• keenny

Flytte til Sverige - for en periode

Håper dette er sånn ca. riktig forum, og at språket er sånn noenlunde forstålig.

Har opplevd at del svensker kommer hit for å jobbe i perioder (Norge, Oslo) pga. forskjeller i lønn og arbeidsledighet, og muligens også pga. lavere levekostnader i Sverige. Det er selvfølgelig bare positivt da svensker er trivlige folk og Norge er avhengig av arbeidsinnvandringen.
    Etter å ha jobbet her selv i noen år (IT-konsulent) vurderer jeg å flytte til Sverige for en periode på 1-2 år for å leve på oppsparte ressurser (ikke jobbe for arbeidsgiver). Det er selvfølgelig ikke bare økonomiske grunner til at jeg vurderer dette, men også for å endelig få tid til å jobbe mer med private prosjekter (systemutvikling) som kanskje kan resultere i en startup. I tillegg er jeg positiv til å forandre mine omgivelser da jeg ikke er særlig bundet til de nåværende.

Det jeg lurer på er hvor mye "styr" det er for å få til dette, spesifikt:

Er det egentlig noe å tjene på dette? Viktigst her er vel kanskje hvor mye billigere det er å bo i en by som f.eks. Gøteborg vs. det å bo i Oslo. Og da kan jeg også nøye meg med en ettroms "studioapartment". Er det problematisk for en nordmann (ikke-student) å få leilighet i Sverige? Så vidt jeg har forstått bør man først skaffe seg svensk personnummer - men at dette er uproblematisk? I Norge bruker vi stort sett bare finn.no eller hybel.no når vi finner leilighet - finnes det noe tilsvarende i Sverige? Er det uproblematisk å skaffe seg svensk bankkonto og føre "norske" penger over på denne? Og er gebyrene på slike transaksjoner høye? Kan man, som norsk, oppholde seg/bo i Sverige over lenger tid (flere år) uten å egentlig være svensk statsborger (men med (midlertidig) svensk personnummer)? Gøteborg vs. Stockholm vs. mindre steder som Udevalla, Linköping etc? Da er jeg sånn middels interessert i å gå på byen, og over middels interessert i natur og kultur. Hvilket syn har svensker på norsktalende innvandrere? {#lang_emotions_laughing}
  • Svar på tråden Flytte til Sverige - for en periode
  • majsis36

Nu ska jag rätta mig själv då orden blev lite fel.

Man ska ha för avsikt att bo i Sverige i 1 år eller mer.

• Ungmamma83
    majsis36 skrev 2010-02-27 19:47:58 följande:
    Regeln är att du ska bo här i minst ett år sedan om du har dubbel bosättning så kan man göra en annan bedömning. Mycket beroende på familjesituation osv.. För att läsa mer om dubbel bosättning kan du läsa här Sen om man inte meddelar Skatteverket sina rätta boendeförhållanden så självklart kan man vara folkbokförd här. Regeln är enligt svenska folkbokföringslagen att du skall vara folkbokförd där du har din dygnsvila. Så fyra månader på ett år låter inte som om du egentligen skall vara folkbokförd här.
    jag har kollat med skatteverket och jag ska vara folkbokförd i sverige.
  • BuoBä
    keenny skrev 2010-02-27 18:40:19 följande:
    Jeg har vært inne boplats.se og den virker jo rett bra. Jeg finner imidlertid ingenting om oppsigelsesfrist. I Norge er det som regel slik at man er pliktig til å bo et sted i minimum et år etter at man har inngått leiekontrakt. Oppsigelsestiden er som regel på 3mnd (dvs. at man tidligst kan si opp etter 9mnd). Hvordan er det i Sverige? Er det vanlig at man kan si opp leiligheten umiddelbart (med oppsigelsestid som fastsatt i leiekontrakt, eller 1mnd dersom ingenting er oppgitt)?
    Det är alltid "tills vidare" med 3 månaders uppsägningstid. Du kan alltså säga upp lägenheten samma dag som du flyttar in om du vill. 
  • BuoBä

Var lite snabb där. Det kan finnas lägenheter med begränsad hyrtid, tex för att de ska totalrenoveras om X år. Men det ska framgå av erbjudandet i så fall.

