Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

Uretrit

Fick diagnosen uretrit (urinrörskatarr) idag, någon som upplevt detta & vet vad man ska göra för att bli av med det??? Känner mig så ledsen! :(

• Svar på tråden Uretrit
  • Anonym (Ledsen)

Det enda rådet jag fick var att inte tvätta mig för mycket i underlivet?! 

Så det är det som är tricket alltså, att dricka mycket surt?
    Har du haft uretrit Sirisdotter? Hur blev du av med det?

• Anonym (Ledsen)

Läkaren nämnde något om det här med smekmånadsuretrit, har nämligen precis träffat en ny kille & det har blivit en hel del sex! Ska man avstå från sex nu med andra ord? :(

Men alltså, finns det ingen medicin som hjälper? Som mot urinvägsinfektion? Antibiotika eller så? Är det bara dricka mycket & surt som gäller liksom?

Känner mig så grymt deppig, TACK för att du svarar & bryr dig! Betyder mycket!!!

• Anonym (Ledsen)

Puff         

• Anonym (Ledsen)

TACK för ditt svar & vad gullig du är som googlat för min skull :) Ska genast kika in på frågespalten & se vad där står! Tack ännu en gång!

sirisdotter skrev 2010-02-23 20:46:09 följande:
    Googlade lite för din räkning på uretrit igår.  Hemmets journals frågespalt fick jag träff på, du kanske ska leta fram det svaret.  Känner mig lite på hal is, dels för jag sluppit dessa problem länge nu, dels för att jag inte har den allra minsta medicinska utbildning. Där står bl a att man kan anpassa sexlivet under tiden problemen kvarstår.
  • Anonym (Ledsen)

Vad jobbigt att du också har dessa problem Hur yttrar det sig för dig? Kan du ha sex?

Jag mår väl sådär, hinkat lingon & tranbärsdricka men jag vet inte om det hjälper direkt... Känns så himla, himla deppigt!

Längtan82 skrev 2010-02-24 00:33:49 följande:
    Hej! jag har haft problem med urinvägarna sedan jag var 15 år, jag är nu 27. Jag har aldrig fått någon diagnos men jag tror själv att det är kronisk uretrit jag har för symtomen stämmer så bra in på mig. Symptomen på uretrit är oftast trängningsbesvär, smärtor och krampliknande känningar i urinröret och/eller urinblåsan. Smärtorna kan röra sig i hela buken men är oftast som starkast vid urinrörets mynning vilket gör det svårt att exempelvis genomföra samlag eller cykla då beröringen är mycket obehaglig och smärtsam. Vissa kvinnor upplever svidande och brännande känslor i hela underlivet i samband med uretrit. Jag har läst en del på internet och tyvärr verkar det inte finnas någon direkt behandling mot uretrit. Jag har lärt mig att leva med det men jag hoppas ju såklart att forskningen ska gå framåt. Jag har provat antibiotika, jag har fått mina urinrör spolade men det har inte hjälpt. Så nu väntar jag på att någon ny behandling ska komma. hoppas du mår bättre!!
  • Anonym (Ledsen)

Puff igen!

• Anonym (Ledsen)
    Rosielou skrev 2010-03-09 22:51:45 följande:
    Här är en till med diagnos uretrit. Besvären uppkom för ca 8 veckor sen. Jag är gravid i v 28 och trodde att jag fått urinvägsinfektion men efter många negativa odlingar skickad min bm mig till urolog. Jag känner mig deppig och har svårt att tänka positivt. Den info jag hittat är minst sagt negativ och det verkar svårt att hitta lindring och bot. Min urolog kunde inte svara på om sjukdomen hade något med graviditeten att göra. Det man kan konstatera är att urinröret och musklerna runt om är slappare under grav och att slemhinnorna är påverkade. Nu ber jag till högre makter att detta avtar efter förlossning men jag är skeptisk efter vad jag läst. Några kloka råd eller erfarenhet? SNÄLLA 
    Känner mig också sjukt deppig & tänker svart!
    Vad gav läkarna dig för råd? Jag fick inte så mycket mer råd mer än att inte tvätta mig för mycket, lufta underlivet, dricka mycket & försöka att undvika ställningar vid sex som "skaver" mot urinröret! Jag har läst mycket om detta på nätet & läst något om ett antibiotika som heter Doxyferm som tydligen kan ges vid uretrit, har du fått testa detta? Plus något som heter Hiprex som ska göra urinen sur?

