• Spring Time

Förlovningsfest?

Hej alla på familjeliv!

Jag och min kille har varit tillsammans i fyra år i Oktober i år och varit sambo i lite över ett år nu. Vi har pratat om att förlova oss i något år och till våren/sommaren verkar det nu som att det kommer att komma ett frieri från hans sida=) Jag är så klart helt överlycklig!

Saken är den att jag är så lycklig att jag vill hyra en lokal, ha en förlovningsfest och bjuda alla våra vänner. Att jag vill det här beror på tre saker. Att jag älskar privata fester (speciellt om jag får annordna dem själv) med teman, dans och lekar och jag vill ta alla tillfällen i livet som har en anledning att firas och annordna fest:P för det andra så fyllde jag 20 år förra året och ville hyra en lokal och bjuda en massa människor och fira på stort. Men alla jag pratade med och speciellt min kille sa att man inte har sånna stora fester när man fyller 20 år för att det egentligen inte är något speciellt att fylla 20 år, inte alls som att fylla 30 år i alla fall. Men eftersom jag älskar fester och är väldigt social så hade jag planerat i flera år att ha en sådan fest när jag fyllde 20 år.

Men så blev det alltså inte. Bara för att min kille sa att att alla skulle tycka att det var konstigt. Så min stora fest i hyrd lokal med minst 30 pers blev en liten fest hemma i lägenheten med endast 8 personer och liknade mer en middagsbjudning än en fest. Inte alls vad jag hade tänkt mig. Men det värsta var ändå när en ny funnen kompis (som jag inte kännde när jag fyllde 20år) bjöd mig och min kille på sin 20 års fest. HON hade precis en sådan fest som jag hade velat haft några månader tidigare. Gissa om jag vart besviken över att jag inte hade haft någon 20 års fest själv då. Nu skulle det ju dröja ytterligare 10 år innan jag kunde ha min stora fest. Jag vart riktigt sur på min sambo över det här och kännde mig totalt lurad och jag var otroligt arg på mig själv att jag litat på det han sa. För att uppenbarligen så var det ju inte sant och bara en anledning han drog för att slippa hjälpa mig att fixa en fest. Men det var ju väldigt kul att åtminstode få gå på en sådan fest även om det inte var min egen och det var defintivt ingen där som tyckte att det var konstigt att hon firade på stort för att hon fyllde 20 år!

Nu har i alla fall jag gått och tänkt och tänkt och TÄNKT! Finns det inget speciellt att fira som är tillräckligt stort för att ha en anledning att anordna en sådan fest innan 30 och allra helst i år. Min första tanke var när jag fyller 25 år, men det känns lite jobbigt att behöva vänta i 5 år till när man redan väntat i 20.

Sen kom jag på den alldeles briljanta idén! Men herrigud varför har jag inte tänkt på det förut?! Vi kan ju ha en förlovningsfest! Hurra=) Så vart jag skitglad, rusade hem helt super exalterad och berättade vad JAG tyckte var världens bästa idé för min sambo. Där slutade min lycka. Jag fick samma kommentar som när jag berättade att jag ville ha fest när jag fyllde 20 år. "Men varför ska vi vara så annorlunda?"
    Inte för att jag har varit på någon förlovningsfest förut men å andra sidan är jag ju bara 20 år och ingen av mina kompisar är förlovade. Men jag HAR hört talas om att man kan ha förlovnings fest och att det FAKTISKT finns dem som har det. Dock vet jag inte hur pass vanligt det är, men nu när jag har googlat runt lite på "förlovningsfest" verkar det i alla fall inte vara så ovanligt att det inte ens existerar som min sambo påstår. Snarare verkar det vara mer vanligt än vad till och med jag trodde. Den tredje anledningen till att jag vill ha en förlovningsfest är såklart att jag tycker att det här är om någonting är en stor anledning att fira. Det är ju ett stort steg i vårat liv och vad kan vara bättre att fira än kärleken;)

Så nu undrar jag vad ni har för erfarenheter av så kallade "förlovningsfester"? Har ni själva haft det? har ni varit på någon annans förlovningsfest? Hur har det varit, mycket/lite folk? släktingar och vänner eller bara vänner/släktingar? Alla era erfarenheter är välkommna!