• Tara84

Har selv flyttet til Sverige fra Norge. Her kommer litt tips:

Mye info ang praktiske saker som personnummer osv finnes her:
    www.hallonorden.org/forside/nor/forside/sverige.aspx

Ang leiligheter i Gbg.
    Man skal ha veldig mye flaks for å finne leilighet i Göteborg. Det er utrolig trykk og systemet er på ingen måte som i Norge.
    Man går inn på feks www.boplatsgbg.se/ og leter etter ledige leiligheter. Söker på leiligheter av interesse (sammen med kanskje 2000 andre personer) og får vente på svar om man får komme på visning (kanskje 3-10 andre som også får komme på visning), man velger om man er intressert eller ikke, så velger da deres representant av de som er intressert hvem som skal få bo der.

Jeg og min samboer fikk leilighet i Gbg etter å ha sökt i ca 5 mnd, og da var det fordi hans onkel hadde bodd i leilighet hos det firmaet i 25 år.

Det finnes nok plasser ikke veeeldig langt fra Göteborg som det er letter å få leilighet.

I Karlstad har man garanti for å få leilighet om man studerer ved universitetet der. Kanskje en mulighet å ta noen kurs der?

Allt i allt er det ganske smidig å flytte fra Norge til Sverige så lenge man har en plass å bo.

• keenny

Takker så mye for gode svar! Litt mer fleksibel oppsigelsestid i Sverige altså.

Ser at det fort kan bli litt vanskelig siden det er såpass stort trykk. Det gjør det jo heller ikke enklere at jeg må dra 4t med tog for å gå på en evt. visning - som jo heller ikke med sikkerhet resulterer i leilighet.

Hadde håpet på å kunne ha en mnd overlapp, der jeg leier både i Norge og Sverige, for å gjøre flyttingen litt enklere. Men det mest reelle er kanskje å bare vente til jeg har avsluttet jobb/leilighet her i Norge (31. mai) og deretter bo på hostel/hotell i Gbg mens jeg leter etter leilighet i byen/området rundt (?).

Ser også at boplats.se har såkalte "Ungahem" for de mellom 18-29 som ikke studerer, og er "skriven" (litt usikker på hva det innebærer?) i Gøteborg. Kanskje er det litt mindre trykk på disse enhetene?

• Cyberdansken

Skriven betyder folkbokfört. När jag flyttade till Sverige behövde jag ett internordiskt flyttebevis, sen var det klart. Då får man personnummer osv av skatteverket.

• Tara84

Du kan også sjekke www.andrahand.se
    Da leier du av leieboeren, dette er litt mer komplisert og man bör sette seg inn i hvilke rettigheter man avskriver seg ved å velge å leie i andrahånd.

Man er veldig avhengig her i Sverige av å ha personnummer, så skaff dette + legitimasjon så fort som du kommer hit.
    Legitimasjon er også litt komplisert å få seg. Man skal ha personbevis fra Skatteverket + at noen må väre med deg og gå god for at du er den du er (siden jeg bare hadde leg med norsk personnummer, og dette hjelper ikke särlig mye)

• Thursday

Jag vill inte vara pessimist, men det är VÄLDIGT svårt att få lägenhet i Göteborg eller kranskommunerna och så vansinnigt billigt är det inte att leva i Sverige. Om du vill leva billigt och hålla på med egna projekt, varför inte dra till lämpligt land i Sydostasien i ett par år?

