• Tiikeri

2,5 år, vägrar följa med, hur gör ni?

Jag har ett väldigt stort problem här, hoppas det är någon som har något tips!

Om man ska gå någonstans med en pojke på 2,5 år i stadsmiljö och pojken tycker att det är jätteroligt att försöka springa iväg. Då ser jag ingen annan lösning än att springa efter och hålla i honom så han inte kan springa iväg. Då blir han jättearg och slänger sig på golvet/marken och skriker. Efter det så är det omöjligt att få med sig han. Jag har försökt att vänta ut honom, lockat med något och även hotat, har försökt att prata med han innan han kommer på att han ska springa iväg och berättar om alla roliga saker vi kan göra när vi kommer hem. Men inget fungerar. Slutar med att jag får släpa/lyfta med mig honom. Hur gör man i den situationen? Finns det något jag kan göra för att han ska sluta springa iväg från första början.

• Svar på tråden 2,5 år, vägrar följa med, hur gör ni?
  • aprilfamilj

Har samma problem med min pojke och han är inte ens två år....
    Har tyvärr inga tips. Får hoppas att nån kan svara!

• Faile

Jag använder vagn och sätter honom helt enkelt i vagnen. Även om det sker under protest så blir han oftast lugn när han väl sitter där.

• bambigirl

Om jag visste att mitt barn hade för vana att göra så skulle jag ta med mig sulkyn, sätta barnet i den när h*n inte ville följa med.

• Ankissen

Funkar det inte att muta en 2½-åring? Det hade nog jag försökt med. Det gör jag med Elliot, som visserligen är fyra år nu, men det har funkat rätt länge. Typ mamma läser en extra bok för dig sen, vi går och fikar med en semla om du är duktig i affären och så.

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • bluebird

Skulle ta med vagnen och förklara att om han envisas med att springa iväg så spänner jag fast honom. Annars kan du ju alltid investera i en sele, finns ju jättesöta som ser ut som mjukisdjur som man har på ryggen och jag tror att de fungerar som ryggsäck åt barnet också.

• bluebird
    Ankissen skrev 2010-02-22 20:08:49 följande:
    Funkar det inte att muta en 2½-åring? Det hade nog jag försökt med. Det gör jag med Elliot, som visserligen är fyra år nu, men det har funkat rätt länge. Typ mamma läser en extra bok för dig sen, vi går och fikar med en semla om du är duktig i affären och så.
    Jag har en tvååring som skiter högaktningsfullt i allt vad mutor och hot heter, och två andra som det alltid gått att muta, så det är nog VÄLDIGT beroende på barnet. {#lang_emotions_wink}
  • 071001

Brottats med samma sak. Att sätta henne i vagnen hjälpte inte då hon vid tidig ålder klurade ut hur hon tog sig ur selen. Jag har burit och svurit (inombords) och hon har gapat för att vi ska ta oss nånstans ibland. Nu är hon tre och det kan vara samma tjafs om vi ska gå hem från parken el dyl. Har inga direkta tips heller, bara förståelse .

• aprilfamilj

Alltså jag har problem med att få min son från bilen och upp till lägenheten! Han springer ifrån mig inne i trapphuset.
    Kan ju tillägga att jag är gravid och dessutom har prematura sammandragningar.
    Hur som, är det svårt att ta han i vagn den biten... Hur gör man då?

• carola1977

Säga åt på skarpen för man har ju faktiskt en vettig anledning till att man inte vill att barnet springer iväg när man är på stan och sedan släpa under armen eller trycka ned i vagnen.

• bluebird
    aprilfamilj skrev 2010-02-22 20:12:38 följande:
    Alltså jag har problem med att få min son från bilen och upp till lägenheten! Han springer ifrån mig inne i trapphuset. Kan ju tillägga att jag är gravid och dessutom har prematura sammandragningar. Hur som, är det svårt att ta han i vagn den biten... Hur gör man då?
    Finns tyvärr inte mycket annat att göra än att bära barnet, om det inte går att resonera sig fram med denne.
Svar på tråden 2,5 år, vägrar följa med, hur gör ni?