Flytte til Sverige - for en periode
Håper dette er sånn ca. riktig forum, og at språket er sånn noenlunde forstålig.
Har opplevd at del svensker kommer hit for å jobbe i perioder (Norge, Oslo) pga. forskjeller i lønn og arbeidsledighet, og muligens også pga. lavere levekostnader i Sverige. Det er selvfølgelig bare positivt da svensker er trivlige folk og Norge er avhengig av arbeidsinnvandringen.
Etter å ha jobbet her selv i noen år (IT-konsulent) vurderer jeg å flytte til Sverige for en periode på 1-2 år for å leve på oppsparte ressurser (ikke jobbe for arbeidsgiver). Det er selvfølgelig ikke bare økonomiske grunner til at jeg vurderer dette, men også for å endelig få tid til å jobbe mer med private prosjekter (systemutvikling) som kanskje kan resultere i en startup. I tillegg er jeg positiv til å forandre mine omgivelser da jeg ikke er særlig bundet til de nåværende.
Det jeg lurer på er hvor mye "styr" det er for å få til dette, spesifikt:
Er det egentlig noe å tjene på dette? Viktigst her er vel kanskje hvor mye billigere det er å bo i en by som f.eks. Gøteborg vs. det å bo i Oslo. Og da kan jeg også nøye meg med en ettroms "studioapartment". Er det problematisk for en nordmann (ikke-student) å få leilighet i Sverige? Så vidt jeg har forstått bør man først skaffe seg svensk personnummer - men at dette er uproblematisk? I Norge bruker vi stort sett bare finn.no eller hybel.no når vi finner leilighet - finnes det noe tilsvarende i Sverige? Er det uproblematisk å skaffe seg svensk bankkonto og føre "norske" penger over på denne? Og er gebyrene på slike transaksjoner høye? Kan man, som norsk, oppholde seg/bo i Sverige over lenger tid (flere år) uten å egentlig være svensk statsborger (men med (midlertidig) svensk personnummer)? Gøteborg vs. Stockholm vs. mindre steder som Udevalla, Linköping etc? Da er jeg sånn middels interessert i å gå på byen, og over middels interessert i natur og kultur. Hvilket syn har svensker på norsktalende innvandrere?