Kollar arbetsförmedlingen upp de jobb man inte får?
Jag har varit arbetslös sen januari och inte fått besked ang a-kassa än. I min branch finns det inte så många platsannonser, men de som dykt upp har jag sökt. Ett jobb var en korttidanställning, som jag redan haft för några år sedan. Jag sökte och blev kallad till intervju. Jag bedömer att jag har ganska stora chanser att få jobbet, eftersom jag haft det tidigare.
Problemet är att när jag körde till intervjun insåg jag hur lång tid det kommer ta att åka till&från jobbet varje dag. Det kommer att gå åt 2-3 timmar/dag bara i bilkörning. Lokaltrafik är inte ett alternativ. Dagarna är ofta minst 8 timmar och tiderna är väldigt oflexibla, även om de varierar från dag till dag. Detta gör att jag kommer att vara väldigt mycket ifrån min dotter, som är 16 månader. Hade det inte varit för henne hade jag gärna haft jobbet, eftersom det är så kortvarigt (drygt 2 månader). Men jag vill inte att hon ska behöva gå långa dagar på dagis och jag vill inte vara ifrån henne så mycket.
Jag funderar därför på att ringa till arbetsgivaren och meddela att jag inte längre är intresserad av tjänsten. De har många kvalificerade sökanden, så jag har inte direkt dåligt samvete för det. Men kan arbetsförmedlingen få nys om det och jag bli avstängd från a-kassa? Hur ofta kollar de med jobb man inte får? Vad händer om de kommer på det?