• hinderbana

Är det ok att vilja ta hand om blöjbyte själv? (Dvs föräldrarna) Svärmor tryckte in sig mellan mig och skötbordet och....

..... började känna över lillans kropp och oja sig över hur mysigt det var.

Jag blev illa berörd, vill ta hand om vår tjej själv. Har ingen nära relation med svärmor och tycker inte man gör så, lillan är inget gosedjur man klämmer på utan vår dotter, en person som har rätt till integritet.

Vad tycker ni? Kan föräldrar hävda att de vill sköta barns underliv själva? Eller är blöjbyte på småbarn allmän mys-syssla för alla som vill roa sig?

• Svar på tråden Är det ok att vilja ta hand om blöjbyte själv? (Dvs föräldrarna) Svärmor tryckte in sig mellan mig och skötbordet och....
  • Maria R

Allmän mys syssla vet jag inte om jag skulle kalla det, men för svärmor, som ju faktiskt är farmor tycker jag nog att det är ok att vilja byta blöja. Låter inte riktgt som du kommer överens med svärmor? Även om du inte har nån nära relation med henne skulle nog jag se det som viktigt och bra att din dotter får en bra relation till sin farmor. Sen är det ju alltid trist om man upplever att nån kommer och tränger sig på men hon kanske bara vill vara snäll?

• Alexi

Jag tycker det ju är supergosigt att gosa med dottern på skötbordet så det är ju inte så konstigt om andra tycker likadant. Hade du reagerat likadant även om det vore någon annan än svärmor som ville göra det, tex din mamma, något syskon eller kompis till er?

• Trollet Ludenben

Hade du reagerat likadant om din egen mamma gjorde så?? Eller var det värre för att det var svärmor?

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • hinderbana

Har ingen "snäll" svärmor och däri ligger väl problemet här. Hade jag haft en shysst svärmor så hade jag inte funderat på detta överhuvudtaget men hon har från dag ett velat gå in och vara i mitt ställe (förstå mig rätt), alltså vara närmare sonen än jag. Hon tar alla chanser att tala illa om mig till honom och förstöra mellan oss. En sådan människa mår man bäst av att hålla distansen till, utan att för den skull bråka.

Och dessutom har hon burit sig illa åt från dag ett med vår dotter och jag vill sätta en shysst gräns som inte är "för mycket" ändå, men som visar att jag och pappa tar hand om lillan och alla andra hälsar på och är "gäster", låter kanske konstigt, hoppas ni förstår vad jag menar.

Min önskan är att mormor och farmor kramar och gosar och håller lillan hur mkt de vill och så kan det väl vara bra med det!!

Min mamma skulle aldrig göra så som svärmor gjorde, hon vet att jag har fått det jag önskar mig mest av allt och låter mig ta hand om mitt lilla barn varje vaken sekund. 

