• Anonym (osäker)

Känner mig som sämsta morsan efter att ha läst böcker om barnuppfostran

När det händer något runt vår dotter som gör mig orolig (sömn, mat, trots mm) brukar jag försöka hitta kunskap i olika böcker för att sedan hitta hur jag/vi kan gå vidare. Många ggr handlar det ju om mig själv eller något som vi vuxna gör. Många ggr lugnar det mig, om jag inte överdriver läsandet.

Läste idag ur en Jesper Julls böcker. Blir oerhört stressad av det han skriver. Ser verkligen framför mig hur jag förstör hela min dotters barndom för att jag inte kan vara så genomtänkt som han skriver. Att jag inte möter mitt barn på rätt sätt eller lyssnar till mitt barn på rätt sätt.

Suck!

• Svar på tråden Känner mig som sämsta morsan efter att ha läst böcker om barnuppfostran
  • lövet2

Vad konstigt! Då har vi nog läst ur 2 helt olika synvinklar!
    Det jag retar mig på i hans böcker är just att han är så accepterande.
    "Slår du barnen? Äh, det är lugnt! Italienska mammor slår sina barn hela tiden, och det blir folk av dem också! Skriker du åt dem hela tiden? Nåja, då lär de sig i alla fall att du är mänsklig, och det är väl inte alldeles fel!"
    Osv osv ...

• annkar78

Gör inte det!!! Finns så mkt pretto böcker i barnuppfostran så att man kan spy! Vilken förälder möter alltid sitt barn efter böckernas alla konster. Man gör misstag, man klantar sig, man lyssnar inte alltid så mkt som man vill osv.

MEN visar du ditt barn kärlek, lyssnar du till vad de har att säga, behandlar dem som viktiga och betydelsefulla individer, visar kärlek och ger trygghet så är det nog! Vem är en perfekt förälder. Och en bok är skriven utifrån en författares erfarenheter.

Alla barn är olika, alla förädrar är olika, finns få universella regler. Du känner ditt/dina barn och ser vilken respons du får! Att du läser böcker för att du vill ha nya infallsvinklar visar def på ett engagemang och öppenhet inför hur du bemöter dina barn. Att utvärdera sina föräldrainsatser är för mig en stor insikt som gör dig till en bra förälder!
    Lycka till och släpp det dåliga samvetet!!!

• Anonym (osäker)

Detta är boken om mat. Han pratar mycket om barnets kompetens och om hur man ska samforstra barnet och inte uppfostra. Att man ska visa gränser men man får inte på något sätt överträda barnets för då är det ett övergrepp.

• Themis

Jag blir irriterad bara av namnet Jesper Juul så jag har bestämt mig för att inte läsa hans böcker.

Problem solved!

• lövet2

Men om du får dåligt samvete för saker som känns fel, så kan du ju faktiskt ändra på ditt sätt att göra vissa saker. I bland kan man få upp ögonen för konstiga saker man gör, genom att läsa eller lyssna till andras synpunkter.

• RiNan

Jag tänker såhär. Om du känner dig som en dålig mamma när du läser så är det väl mest troligt något i dig som tänker att du faktiskt kan göra bättre? Menar inte alls att du är dålig och måste göra bättre men om vi tex är helt nöjda med hur och vad vi gör tar vi ju oss inte till oss alls av något annat. Jag läser också en hel del böcker och gillar beteendevetenskap över huvudtaget men när det kommer till en själv måste man hitta något som fungerar för en själv. Vissa saker tar man till sig och andra inte. Låter ju som att du läst en del så det vettigaste som jag kan tänka mig är att du skulle sätta dig ner och tänke igenom vad som är något som du skulle kunna ta till dig och på vilket sätt.

Som tex nannyprogrammen. Mycket av det jag ser på dem är absolut inget jag skulle ta till mig och göra hemma i min familj men andra saker har jag fastnat för och tagit in i mitt hem. Som tex hur supernanny fått runtspringande barn att faktiskt stanna kvar i sängen. Det förändrade hela vår nattings situation när den hade börjat bli knepig med 3 åringen. Man får sålla ut det som funkar för en och det som inte funkar för er. Men som en dålig mamma bör du inte känna dig för du gör det bästa med dina förutsättningar. Precis som vi alla gör. Sen förändras ju förutsättningarna alltmer vi lär oss och vill förändra oss och då gör vi det bästa vi kan med dem förutsättningarna. Bättre att satsa på förändring på de punkterna som vi känner oss dåliga på än att bara gå runt och känna oss dåliga

• Tonx

Alla gör fel ibland. Istället för att få dåligt samvete så bestäm dig för att ändra på det!

Svar på tråden Känner mig som sämsta morsan efter att ha läst böcker om barnuppfostran