• RosaNapp

    Bra förklaring på självkänsla, kan du det?

    Hur skulle du förklara innebörden av självkänsla för en som inte kan eller vill förstå?

    Ingen länk till wikipedia eller liknande, jag frågar inte efter betydelsen. Jag undrar hur DU skulle förklara det?

  • Svar på tråden Bra förklaring på självkänsla, kan du det?
  • LyckligtSlut

    Jag vet faktiskt inte längre. Har alltid tänkt självkänsla/självförtroende som samma sak. I en tråd här nyligen fick jag höra att det verkligen inte var samma sak. JÄTTEstor skillnad. Kanske hon som skrev det kan förklara!

    Varför undrar du förresten=?

  • lövet2
    Jag tycker att jag är duktig på att ...
    Jag är säker på att jag kommer att klara av ...

    Det är gott självförtroende!

    Jag gillar den jag är!
    Jag accepterar mina fel och brister och tycker ändå att jag är en bra människa!

    Det är god självkänsla!


  • mamma till 2 frön

    Brukar använda mig av Jana Söderberg och hennes modell av barnets behov av bekräftelse som "varelse" och "görelse" Där bekräftelse för den jag är/varelse stärker självkänslan- att veta att jag duger och bekräftelse för det jag gör/görelse stärker självförtroendet-att veta vad jag kan. Toppen tycker jag, läs gärna hennes bok Våga vara, detta finns beskrivet på s39. 

  • Luule

    Självkänsla är ditt eget värde i dina ögon! =)

    Det är det finaste du kan ge dig själv!

  • katja74

    Att tycka om sig själv och vem man är, inte vad man presterar och gör för att få andras godkännande.

  • Leo1977

    Självkänsla är att se på sig själv som duglig och kompetent och som har vetskap om att man förtjänar lycka, välmående och framgång. Det är en självkärlek som är god. En person som har en bra självkänsla vacklar inte om hon/han möts av kritik.


     


     


  • augustisten

    När jag och en kompis var tonåringar dikuterade vi en tredje vän som vi var bekymrade över. Idag skulle vi sagt att hon hade dålig självkänsla, men då minns jag att vi kom överens m att hon saknade den där lilla självbelåtna rösten man har innuti sig som alltid tycker att man är rätt bra ändå... oavett hur dåligt man mår.

    Så min bästa definition av jälvkänsla är nog: En självbelåten litet filur innuti som vet att allt kommer att ordna sig och att man är bra - oavsett vad som händer.

Svar på tråden Bra förklaring på självkänsla, kan du det?