Jag tycker i alla fall att det är upp till varje par hur man vill fira sin förlovning men jag antar att det finns tradisionella sätt att göra även det här på. Som att gifta sig exakt ett år efter förlovningen t.ex. Det tänker inte vi göra men jag vill i alla fall väldigt gärna ha en stor fest med våra vänner och fira våran stora dag! Men nu tycker ju min sambo att det är onormalt och jag vill gärna ha bevis för att det inte är det. Eller är det de? Vad tycker ni?

Kramar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 07:35
    Jag vill först tacka alla som har svarat hit tills och delat med sig av sina tankar och erfarenheter=) Hoppas det kommer fler!:D

Sen vill jag förtydliga att jag med den här "förlovningsfesten" inte vill lägga så stort fokus på själva förlovningen utan mer på själva festen i sig. Att jag och min Sambo sen mera passar på att fira våran förlovning samtidigt. Visst jag kommer ju att säga att det är därför vi vill ha en fest. För att fira våran förlovning, men bara för att VI (jag och min sambo) ska fira att vi har förlovat oss eftersom det är en så stor sak för OSS. Inget någon annan behöver lägga speciellt stor tyngd i. Det är liksom ingen seriös middagsbjudning med förlovningspresenter och gulligull som värsta bröllopet. Utan mera en vanlig fest med lite mat, bra musik, dans, kanske någon kul lek och så ska vi ha 80-tals tema på den. bara för att vi tycker att det är kul att gå på fest och dansa och för att jag har drömt halva mitt liv om att få anordna en sådan här fest när jag fyllde 20 och sen blev det inte så. Så det kommer inte vara så allvarligt, utan förlovningen är bara en anledning till att ha en kul fest med kompisar och för att vi tycker om att dansa (har buggat i flera år) och umgås. Sen att det för oss går i kärlekens tecken och att det är det vi vill fira med en av dem saker vi gillar allra mest (att umgås och festa loss) betyder inte att det är en "seriös" förlovnings fest. bara ett sätt för OSS att fira det på. Jag vet att min sambo tycker att privata fester är lika kul som jag tycker. Men han gillar inte att anordna dem själv utan vill mer ha allt färdigt och få gå på någon annans där han slipper vara värd och riskera att det blir något slags fokus på honom. Medan jag tycker att det är lika roligt att planera en fest som att vara på själva festen och det är en dröm som jag har haft länge som jag inte känner att jag orkar vänta med att få uppfylla längre bara för att han inte orkar hjälpa till att anordna den och är rädd för att få uppmärksamhet när det trots allt var han som förstörde när jag skulle fylla 20. Tycker nog att han kan ställa upp på det här då, åtminstonde för min skull om inte annat. Han gillar ju trots allt själva tanken på fest även om han inte gillar att anordna den. Men han behöver ju inte hjälpa till mer en nödvändigt med planeringen, det klarar jag nog så bra själv. Men jag skulle såklart bli väldigt glad om han VILLE hjälpa till att förverkliga en av mina drömmar och stötta mig i stället för att bara låta som att han har sju svåra år framför varje gång jag nämner meningen "kan vi anordna en fest". Det skulle verkligen betyda jätte mycket för mig och det borde han veta. Det är det som gör mig så frustrerad och ledsen. Man känner sig nästan lite instängd när man inte får leva ut sina drömmar inom sig och får vara social och kreativ när man är så som människa. Önskar att han kunde förstå min frustration över att inte få leva ut.. speciellt när det är en dröm och en livs stil som inte är så svår att leva upp till lite då och då;)

Jag tycker att man ska kompromissa i ett förhållande och inte stänga in sin partner och kväva han/hennes drömmar som ger den människan livsglädje och energi. Där tycker jag att man snarare ska stötta varandra. Speciellt om drömmarna råkar vara så här lätta att uppfylla.