Hur yttrar sig dina besvär?
  • Anonym (Ledsen)
    sirisdotter skrev 2010-03-10 08:07:33 följande:
    Har tänkt på hur det gått för TS och alla gånger genom åren jag haft trängningar och sveda utan att odlingar visat något - och blivit avfärdad som frisk. Vill också nämna att det uretrit anges vara kronisk.  Det förefaller ödesdigert - min erfarenhet är att det går över. Nu var det länge sedan jag hade några besvär alls med urinvägarna, varken med eller utan påvisbara bakterier/ ökad äggvita eller vad det är odling visar.
    Vad gullig du är som tänker på lilla mig! Det är upp & ner här får jag nog lov att säga, vissa dagar bättre, andra sämre! :( Du sprider lite ljus när du säger att du inte haft problem på länge vilket ju inger hopp!
  • Anonym (Ledsen)

Har också förstått att det kan yttra sig väldigt olika från person till person, känns nästan som en diagnos som sätts när man inte riktigt vet varför man har besvären?! Jag är inte gravid! Träffade nyligen en ny pojkvän & det var då det hela började
    Hur yttrar det sig för dig? För mig är det att jag känner mig kissnödig ofta, när jag kissat klart så känns det som att det kryper/ilar i urinröret & den känslan kan sitta kvar en stund, väldigt märklig känsla, jag är ofta lite röd vid urinrörsmynningen har jag sett plus att hettar i underlivet! Det gör inte alls ont att kissa för mig, gör det det för dig?

Gyn jag var hos rekommenderade inte kortisonbehandling, varför vet jag inte men hon tyckte inte att det var något bra alternativ?! Gjorde det ont att få en sådan behandling?

Hon sa att besvären inte kan förvärras vid sex men jag har ingen aning? Har ett långdistans förhållande så när man då väl ses vill man ju gärna ha sex! Hade sex förra helgen & det gjorde inte ont när vi hade sex men efteråt kändes det som att jag skulle kissa på mig i typ några timmar, jätteobehagligt!

Är helt galet trött på detta! Hur länge har du haft dina besvär?

• Anonym (Ledsen)

Jag tog en dagen efter tablett & började även med p-piller i samma veva som detta bröt ut Vet inte om det kan ha någon betydelse?!

Är också galet deppig & rädd för att detta ska bli kroniskt...

Jag har inte varit hos urolog, bara gynläkare! Diagnosen kändes väl ganska så luddig egentligen, där är inte ens tagna några prover & urinodlingar utan hon gav mig diagnosen utifrån vad jag berättade, typ... Ska till en vulvamottagning på måndag & då ska jag prata mer med dom om detta!

• Anonym (Ledsen)
    sirisdotter skrev 2010-03-11 19:36:14 följande:
    Sambandet med p-piller är inget jag snappat upp tidigare.  Och jag åt p-piller MÅNGA år,  och absolut när jag drabbades första gången. Sedan "skulle"  man äta östrogen under klimakteriet.  Vem vet? När jag fick smekmånadsuretrit var inga (konstgjorda)  hormoner inblandade. 
    Hur blev det av med smekmånadsuretriten & hur länge höll den i sig? Börjar bli gaaaalen!!!
  • Anonym (Ledsen)
    Rosielou skrev 2010-03-11 19:44:54 följande:
    Jag har inga bevis för att p-piller har triggat din uretrit men jag har läst att för flera har så varit fallet. Jag skulle sluta med dom och se om det hjälper.  Se till att få komma till en urolog och så du kan få en riktig diagnos ställd. Då får du göra en cystoskopi (dom går in med ett instrument i urinröret/blåsan) då kan dom se om det är inflammerat. Ingen skön undersökning men du blir bedövad och jag tyckte att det var skönt att få ett riktigt besked.  Hur länge har du haft besvär?
    Äter inte p-piller längre, slutade efter bara en månad då jag mådde dåligt av dom i övrigt!

