• Äldre 23 Feb 20:08
    12283 visningar
    14 svar
    14
    12283

    Gett min dotter Atarax, dåligt samvete !

    Min dotter som är ett år har haft problem med sin sömn sen hon föddes, så i dag skrev läkaren ut Atarax.

    Hon har tidigare haft jätte svårt att komma till ro och har vaknat upp till 30 gånger per natt.

    I kväll prövade vi Atarax och det verkar gå bra. Hon somnade utan problem och verkar nu sova tungt, men jag mår SKIT ! Jag känner mig som en jätte dålig mamma som inte kan få min dotter att sova. Jag vet innerst inne att vi har prövat precis allt och att vi prövar detta för hennes skull.

    Är det någon där ute som har haft samma erfarenhet och kan komma med några stöttande ord ?

    Jag behöver inte få svar om hur hemskt det är att ge sitt barn Atarax och liknande, nu har jag och läkaren bestämt att vi ska pröva detta.

  • Svar på tråden Gett min dotter Atarax, dåligt samvete !
  • Äldre 23 Feb 20:12
    #1

    men du, ha inte dåligt samvete.
    det är inte meningen att hon ska äta det för alltid och vad mår kroppen sämst av? ett par väl beprövade piller eller att inte få sova ut? och hur bra förälder blir man när man knappt får ihop någon sammanhängande sömn?

    jag åt dom när jag hade ordentliga sömnproblem och efter någon vecka kunde jag trappa ner och sluta med dom och det gick hur bra som helst. det var som att kroppen lärt sig hur man ska göra när man sover.

    förhoppningsvis funkar det likadant med er tös.

  • Äldre 23 Feb 20:16
    #2

    Jag hoppas du har rätt, läkaren sa att hon antagligen bara behöver det ett litet tag tills kroppen har vant sig. TACK för att du tog dig tid att svara, betyder mycket !

  • Prutti­luskan
    Äldre 23 Feb 20:18
    #3

    Jag har haft ordentliga sömn problem tidigare...
    Detta är en hjälp för att vänja kroppen med dygns rytm...tänk så!
    Hon kommer inte behöva ätta detta livet ut! =)

  • siamus­en
    Äldre 23 Feb 20:25
    #4

    Jag har gett theralen till min son. Och circadin.

    Inte ska du ha daligt samvete inte. Är barnet i behov av mediciner sa är det. Anledningen bakom behovet är inte sa viktig.

    Skulle du ha lika daligt samvete om du gett samma medicin mot klåda tex?

    Och som de andra sa så är det ju nagot tillfâlligt. Min son fick theralen nagra veckor och circadin i två veckor och det var för att hjälpa honom för att han behövde hjâlp.

    Hade varit större anledning till dåligt samvete om du inte hade hjâlpt din dotter om du fattar vad jag menar

  • Hanniz­84
    Äldre 23 Feb 20:29
    #5

    ha inte dåligt samvet..
    detta är ju för allas skull , ni måste få sömna för att fungera...

    o som andra skrivit, det är inte för alltid..

    jag sj har börjat ta insomningspiller nu för jag har grava sömnproblem...


    BF 22juli *Längtar*
  • parvat­i
    Äldre 23 Feb 20:30
    #6

    Hej,

    Du gör något bra för din dotter, för att vara en bra mamma måste man få sova. Din dotter har sömnrubbningar och det är läkaren som skrivit ut medicinen så det är medicinskt befogat. Vi mammor tar på oss lite för mycket ibland. En kompis till mig fick Atarax till sitt barn då hade de varit vakna dygnet runt ett bra tag man går sönder om man inte får sova. Den som säger något annat har inte upplevt det.

    Som musen skriver större anledning till dåligt samvete om du inte gått till läkaren och fått medicin.

  • Äldre 23 Feb 20:32
    #7

    TACK ALLA för era inlägg, känns redan lite bättre !  Tror det blir extra jobbigt just för att man är så galet trött.

