Hur vanligt med syrebrist vid förlossningen?
Hur vanligt är det med syrebrist vid födseln? Är det vanligare med första än andra barnet?
Hur vanligt är det med syrebrist vid födseln? Är det vanligare med första än andra barnet?
Man vet inte exakt hur vanligt det är bla pga att vissa skador upptäcks långt efter förlossningen och man kan inte säkert säga om de uppstått under förlossningen eller senare/tidigare.
Finns det någon särskild riskgrupp hos mödrar?
seglaren: Vad skulle du definiera som ett psykiatriskt handikapp? Jag tror också mörkertalet är stort, dels de som får så små skador att det inte upptäcks förren i skolåldern och det är omöjligt att veta när problemet uppstod, dels är det de som aldrig anmäler osv. Men den debatten är ju ganska tabu.
Seglaren: Det är lugnt!
Men schizofreni beror oftast på arv och miljö, oftast är det någon i släkten som har det- men å andra sidan kan ju det bero på syrebrist hos de andra släktingarna oxå... Sen kan de som har alla odds emot sig ändå slippa utveckla detta. Arbetar själv inom psykiatrin och psykossjukdomar är något jag finner mkt intressant.
Meen, det är grava CP- skador som jag är mest orolig för vad gäller syrebrist under förlossningen.