Inlägg från: nano |Visa alla inlägg
  • nano

arbeta natt 7 dagar i sträck.

Vad jag vet får man inte det?

• nano
    nano skrev 2010-02-24 10:01:26 följande:
    Vad jag vet får man inte det?
    Var vikarie på ett äldreboende nämligen och där fick de probelm för deras vikarierande nattpersonal (en person..) blev sjuk igen så de var tvungen att kalla in en person som redan jobbat 3 nätter isträck och chefen som kallade in henne sa att hon abosluit inte fick det egentligen men hon hade inget val. Fanns ingen annan alls så hon kunde nog komma unden med det inför hennes chef om hon förklarade situationen. (Personen som hoppade in ville ta natten men fick alltså inte enligt reglerna här för nattarbete, men de kanske skiljer sig från kommun till kommun?)
  • nano
    Tecken skrev 2010-02-24 11:32:18 följande:
    Ja, att jobba sju nätter i sträck är helt OK enligt ATL. Ni får er veckovila innan och efter arbetet. Dygnsvilan blir också uppfylld (antar att ni lagt dygnsbrytet på ett bra ställe).Egentligen borde man kunna jobba 12 nätter på raken, om man tar veckovilan före och efter Men här tror jag att en del kollektivavtal reglerar t ex så att man får jobba max 10 dagar i sträck utan ledighet.De som säger att man inte får, var har de fått det ifrån?
    Det är väl mig du menar

Vet att det fanns maxdygn för nätter när jag vickade innom äldreomsorgen. Men efter vad ni skrivit så kan det ju vara så att hon tex jobbat 3 nätter, ledig 2-3 och sen jobbat 3 nätter igen och då var tvungen att dygnsvila. Vet inte exakt hur det var men jag vet att chefen var stressad (väldigt bra chef, mån om alla anstälda) över att vikarien inte haft tillräcklig dygnsvila så det olagligt för henne att jobba men det fanns ingen annan.
Svar på tråden arbeta natt 7 dagar i sträck.