• minhalva

hur gör ni när ni har gäster på middag?

vi var hos några veckor och de serverade oss alltså la upp maten för oss och plockade undan all mat utom det som låg på våra tallrikar.de frågade lite senare om viville ha lite mer sallad eller mat  osv...

vi är ganska sociala av oss och har egentligen inte svårt att säga "ja tack lite mer sallad".men tänkte samtidigt vad jobbigt att man måste be värden/värdinnan om påfyllning...så jag är nyfiken hur ni andra när ni har gäster på middag?

vi brukar lägga upp all mat på bordet och sedan lägga upp åt dem första gången men påfyllningen fårde sköta själva om de vil eftersom matebn ligger kvar på matbordet...

• Svar på tråden hur gör ni när ni har gäster på middag?
  • Lussekatten87

Vi brukar duka upp porslin och bestick och ställa fram maten på bordet snyggt.Sedan får var och en ta mat själv!

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Snooze

Vid mindre antal gäster ställer vi fram all mat på bordet och var å en hugger in efter behag. Vid större tillställningar har jag all mat, dryck och tillbehör på köksbordet och bänkarna och så kör vi gående bord med sittning i matsalen och vardagsrummet.

• Leo1977

Det varierar beroende på maträtten. Ibland ställer vi fram, men oftast lägger vi upp på tallriken. 

• Jennie med ie

Det beror på vad det är för mat och hur många vi är och hur "fint" det är så att säga. Är det lite "finare" men max 6 personer eller nåt och alla äter samma så lägger vi upp snyggt och lagom artistiskt ;), men för det mesta ställer vi maten på bordet eller på köksbänken och så tar var och en. Så som vi gör till vardags liksom....

• M C

De får alltid ta själva. Alltid. Hatar när jag blir serverad, jag är väl inte 4 år heller!

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • emmisss

Vi dukar fint och ställer fram antingen på bordet eller på köksbänken om det inte får plats på bordet... sen får var och en ta själva.

Lägga upp maten på tallrikar åt mina gäster skulle bara kännas konstigt, hur ska jag veta hur mycket dom vill ha? Men självklart ser jag till att mina gäster får börja ta mat! 

Dock så får dom färdiga tallrikar om jag har förberätt en förätt eller små skålar med efterrätt....

• KlasStures mamma

Vi dukar fram fint på bordet och har maten kvar i köket (har litet bord) så får man gå ut där och ta upp så mycket mat som man själv känner att man kan äta, plus att man får gå och ta mera tills det tar slut =)

Snygg uppläggning blir det bara om man har förrätt, vilket inte sker så ofta... Men det tar man ju oftast inte mera av heller.

• Jennie med ie
    emmisss skrev 2010-02-24 08:54:10 följande:
    Vi dukar fint och ställer fram antingen på bordet eller på köksbänken om det inte får plats på bordet... sen får var och en ta själva.Lägga upp maten på tallrikar åt mina gäster skulle bara kännas konstigt, hur ska jag veta hur mycket dom vill ha? Men självklart ser jag till att mina gäster får börja ta mat!  Dock så får dom färdiga tallrikar om jag har förberätt en förätt eller små skålar med efterrätt....
    Jag skulle just fråga vad den avgörande skillnaden är melan att ha färdigupplagda förrätter och att ha det med varmrätter.Förrutom att varmrätten i regel är större.

de gånger, i stark minoritet alltså, jag lägger upp så varken tvingar jag gästerna att äta upp eller nekar dem att ta mer (tvärtom, de erbjuds och behöver inte fråga) Så jag bestämmer inte hur mycket de ska äta. Utan det är mest en estetisk grej. Och det sker aldrig om jag inte vet att de gillar det som läggs upp, det vore ju rätt dumt att hälla tatziki över halva tallriken t ex till en person som inte gilar vitlök
  • Magrat

Jag har inte så stor matplats, så jag har ett rätt litet matbord runt vilket det kan trängas 4 personer (möjligen 5 om man känner varandra väl). Därför har jag bara tallrikar och glas på själva bordet. Men har jag gäster gör jag likadant som till vardags när det bara är jag och dottern: Jag kommer med kastruller/formar så folk får ta själv. När alla ätit upp tar jag för givet att någon vill ha påfyllning (jag brukar i alla fall vilja det ) och går därmed upp och bjuder runt en omgång till. 

De gånger jag har haft utställt ett större bord i vardagsrummet brukar maten antingen kunna stå på bordet eller så får folk gå själva och ta i köket.

I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • Jennie med ie
    Magrat skrev 2010-02-24 08:58:53 följande:
     De gånger jag har haft utställt ett större bord i vardagsrummet brukar maten antingen kunna stå på bordet eller så får folk gå själva och ta i köket.
    Det gillar jag, äter vi i vardagsrummet står maten i köket, jag vill inte ha en massa skålar och grytor och grejer som förstör det estetiska liksom plus att det lätt blir trångt om allt står på bordet..
Svar på tråden hur gör ni när ni har gäster på middag?