• The Bumblebee

Tandvärk - vilka värktabletter är ok?

Kommer precis från tandis. Har dragit ut en visdomstand, inte direkt en okomplicerad dragning. Fick stora besvär efter jag drog den förra - j-vligt ont alltså!
    Då var det enda som hjälpte Alvedon i kombination med Ibuprofen (Ipren el. Ibumetin) Men nu när jag är gravid ska man ju inte äta Ibuprofen.

Nån som har haft tandvärk (och varit gravid..) och vet vilka värktabletter som funkar och som är ok att ta?

Trodde att Citodon var ok, men efter att ha läst bipacksedeln, så är jag inte lika säker längre...

• Svar på tråden Tandvärk - vilka värktabletter är ok?
  • Fröken Honung

jag äter citodon mot min foglossning, de får jag av min gynekolog på Mama Mia på Karlavägen i Stockholm.
    jag kan knappt röra mig utan dem, så ont har jag, så det blir 2-4 st per dygn jag tar.

min läkare har sagt att de inte är skadliga för barnet!

• Gisse the one and only

Enligt Fass:

Graviditet
    Intag av Citodon ska undvikas av kvinnor som planerar graviditet eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination

• The Bumblebee

Det var ju det jag hade för mig, men jag har ju inte fått dem ordinerade, utan jag bad att få ett recept av tandläkaren. Tror inte att han var/är så insatt i vilka värktabletter som skulle vara ok för mig som gravid, bara vilka som eventuellt skulle ta bort värken.

Men om en gynekolog skriver ut dem, kan det ju inte vara skadligt!

• Gisse the one and only

Det är ju lika skadligt vem som än skriver ut dem.

Jaja, jag hade inte tagit dem, köp Panodil eller Alvedon.

• The Bumblebee

Gislöv:
    Har lite svårt att tro att en gynekolog skriver ut en medicin som man VET är skadlig för fostret. "Undvika" är ju en tolkningsfråga. Och ordinerar läkarna, så tror ju de att det inte är någon fara.
    Klart jag inte skulle ta den medicinen om det fanns annat/bättre som hjälpte.

• Fröken Honung

kan även tillägga att min väninna också äter citodon för foglossning och hon går på en annan mvc.

det verkar vara en vanligt ordination vid den här typen av smärta vid graviditet, och jag hoppas och tror verkligen inte att min läkare skulle föreskriva medicin till mig som är skadligt för mitt barn i magen?! det vore absurt....
    men SJÄLVKLART är det mest ultimata och bästa att inte ta några mediciner alls.
    men som sagt, det kan vara svårt i praktiken.

och TS, jag tycker du ska ringa din bm om du känner dig osäker. inte slka du behöva gå men ont inte... och alvedon, när man dragit ot en tand.... kan du lika gärna svälja några plåster..

kram och lycka till!

• Fenris

Antagligen e de kodeinet man vill åt eftersom den har "den förstärkande smärtstillande effekten"...bortsett från det är ju i pricip samma sak...

Jag har också svårt å tänka mig att en gynekolog skulle ge recept på något som är farligt...men man kan ju alltid ifrågasätta i efterhand och om det inte finns något annat...

Lycka till!!

• The Bumblebee

Tack å bock!

Får se hur länge jag kan härda ut. Det stora problemet förra gången var att jag var tvungen att äta värktabletter i 3 veckor. Det läkte inte som det skulle, så käkbenet var blottat (gud så mysigt det låter...) Många tandisbesök blev det med, många antibiotika-kuddar i gropen. Nu när jag har en liten hemma å en i magen skulle jag ju helst slippa sånt.

• vicky24

hello....
    har nygligen haft tandvärk o då tog jag panodin 500, men du kan even ta alvedon

• Vombell

Citodon har jag fått vid flera graviditeter p g a foglossning men också nu med sista bebisen p g a tandvärk.

Svar på tråden Tandvärk - vilka värktabletter är ok?