Undersökningen låter hemskt obehaglig men måste man så måste man ju såklart... Ska höra vad dom säger på gyn på måndag & så får jag se vad nästa steg blir!
    Har haft dessa besvär i ca 9 veckor!

Här kommer en jätteintim fråga & du behöver såklart inte svara om du inte vill, är du också röd vid urinrörsmynningen?
  • Anonym (Ledsen)
    Rosielou skrev 2010-03-11 22:55:47 följande:
    Jag vet inte ska kolla Men jag antar det eftersom urologen sa att jag var inflammerad i urinröret. Det här är riktigt tufft, jag har inte lust med någonting, vill bara ligga på soffan. Mår inte direkt bättre efter att ha läst all negativ info på nätet heller.  Har du ont hela tiden? Värme hjälper mig när det är som värst.
    Jag vet, man tappar lusten & glädjen till allt när man mår såhär, känns pest! & precis som du skriver så blir man ju inte direkt mer positiv av att läsa om det här på nätet

Jag har ont mer eller mindre hela tiden plus att jag har den där brännande känslan i underlivet, är riktigt obehagligt! Tycker också att det känns skönt med värme när det är som värst, vetekudden är min bästa vän då!

Gjorde det ont att få kortisonbehandligen?
  • Anonym (Ledsen)
    sirisdotter skrev 2010-03-11 22:28:00 följande:
    Tja,  en kompis som är läkare skrev ut något av de nu försvunna preparaten,  som vad jag minns hjälpte den gången.  Kanske fanns Sulfapral kvar då, en dundermedicin, som jag tror förbjöds sedan. Har svagt minne av penslingar av urinröret hos stans privata gynekolog - någon annan nämner det.  Det var snarare under östrogenperioden, tror knappast det var cortison - och experimentet avbröts på gynokologens initiativ efter ett par försök, som inte gav något resultat.
    Ok, tack sirisdotter! Får se vad dom säger på gyn på måndag... Inte för att jag tror att jag får någon medicin men men... Detta gör mig knäpp!
  • Anonym (Ledsen)
    Rosielou skrev 2010-03-12 12:42:53 följande:
    När jag fick min kortisonbehandling som var den första så gjorde han först cystoskopin. Vilket gjorde att det blev dubbla ingrepp. Det gjorde ont, det sved när jag kissade och det värkte mer efteråt. Jag tror att det var cystoskopin som bidrog till smärtan för urologen sa att nästa gång då jag bara ska få kortison så blir det mycket lättare.  Jag vill inte skrämma dig ang undersökningen, man får bedövning men det svider. Samtidigt så är man ju van vid det och jag tyckte det var skönt att få ett besked. Något som måste göras helt enkelt. Om jag klarade det så klarar du det, jag har ju dessutom en stor mage som trycker på Vilken stad bor du i?
    Huuu, låter inget vidare! Tack för din peppning!
    Hur många sådana behandlingar ska du göra & har det hjälpt?

Jag bor i Helsingborg! Vart bor du?
  • Anonym (Ledsen)

Tänkte på dig idag & skulle kika in & skriva hur det gått för dig & nu möts jag av ditt mess istället Tack för dina tankar! Var på vulvamottagningen i måndags & allt såg fint ut, dom gjorde ultraljud & hittade inget konstigt, fick därför en remiss till en urolog, får se vad dom säger & gör när jag kommer dit! Hade inga bakterier i urinen men dom skickade iväg en odling för säkerhets skull som jag får svar på på fredag, lär inte visa något! Vill verkligen inte göra en sådan där cystoskopi... Får ont i magen bara jag tänker på det Har ätit ipren några dagar & det känns som att det lättat smärtan lite, dom är ju anti-inflammatoriska så jag vet inte om dom kanske kan hjälpa något mot inflammationen?

Hur har det gått för dig?

Svar på tråden Uretrit