• Wavva

Hur vanligt med syrebrist vid förlossningen?

Hur vanligt är det med syrebrist vid födseln? Är det vanligare med första än andra barnet?

• Svar på tråden Hur vanligt med syrebrist vid förlossningen?
  • Marie Curie

Man vet inte exakt hur vanligt det är bla pga att vissa skador upptäcks långt efter förlossningen och man kan inte säkert säga om de uppstått under förlossningen eller senare/tidigare.

Ca 20-50 familjer anmäler pga felbehandling och ca 50% av dessa går igenom. Så i snitt kan man väl säga knappt 20 verifierade fall av förlossningsrelaterade syrebristskador uppstår varje år pga felbehandling av personal. Eg borde denna siffra kunna bli noll tycker jag.
  • seglaren
    Marie Curie skrev 2010-02-23 13:22:07 följande:
    Man vet inte exakt hur vanligt det är bla pga att vissa skador upptäcks långt efter förlossningen och man kan inte säkert säga om de uppstått under förlossningen eller senare/tidigare. Ca 20-50 familjer anmäler pga felbehandling och ca 50% av dessa går igenom. Så i snitt kan man väl säga knappt 20 verifierade fall av förlossningsrelaterade syrebristskador uppstår varje år pga felbehandling av personal. Eg borde denna siffra kunna bli noll tycker jag. Källa: www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2253701/...
    Intressant är att detta gäller enbart svåra syrebristskador som lett till CP eller död. Vad jag vet finns inga siffror över hur många som får psykiatriska handikapp av förlossningen, där tror jag mörkertalet är väldigt stort.
  • Marie Curie

seglaren: Vad skulle du definiera som ett psykiatriskt handikapp? Jag tror också mörkertalet är stort, dels de som får så små skador att det inte upptäcks förren i skolåldern och det är omöjligt att veta när problemet uppstod, dels är det de som aldrig anmäler osv. Men den debatten är ju ganska tabu. 

• seglaren
    Marie Curie skrev 2010-02-23 20:25:03 följande:
    seglaren: Vad skulle du definiera som ett psykiatriskt handikapp? Jag tror också mörkertalet är stort, dels de som får så små skador att det inte upptäcks förren i skolåldern och det är omöjligt att veta när problemet uppstod, dels är det de som aldrig anmäler osv. Men den debatten är ju ganska tabu. 
    Jag tänker i första hand på sk neuropsykiatriska störningar, t.ex. ADHD och autism, men även vid andra psykiatriska sjukdomar, t.ex. schizofreni är det viktigt att fråga hur förlossningen varit. Anledningarna till dessa handikapp eller vad man ska kalla det är ju multifaktoriella och det är väl sällan man kan säga att det just var förlossningen som orsakade det, men jag hoppas att ju mer man forskar inom ämnet desto mer kan man åtgärda innan. Jag har varit på ett case där man klart kunde säga att vederbörandes ADHD kunde förklaras av en förlossningsskada. Periventrikulär leukomalaci (förändringar i hjärnans vitsubstans) hette det. Vet inte om det måste ha med syrebrist att göra alltid. Jag har hört talas om en studie som visade att 25% av alla barn som föds vaginalt har intrakraniella (i hjärnan) blödningar. Vad det leder till vet man inte, det är kanske som vid stroke, att det beror på var i hjärnan som proppen/blödningen sätter sig.
    Jag vill verkligen inte skrämma upp ts nu, det var inte min mening att ta din tråd med mina egna spekulationer. Nästan alla barn, eller åtminstone merparten, föds utan några större problem i efterförloppet.
  • Wavva

Seglaren: Det är lugnt!

Men schizofreni beror oftast på arv och miljö, oftast är det någon i släkten som har det- men å andra sidan kan ju det bero på syrebrist hos de andra släktingarna oxå... Sen kan de som har alla odds emot sig ändå slippa utveckla detta. Arbetar själv inom psykiatrin och psykossjukdomar är något jag finner mkt intressant.

Meen, det är grava CP- skador som jag är mest orolig för vad gäller syrebrist under förlossningen.

Svar på tråden Hur vanligt med syrebrist vid förlossningen?