• charmig

Har ni mjuka leksaker för sig och hårda för sig eller allt huller om buller?

Jag undrar hur ni organiserar eran städnig?hur ni lägger upp och sorterar eller hur gör ni?

• Svar på tråden Har ni mjuka leksaker för sig och hårda för sig eller allt huller om buller?
  • Winterfresh

Här hamnar allt i samma lådor. Först tänkte jag sortera leksakerna i olika lådor, men allt hamnar ändå huller om buller till slut så gav upp den tanken :)

• Flickan och kråkan

Oj! Huller om buller i stora lådor. Ner med allt bara på kvällen. Hade inte fått göra annat än sortera annars . Böcker i bokhylla dock.

• April Mamma

Killen på 7 mån har alla sina leksaker i backar med hjul.
    5 åringen har mer organiserat,tåg försig, bilar försig, mjukdjur försig osv..

• Faile

Vi har en slags bokhylla både i vardagsrummet och i barnrummet med tillhörade rottingkorgar till. I vardagsrummet har vi en korg med lego och en med tågdelar. I barnrummet har vi en med alla pussel ( har försökt ordna till dem men det funkar inte ) och en med bara blandat. Gosedjuren står ovanpå hyllan ( den är väl ca 140 hög ). Barnböckerna har vi både i hyllan och på tavellister på väggen.

Just dessa rottingkorgar till hyllan är både väldigt snyggt och otroligt praktiskt. Oavsett kaos så tar det ca 5 min att få undan allt så det ser välstädat ut
    Ska se om jag kan lägga upp bild i galleriet under dagen på hur de ser ut.

Gällande barnens tvätt har vi gjort så att vi viker inte längre barnens kläder, för äldsta sonen stökar till allt på 1 minut ändå. Så vi sorterar allt i olika högar, och har sen genomskinliga plastlådor från Ikea i garderoben på hyllorna. En låda med bodys, en med mysbyxor osv. Så allt är ändå sorterat och ordnat, men man slipper hålla på en extra timme med att bara vika massa små små kläder

• charmig
    Stinky skrev 2010-02-24 09:35:16 följande:
    Sortera? Vad är det? 
    Just nu håller jag på att sortera mjuka för sig o hårda för sig...men jag håller nog på att ge uppp den tanken.
  • Stinky
    charmig skrev 2010-02-24 09:38:32 följande:
    Just nu håller jag på att sortera mjuka för sig o hårda för sig...men jag håller nog på att ge uppp den tanken.
    Haha! Jag tror inte att det är någon idé när de är så små. Min son har två runda nätkorgar från IKEA som jag slänger hans leksaker i. Han rotar fram det han vill ha därifrån och verkar vara nöjd. Men han är ännu nöjdare om han kan rota runt i köksskåpen bland alla plastlådor, silar och annat smått och gott.
  • charmig
    Stinky skrev 2010-02-24 09:42:37 följande:
    Haha! Jag tror inte att det är någon idé när de är så små. Min son har två runda nätkorgar från IKEA som jag slänger hans leksaker i. Han rotar fram det han vill ha därifrån och verkar vara nöjd. Men han är ännu nöjdare om han kan rota runt i köksskåpen bland alla plastlådor, silar och annat smått och gott.
    Min son är ju 3,5 år och när han letar efeter en viss grej så är det ju lättare när det är soterat,men så har jag en dotter som snart blir 11 mån som också rotar runt
  • cgcg

Här har vi tågbana i en låda, lego i låda, alla små och mellanstora bilar för sig, alla hårda djur för sig, och alla mjukisdjur rör sonen sällan så de får sitta i hans rum. Pussel står i ett skåp med andra spel.  Allt annat går i andra lådor. SOnen på 2,5 år har en lekhörna i vardagsrummet och varje kväll hjälper han till med att lägga tillbaka saker och då är det enklare om allt som är i samma låda hör i hop.  Dottern som är 6 månader har alla sina leksaker i en hög på en lekmatta framför TVen, de lägger jag inte i en låda, de ligger på en stor matta som ända tar mycket plats, så de får ligga kvar tillsammans med babygymmet.

• Michisen

Hm. Hans träklossar är i en korg. Hans plastklossar är i en annan korg. Hans bilar är i en tredje låda. Låtsasmobiltelefonerna och lekkameran är i en fjärde korg. Mjukisdjuren ligger i myshörnan. De hårda leksakerna med dragsnören står mest som prydnader i fönsterhyllorna. Bobbycar och gunghäst står bredvid varandra.
    Böckerna ligger under soffbordet.
    Nästan alla hans leksaker är i vardagsrummet på nedervåningen, där vi är om dagarna när vi är lediga.

När det är städat ser det ut så alltså.

När han är mitt uppe i leken så är det mesta ungefär överallt, men han vet var allt ska vara och är med och plockar undan innan ätdags och innan sängdags, även om han river i det mesta däremellan.

Vi har gjort som på hans dagis helt enkelt - en sak på var plats och liknande saker i samma korg.
    Han är arton månader och absolut inte världens mest pedantiska barn, men han leker mycket bättre med alla sina leksaker nu än när allt hamnade i samma korg och låg i en enda röra.

Dessutom tycker han att det är roligare att städa.

Svar på tråden Har ni mjuka leksaker för sig och hårda för sig eller allt huller om buller?