  • Trolle­t Ludenb­en
    Äldre 23 Feb 20:37
    #8

    Min 7årige son sover på atarax just nu. Ha inte dåligt samvete för detta. Du gör det för att hjälpa ditt barn. Sömnbristen skadar både dig och ditt barn mer än vad ataraxen gör. Det är harmlösa tabletter som är mycket använt på barn så det finns stor erfarenhet av det.
    Att din dotter inte sover är inte ditt fel. Sömnsvårigheter kan ha olika bakomliggande orsaker men det är sällan det är föräldrarnas fel (om det inte är så att de är utsatta för våld/övergrepp/annat liknande). För vår pojk handlar det om ADHD.
    Min minsta hade med problem med sömnen. För honom hjälpte det med omega3. Om det inte skulle hjälpt och problemen inte gett med sig skulle jag inte tvekat att be om medicnsk hjälp om inget annat hjälpte.
    Vi har gett theralen med men den tålde han inte. Melatonin har vi med prövat men den får vi inte mer licens för.
    Ge ditt barn atarax med gott samvete och tanken att du hjälper henne. Och dig själv. En dålig mamma blir man tillslut av att man inte får sova, när man tillslut inte orkar. Man är inte dålig för att man ger sitt barn medicink hjälp att sova, särkilt inte atarax som är så snällt.


    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Kaxeli­na
    Äldre 10 Jun 22:25
    #9

    Gav just min äldsta dotter på 8 år Atarax, en halv tablett på 12,5mg. Hon har väldiga problem med att somna och det tar flera timmar för henne. Har dåligt samvete jag med men vad gör man inte för att barnen skall få sova och även vi föräldrar?


    Mamma till tjejerna -02, -04 och -06.
  • Äldre 11 Jun 10:48
    #10

    har fått ge min son både atarax (fungerade ej) och sedan theralen (fungerade inte heller) och har precis som du kännt dig hemsk. men att inte få sova är bland den värsta tortyrmetod som finns och pågår det länge fungerar man inte varken barn eller vuxen.


    sedan angående atarax så ges det ofta till barn med exem etc och skulle det vara av den anledningen du gav ditt barn det så skulle du väl inte ha dåligt samvete? (inte jag iaf) så då är det inte sämre att du gör detta nu!!


    lycka till! vet verkligen hur ni har det!

  • MalinE­ddie
    Äldre 11 Jun 11:41
    #11

    Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete TS. Hur går det för er?

  • Wed 5 Oct 2022 13:07
    #12

    Hur har det gått för er? Är i samma situation som dig !

  • Wed 5 Oct 2022 15:58
    #13

    Tråden är gammal men läs gärna på innan ni använder er av sömnmedel. Tidningarna rapporterar även att läkare skriver ut det för lättvindigt, https://www.svd.se/a/wAO9g4/fler-barn-far-somnmedel-skrivs-ut-for-latt Det måste verkligen vara sista utvägen. Ofta tar det några dagar att bryta dåliga vanor. Men det kan göras på fler sätt en sömnmedel. 


    Boadicea82 skrev 2022-10-05 13:07:12 följande:

    Hur har det gått för er? Är i samma situation som dig !


  • Wed 5 Oct 2022 16:33
    #14
    snöblask skrev 2022-10-05 15:58:13 följande:
    Tråden är gammal men läs gärna på innan ni använder er av sömnmedel. Tidningarna rapporterar även att läkare skriver ut det för lättvindigt, www.svd.se/a/wAO9g4/fler-barn-far-somnmedel-s... Det måste verkligen vara sista utvägen. Ofta tar det några dagar att bryta dåliga vanor. Men det kan göras på fler sätt en sömnmedel. 
    Nu är Atarax ett antihistamin, inte ett sömnmedel.
Svar på tråden Gett min dotter Atarax, dåligt samvete !