• bluebird
    hinderbana skrev 2010-02-22 19:41:45 följande:
    Har ingen "snäll" svärmor och däri ligger väl problemet här. Hade jag haft en shysst svärmor så hade jag inte funderat på detta överhuvudtaget men hon har från dag ett velat gå in och vara i mitt ställe (förstå mig rätt), alltså vara närmare sonen än jag. Hon tar alla chanser att tala illa om mig till honom och förstöra mellan oss. En sådan människa mår man bäst av att hålla distansen till, utan att för den skull bråka. Och dessutom har hon burit sig illa åt från dag ett med vår dotter och jag vill sätta en shysst gräns som inte är "för mycket" ändå, men som visar att jag och pappa tar hand om lillan och alla andra hälsar på och är "gäster", låter kanske konstigt, hoppas ni förstår vad jag menar.Min önskan är att mormor och farmor kramar och gosar och håller lillan hur mkt de vill och så kan det väl vara bra med det!! Min mamma skulle aldrig göra så som svärmor gjorde, hon vet att jag har fått det jag önskar mig mest av allt och låter mig ta hand om mitt lilla barn varje vaken sekund. 
    Då kommer du heller inte förvänta dig att far/mor-föräldrarna ställer upp som barnvakter längre fram gissar jag?
  • Trollet Ludenben
    hinderbana skrev 2010-02-22 19:41:45 följande:
    Har ingen "snäll" svärmor och däri ligger väl problemet här. Hade jag haft en shysst svärmor så hade jag inte funderat på detta överhuvudtaget men hon har från dag ett velat gå in och vara i mitt ställe (förstå mig rätt), alltså vara närmare sonen än jag. Hon tar alla chanser att tala illa om mig till honom och förstöra mellan oss. En sådan människa mår man bäst av att hålla distansen till, utan att för den skull bråka. Och dessutom har hon burit sig illa åt från dag ett med vår dotter och jag vill sätta en shysst gräns som inte är "för mycket" ändå, men som visar att jag och pappa tar hand om lillan och alla andra hälsar på och är "gäster", låter kanske konstigt, hoppas ni förstår vad jag menar. Min önskan är att mormor och farmor kramar och gosar och håller lillan hur mkt de vill och så kan det väl vara bra med det!! Min mamma skulle aldrig göra så som svärmor gjorde, hon vet att jag har fått det jag önskar mig mest av allt och låter mig ta hand om mitt lilla barn varje vaken sekund. 
    Fast då handlar det ju om andra saker än att ditt barn inte är ett gosedjur och har rätt till intregritet. Är er svärmor hos er rätt ofta?? Det låter som att det är svärmor över lag som är problemet och inte att hon skulle byta blöja egentligen. Låter som om hon är hos er varje dag.
    Vad säger mannen din då?? Tycker han att det är okej att hans mamma byter blöja. Eller är det ok för dig att mannen byter? Är det så viktigt att du är nära ditt barn varje sekund? Vad har mannen för relation till sin mamma?
  • BlommyNess12

Alltså, när jag varit hemma hos min mamma har hon en tendens att "ta över" ganska mycket. Det är rätt soft, hon kommer in när jag är påväg att börja byta och säger "släääpp det där du, gå och lägg dig i soffan, mormor fixar!" och det tycker jag är helt ok. Har också varit helt okej. Självklart vill man klämma och gulla och pilla på bebisar, jag kan inte låta bli att klämma på min söta lilla unges skinkor när han är naken, skulle tycka det var konstigt om morsan kunde låta bli också faktiskt, för hon ÄLSKAR barn.

• hinderbana

Egentligen är det nog inte det att det är svärmor utan det gäller henne som person. Tycker inte att ngn som är så otrevlig ska vara så nära mitt barn. Sen kvittar det om det hade varit drottningen.  

Har man som förälder rätt att välja vilka som ska byta på en barn? Oavsett relation? 

Har man som förälder rätt att välja vilka människor man släpper nära sitt barn att umgås med? För barnets skull menar jag; sympatiska, kärleksfulla, trevliga människor vill man ha nära barnet och skitsnackande, ljugande, falska och elaka människor vill man ha på distans.

Om svärmor får som hon vill så kommer lillan att tycka illa om sin mamma och gilla farmor mest!! Så gör hon med alla i sin omgivning och med andra barnbarn.

Mannen har en tjock navelsträng kvar till morsan, på gränsen till sjuk relation dem emellan om du frågar mig. Han vägrar se vad hon gör och har mamma som idol.

• hinderbana

Ang barnpassning så tänker jag aldrig lämna tjejen ensam med svärmor, då får jag tillbaka en liten tös som drillats att inte gilla sin mamma.

• Trollet Ludenben

Det är ju barnets farmor. Din man kanske vill att hon ska vara nära, det är ju hans mamma. Det är du och han som bestämmer vem som ska byta men inte du ensam. Ta dig ett snack med mannen men så länge han vill ha henne hemma hos er så är det ju så. Tänk på att inte dra in barnen i vuxnas konflikter (även om svärmor gör det men bidra inte till det du med). Tänk på att du valt denna mannen och du visste väl om deras relation från början?
    Om han inte ser vad hon gör kanske han inte tycker att det är så farligt. Du får väl sätta en gräns att du inte accepterar att bli illa behandlad men tycker att farmor har lika stor rätt att vara farmor som din mamma har att vara mormor.

Svar på tråden Är det ok att vilja ta hand om blöjbyte själv? (Dvs föräldrarna) Svärmor tryckte in sig mellan mig och skötbordet och....