• Lilla Lycka

Kollar arbetsförmedlingen upp de jobb man inte får?

Jag har varit arbetslös sen januari och inte fått besked ang a-kassa än. I min branch finns det inte så många platsannonser, men de som dykt upp har jag sökt. Ett jobb var en korttidanställning, som jag redan haft för några år sedan. Jag sökte och blev kallad till intervju. Jag bedömer att jag har ganska stora chanser att få jobbet, eftersom jag haft det tidigare.
    Problemet är att när jag körde till intervjun insåg jag hur lång tid det kommer ta att åka till&från jobbet varje dag. Det kommer att gå åt 2-3 timmar/dag bara i bilkörning. Lokaltrafik är inte ett alternativ. Dagarna är ofta minst 8 timmar och tiderna är väldigt oflexibla, även om de varierar från dag till dag. Detta gör att jag kommer att vara väldigt mycket ifrån min dotter, som är 16 månader. Hade det inte varit för henne hade jag gärna haft jobbet, eftersom det är så kortvarigt (drygt 2 månader). Men jag vill inte att hon ska behöva gå långa dagar på dagis och jag vill inte vara ifrån henne så mycket.
    Jag funderar därför på att ringa till arbetsgivaren och meddela att jag inte längre är intresserad av tjänsten. De har många kvalificerade sökanden, så jag har inte direkt dåligt samvete för det. Men kan arbetsförmedlingen få nys om det och jag bli avstängd från a-kassa? Hur ofta kollar de med jobb man inte får? Vad händer om de kommer på det?

• Svar på tråden Kollar arbetsförmedlingen upp de jobb man inte får?
  • MickeN1973

Ja 8 timmar är en normal arbetsdag.

Och 12 timmar från man åter iväg till man kommer hem är helt ok enligt a-kassan.
  • JAG är BÄST

Fortsätt att söka andra jobb. Får du detta du just nu sökt om så är du illa tvungen att att ta det annars så blir du avstängd omgående.

Normalt att jobba 8tim/dag JA,,räkna sedan in 30min-1tim lunch,, på det sedan restiden,,, DÄR har du tiden som du kommer att vara borta hemifrån.

• Lilla Lycka

Jag undrar fortfarande hur arbetsförmedlingen får veta det hela?
    Vad jag kollat upp får man nedsatt ersättning första gången man tackar nej till ett arbete, först tredje gången blir man avstängd...

• jassikan

Så vitt jag har hört så händer det att de kollar upp sådant, men hur vanligt det är vet jag inte. Har hört det från en bekant som av en slump fick veta att arbetsförmedlingen talat med en potentiell arbetsgivare.

Sen är det ju också så att arbetsförmedlingen brukar anse att man ska söka alla möjliga jobb, inte bara inom det man har jobbat med.

• Ly75

Du kan inte fråga arbetsgivaren om det går att flexa mer än vad man kan i tjänsten just nu? Säga nåt om att du skulle behöva det för att få det att funka med dagistider osv utifall att du erbjuds tjänsten? Då kanske arbetsgivaren väljer att gå vidare med någon annan utan att du behöver tacka nej till något.

Kan inte se hur arbetsförmedlingen ska få veta att du sökt detta arbete, såvida inte arbetsgivaren själv kontaktar dem och säger att du ev sagt nej till tjänsten.

Hoppas allt ordnar sig! Förstår att du vill ha jobb men inte vill ha lillan på dagis så många timmar/dag när hon är så liten.

• sunshiine

när jag var arbetslös för ca 2 år sedan fick jag tala om för min handläggare vilka jobb jag sökt osv....blev arbetslös i mars och fick sedan jobb i augusti månad.

Vet inte ifall min handläggare kollade upp jobben jag sökte men jag sökte alla jobb som fanns både med och utan erfarenhet och fick gå på arbetsintervjuer osv...men jag tackade nej till 2 utav dessa.
    Det var inget heller min handläggare visste om att jag gått på dessa möten heller, han visste enbart så mycket som att jag skickat ansökningar men inte fått något svar ännu.
    Tänkte varför ska han behöva veta just allt???!!!!

En prick däremot då jag inte kom på grupp-mötet, handlade om att sitt å lyssna på hur handläggaren bara pratar i 1 h.

Hel meningslöst tyckte jag.

ringde till min handläggare och talade om att jag "glömt" bort den tiden.

men fick senare en ny tid och gick på ett nytt avtalat grupp-möte.

• LadyK

När jag jobbade som butikschef ringde de från af för att höra om den eller den sökt tjänsten eller blivit kallad på intervju. Så visst kollar dom upp!

• Ly75

LadyK..fast då kan jag tänka mig att det handlar om människor som de anvisat jobb? Dvs när handläggaren gett den arbetslöse ett specifikt jobb att söka (som de gör ibland). Eller att den arbetslöse själv har uppgivit att de sökt det specifika jobbet. Bara spekulationer iofs

• LadyK

Det stämmer säkert att det var så.

• Nattastrand

Du ringer och redovisar jobb du sökt. Och dom ska kolla upp nått jobb som du angett. Att du har sökt det och der stämmer. Men strunta i och säg att du sökt just det arbetet. Det vet ju inte dom om, om du inte säger det.
    Så strunta i jobbet.

• Lilla Lycka

Jag ringde och sa att jag tänkt om och inte var intresserad pga av restid etc. Hon var väldigt förstående och jag nämnde att man ju inte får tacka nej för a-kassan. Hon erbjöd genast att säga att jag bara inte fått jobbet om de skulle ringa. :) Men jag redovisar inte till ams förrän i slutet av månaden, så de har ju ingen anledning att kolla up ännu. De vet att jag sökt jobbet, för det sa jag på första samtalet innan jag hade ångrat mig.

• tilde72

puffar upp tråden igen efter tre år!
    Intressant att höra om det hänt något nytt när det gäller arbetsförmedlingen och om det har större koll på
    om arbetssökanden söker arbetena det anvisat om? 

• Petrol

De tar så vitt jag vet stickprover. Det ska dock vara ganska ovanligt så vitt jag vet så om man vill göra en fuling så sitter man rätt säkert om man inte har tjabblat tidigare, men inte helt säkert:)

• Ly75

Efter att jag senast skrev i den här tråden har jag jobbat närmare 2 år i bemanningsbranschen med rekrytering. Många som sökte gjorde det på uppmaning från arbetsförmedlingen (det sa de själva), men jag var då aldrig med om att någon från arbetsförmedlingen hörde av sig för att kolla om någon hade sökt. Det händer säkert, men verkar inte vara så vanligt förekommande med tanke på att jag skötte tusentals inkomna ansökningar.

• Madbe

Jag har varit med om att af ring mig och frågat om en viss person sökt tjänsten.. Mina även mina kollegor har varit med om det.. Dock är jag/vi endast skyldig att redovisa detta när det gäller rekryteringar inom statligverksamhet.. Men att af ringer och dubbelkollar stämmer.

• gavagai

Jag tror att det där är väldigt olika (vilket ju också syns i den här tråden). När jag har varit arbetslös har det alltid funkat så att de (efter att ha tittat på min utbildning, självskattningar m.m.) sagt någonting i stil med att "ja, det här klarar du nog själv", och så jag gått hem och sökt jobb. Men jag kan tänka mig att det är olika på olika ställen, inom olika yrken och också om man går arbetslös längre än ett par månader.

• LunaLunatic

12 timmar hemifrån. Så ca 2 timmars restid i vardera riktning är att beräkna som "normalt"? Undrar för egen del.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
Svar på tråden Kollar arbetsförmedlingen upp de jobb man inte får?