Nu har jag gott runt enda sen vi träffades och i stort sätt kvävt min glädje för fest och gå ut på klubbar och dansa och festa för hans skull. Så nu tycker jag allt att han kan bjuda till lite så att jag får utlopp för en av dem saker som jag älskar mest av allt här i livet.

Hoppas att ni förstår vad jag menar lite bättre nu.

• Svar på tråden Förlovningsfest?
  • bakeacake

Fast är en förlovning egentligen så stort för andra än sig själv?

vi fick några grattis, å va kul.. mer var det inte.. hade ja ställt till med fest hade jag nog bara skämts över att det är för mycke för en sån sak..

• Ninso

Jag tycker att det låter som en kul idé! Varför ska man skämmas för att man vill fira sin kärlek? Det är väl kul att hålla i en fest, oavsett orsak?

Jag har inte varit på någon förlovningsfest och inte hade jag någon själv, så det kan jag inte hjälpa dig med.

• La Lola

Har varit förlovad 2 ggr men aldrig haft tanken på en fest.
    O har ingen i bekantskapskretsen som har haft nån fest heller.....

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • latina02

vi hade ingen förlovnings fest.. vi fick lite presenter av lite släkt men vi hade inget alls de va dom som va snälla och gav oss.. :)
    ja fyllde 20 nu 09 men va gravid me mitt 2a barn ja firade min födelse dag väldigt enkelt..visserligen för att ja va gravid hehe

• CeciliaB

Jag hade födelsedagsfest 3 v efter att vi hade förlovat oss, och de va flera som frågade om de va kombinerat födelsedag/förlovnings fest och några som inte frågade kom ändå med både födelsedagspresent och en förlovningspresent...

Jag tycker absolut att du/ni kan ha förlovningsfest!

Annars kan du ju kombinera de med att ha tex midsommarfest/Halloween fest så de blir x party.

• Aminah

Jag orkade inte läsa hela ditt inlägg TS, men jag hoppas det är ok att jag skriver endå {#lang_emotions_smile}

Jag tror att det är baserat på tradition och kultur. Jag och min man hade en förlovningsfest och det skulle ha varit näst intill otänkbart att inte ha det.

Jag har även varit på andras förlovningsfester, som har varit jätte fina och trevliga.
    Runt medelhavet är det vanligt att ha förlovningsfester, så om du vill ha en fest så tycker jag absulut att ni ska ha det!

• hjohanna

Jag tycker det låter supermysigt!

Har aldrig vart på någon, men våga vara unik!

You go girl!

Madicken & Emma - mina hjärtan!
  • sternchen

Ett annat tips: I bland annat England firar man sin 21:a födelsedag stort. Vill du ha en stor fest i år kan du ju använda det som argument och vara lite mer "internationell". 

• Mosing

Det är klart som tusan att ni ska ha en förlovningsfest! Det är ingen annan än du/ni som kan bestämma om det är "rätt eller fel". Och om någon inte vill komma pga att det är en förlovning som firas så får de väl tacka nej och missa kalasandet. Tycker du låter som en härlig människa som gillar att ha stora fester - och såklart är kärleken en jättebra anledning att fira! Kör på & lycka till!

• Jennie med ie

För mig och maken var vår förlovning en stor sak som innebar att vi skulle gifta oss och innebar också startskottet för den olaneringen och förberedelsen. Den var väl därför en stor sak för de allra närmsta också. Men antagligen inte för gemene man, en förlovning idag betyder ofta inget speciellt liksom, många förlovar sig på rutin typ med alla de varit tillsammans med i mer än 3 månader, många förlovar sig flera gånger utan tanke på giftermål utan bara för att "visa att vi hör ihop" o s v. Så förlovningsfester av större art är inte en del av min värld riktigt.

Jag tycker också det är kul med fester och anordnar gärna större tillställningar. hade jag varit i din sits hade jag helt enkelt arrangerat en fest, för festens skull, och så släppt nyheten om förlovningen på festen. Inte officiellt ställt till med förlovningsfest.

Svar på tråden Förlovningsfest?