Inlägg från: Semper Idem |Visa alla inlägg
  • Semper Idem

The return of the Lolilla

Vilken isomac har du?

• Semper Idem
    2timearound skrev 2010-09-03 19:05:19 följande:
    Vi kanske har olika apparater? jag kommer inte ihåg exakt vilken vi hade, den är ju undanplockad nu. Men malningen kan verkligen skilja sig och kaffet blir därefter. Jag måste ändå säga att jag är väldigt nöjd med Nespresson. Det blir väldigt gott kaffe och det går fort. 
    Ja, nespresso är ju himla praktiskt och gott blir det också. Fast jag gillar min isomac. Den är attans bra på att skumma mjölk, det är en hx maskin.
  • Semper Idem
    2timearound skrev 2010-09-03 19:08:29 följande:
    Vad har du för planer nu då? 
    Det var en bred fråga

Menar du espresso så funderar jag på en ny quckmill andreja
    Malaren är redan top of the line
  • Semper Idem
    2timearound skrev 2010-09-03 19:11:00 följande:
    *critical info duelly noted*
    Som jag misstänkte

Vad har du för planer?
  • Semper Idem
    Sven Justus skrev 2010-09-03 19:14:19 följande:
    Ni verkar rätt vassa på ämnet espresso och kan kanske vägleda mig i mitt kommande val av esperssomaskin?
    Älskar att prata kaffe, shoot
  • Semper Idem
    Semper Idem skrev 2010-09-03 19:14:50 följande:
    Älskar att prata kaffe, shoot
    Alltså vad skall du ha den till, bara espresso eller mjölkskummning också, vilken prisklass?
  • Semper Idem
    2timearound skrev 2010-09-03 19:14:32 följande:
    Ehh...jag ska äta en Viktväktar-pizza "pimpad" med honungschevre och ruccola och så ska jag fortsätta dricka vin. Jag vill nog vara här med er ikväll, även om jag nog har nån film jag skulle kunna se. Jag hoppas på total uppslutning men jag inser fls begränsningar som dragplåster en fredagskväll. 
    Jag är ensam idag, familjen är i Paris och svirar, jag kommer nog vara online.

Pimpa en viktväktar-pizza... bestäm dig
  • Semper Idem
    2timearound skrev 2010-09-03 19:16:39 följande:
    Semp, freddy tror att smileys är "djävulens påfund".  
    Är djävulens påfund något dåligt?
  • Semper Idem
    Sven Justus skrev 2010-09-03 19:18:46 följande:
    Idag har jag en simpel bryggare som jag fyller med lite mer exklusivt kaffe då och då. Känner mig jag deppig brukar jag öppna kaffeburken och inhalera doften och genast känner jag mig lyckligare. På restaurang är espresson lika gjuten som pilgrimsmusslorna till förrätt.

Men nu vill jag njuta av espresso hemma också. Vad bör jag tänka på vid kommande investering?
    Är du bara inne på en som gör bra espresso är t.ex rancilio silvia en bra maskin. Den har bara en kokare så det är bökigt när man skall skumma mjölk.

Vill du kunna göra flera espresso med mjölk så är en hx maskin att föredra. Då leds bryggvattnet genom en värmeväxlare genom kokaren som då kan hålla tilläckligt hög temperatur för att ta ut ånga.
  • Semper Idem
    Sven Justus skrev 2010-09-03 19:21:18 följande:
    Prisklass är inte relevant inom rimliga gränser. Hosta upp 20 laxar för att kunna njuta av espresso känns overkill liksom.

För att jag ska kunna få godkänt för investeringen hos min fru bör den kunna tillverka en latte också, så ja, mjölkskumning är nog ett måste.
    Nej, 20 laxar behöver du verkligen inte punga ut. En silvia går på 5. Men då får du en riktigt bra maskin med bra brygggrupp. Riktigt portafiler som kan hålla värmen.
Svar på tråden The return of the Lolilla