• ÖNadja

Vattenpelare på skalkläder

Jag undrar om två olika plagg/märken med samma vattenpelare kan ha olika kvalite´?

Kan alltså ett plagg med vattenpelare 2000 läcka mer än ett annat plagg med samma vattenpelare?

Jag velar lite mellan didrikssons kläder som har en vattenpelare på 2000 och Lindex Fix kläder som har en vattenpelare på 6000.

Didrikssons känns mer som ett rejält märke jämfört med Lindex, men vattenpelaren är ju betydligt lägre.

• Svar på tråden Vattenpelare på skalkläder
  • Barnklädesexperten

Hej!

Måttet vattenpelere anger hur vattentät en textil väv är.Det går till så att man spänner fast textilväven under ett rör med samma dimension.Röret fylls med vatten och när vatten läcker igenom tyget.Mäter man höjden på vattnet i röret.Ett tyg anses vara vattentät först när det klarar en vattenpelare på 2000mm.Så ju högre vattenpelare plagget har ju längre håller sig barnet torr.Jag föredrar minst 5000mm men helst 10 000mm.
    Ett plagg är endast vattentät då de har tejpade sömmar på baksidan av tyget annars tränger fukten igenom hålen som bildas av synålen.

Sedan tycker jag att ett skalplagg bör ha minst 5000gr/m2/24hrs  i andningsfunktion så väven släpper ut överskottsvärme och fukt.

Och naturligvis hög slitstyrka och bra reflexer.

Lycka till mvh Therese

• ÖNadja

Fick inte svar på frågan om två olika märken med samma vattenpelare kan ha olika kvalite?

Kan märke A med vattenpelare 5000 vara tätare/sämre än märke B också med vattenpelare 5000? eller är dom likvärdiga då det är samma vattenpelare?

• Barnklädesexperten

Hej!

Kvalitet för mig är vattentäthet,andningsfunktion och slitstyrka.

Om båda har 5000mm i vattenpelare är de likvärdiga i vattentäthet under förutsättning att båda har tejpade sömmar.

Sedan tycker jag att andningfunktionen är viktig för annars stannar barnets fukt/svett kvar invändigt och du kommer uppleva att barnet är blöt.

Och sedan är slitstyrkan viktig så att plagget håller bra och inte är utslitet innan säsongen är över.

Hör av dig igen om du har fler frågor,lycka till mvh Therese

Svar på tråden Vattenpelare på skalkläder