopin som bidrog till smärtan för urologen sa att nästa gång då jag bara ska få kortison så blir det mycket lättare. 

Jag vill inte skrämma dig ang undersökningen, man får bedövning men det svider. Samtidigt så är man ju van vid det och jag tyckte det var skönt att få ett besked. Något som måste göras helt enkelt. Om jag klarade det så klarar du det, jag har ju dessutom en stor mage som trycker på Vilken stad bor du i?
  • Rosielou

Som sagt undersökningen är inget i jämförelse med den här skiten. Jag bor i sthlm, se till att du får träffa en urolog. Jag har gjort en behandling och har två till inbokade. Vi får se om det behövs fler.

• Rosielou

Oförändrat här eller besvären kommer och går. Vissa dagar trängningar andra mer sveda och kramp. Imorgon ska jag få en till kortisonbehandling. Trots olika resultat så verkar det ändå vara den behandling som har störst effekt. Måste våga lita på läkaren.... Bra att du fick en remiss. Jag hade också gärna ätit ipren men den är inte tillåten under grav, typiskt! 

Jag öppnade precis en ny tråd här på fl där jag efterlyser andra med uretrit, häng på där!
Svar på tråden Uretrit