• Heldiggrisen
    Thursday skrev 2010-02-28 17:40:39 följande:
    Jag vill inte vara pessimist, men det är VÄLDIGT svårt att få lägenhet i Göteborg eller kranskommunerna och så vansinnigt billigt är det inte att leva i Sverige. Om du vill leva billigt och hålla på med egna projekt, varför inte dra till lämpligt land i Sydostasien i ett par år?
    Må si meg ligg enig. Ikke så altfor stor forskjell i hvor dyrt det er her og i Norge syns jeg egentlig. Men fordelen er vel at det er kort vei hjem (og billig vei hjem) sammenlignet med land lenger bort. Ellers har du vel fått svar på det meste her.
  • keenny
    Thursday skrev 2010-02-28 17:40:39 följande:
    Det er nok som du sier at prisforskjellen ikke er forferdelig stor. Visse kilder indikerer imidlertid at konsumprisindeksen er 35% lavere i Sverige, og opptil 40% om man tar høyde for leiemarkedet. E.g: http://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_countries_result.jsp?country1=Norway&country2=Sweden

Der er selvfølgelig land som er enda billigere, og Sverige er fortsatt et dyrt land globalt sett. Sverige har imidlertid samme kultur, klima, og levestandard som Norge.
  • Thursday
    keenny skrev 2010-02-28 18:20:03 följande:
    Det er nok som du sier at prisforskjellen ikke er forferdelig stor. Visse kilder indikerer imidlertid at konsumprisindeksen er 35% lavere i Sverige, og opptil 40% om man tar høyde for leiemarkedet. E.g: www.numbeo.com/cost-of-living/compare_countri... Der er selvfølgelig land som er enda billigere, og Sverige er fortsatt et dyrt land globalt sett. Sverige har imidlertid samme kultur, klima, og levestandard som Norge.
    Jo, något billigare är det allt! Men helt ärligt... lägenhet kommer du inte att kunna välja och vraka för att få en så billig som möjligt, inte i Göteborg. Där får du vara glad om du får bo överhuvudtaget. Telefon kanske är billigare, men det är fortfarande dyrt att ringa utomlands, och jag antar att du vill ringa hem en del? Tänk på att man måste göra av med pengar för att spara pengar, och ska du leva på kapitalet antar jag att du kommer att vilja spendera så lite som möjligt? Det är absolut billigare med mat, men en person som försöker leva billigt kanske äter för... 2000 kr per månad. Då sparar du 800 kr per månad. Jämför det med flyttkostnaden?

För övrigt är Göteborg en jättetrevlig stad, jag tror inte att du får några problem att leba här som norrman och vill du ha miljöombyte och testa något nytt kan det absolut vara värt. Men att flytta till Göteborg är inget budgetalternativ, trots de galna norska matpriserna
  • keenny
    Tara84 skrev 2010-02-28 14:06:08 följande:
    Har selv flyttet til Sverige fra Norge. Her kommer litt tips: Mye info ang praktiske saker som personnummer osv finnes her: www.hallonorden.org/forside/nor/forside/sveri... Ang leiligheter i Gbg. Man skal ha veldig mye flaks for å finne leilighet i Göteborg. Det er utrolig trykk og systemet er på ingen måte som i Norge. Man går inn på feks www.boplatsgbg.se/ og leter etter ledige leiligheter. Söker på leiligheter av interesse (sammen med kanskje 2000 andre personer) og får vente på svar om man får komme på visning (kanskje 3-10 andre som også får komme på visning), man velger om man er intressert eller ikke, så velger da deres representant av de som er intressert hvem som skal få bo der. Jeg og min samboer fikk leilighet i Gbg etter å ha sökt i ca 5 mnd, og da var det fordi hans onkel hadde bodd i leilighet hos det firmaet i 25 år. Det finnes nok plasser ikke veeeldig langt fra Göteborg som det er letter å få leilighet. I Karlstad har man garanti for å få leilighet om man studerer ved universitetet der. Kanskje en mulighet å ta noen kurs der? Allt i allt er det ganske smidig å flytte fra Norge til Sverige så lenge man har en plass å bo.
    Du har nok rett. Når jeg tenker meg om har jeg igrunn ikke behov for det Gbg måtte ha å tilby som ikke f.eks. Karlstad kan tilby.
    Antar det er noen hakk enklere å få leil. i ex. Karlstad - også selv om man ikke skal studere. Har btw. hørt mye bra om Karlstad også. I tillegg ligger det vel bare 20 mil fra Oslo. Dette er nok et alternativ jeg kommer til å vurdere.
Svar på tråden Flytte til Sverige - for en periode